Rijksoverheid
Datum 17 november 2010
Beantwoording vragen over het niet aanbestedingsplichtig zijn van
vertaaldiensten
Ons kenmerk
ETM/MC / 10166564
Uw kenmerk
2010Z13922
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Gesthuizen (SP) over het
niet aanbestedingsplichtig zijn van vertaaldiensten (ingezonden 30 september
2010).
1
Wat is uw reactie op de brief van het Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO)
betreffende Europese aanbestedingen in de sector tolken en vertalers?
Antwoord
Uit de brief blijkt dat het Platform Zelfstandige Ondernemers verzoekt om in het
wetsvoorstel voor een nieuwe Aanbestedingswet de IIB!diensten buiten de
reguliere werkingssfeer van het wetsvoorstel te houden, bijvoorbeeld door een
motiveringsplicht op te nemen in het wetsvoorstel voor het Europees aanbesteden
van IIB!diensten. Het Platform Zelfstandige Ondernemers geeft verder aan dat
overheidsopdrachten worden geclusterd en slechts aan enkele grote
bemiddelingsbureaus worden gegund.
Het verbeteren van de toegang van ondernemers, met name het midden! en
kleinbedrijf en zelfstandigen zonder personeel, tot overheidsopdrachten heeft mijn
aandacht. In het Regeerakkoord is opgenomen dat het midden! en kleinbedrijf en
zelfstandigen zonder personeel meer kansen verdienen bij aanbestedingen van de
overheid. Dit is ook één van de ambities van het wetsvoorstel voor een nieuwe
Aanbestedingswet. Voor het midden! en kleinbedrijf en zelfstandigen zonder
personeel is het van belang dat geen onredelijke eisen worden gesteld aan de
opdracht, maar ook dat opdrachten niet onnodig groot zijn door samenvoeging, en
de lasten niet onnodig hoog zijn. Het wetsvoorstel bevat daartoe een aantal
maatregelen. In het wetsvoorstel is een bepaling over het clusteren van
opdrachten opgenomen. In dit artikel staat dat de aanbestedende dienst bij de
keuze omtrent het al dan niet samenvoegen van opdrachten acht slaat op de
marktverhoudingen op de relevante markt. Daarnaast is in het wetsvoorstel een
proportionaliteitsbeginsel opgenomen, waarmee de eisen, criteria en voorwaarden
die aan een onderneming worden gesteld in redelijke verhouding moeten staan tot
het voorwerp van de opdracht. Tenslotte wordt in het wetsvoorstel een aantal
Pagina 2 van 3
Directoraat
generaal voor
Energie, Telecom en Markten
Directie Mededinging en
Consumenten
Ons kenmerk
ETM/MC / 10166564
lastenverminderende maatregelen voorgesteld. Al deze maatregelen zullen de
toegang van het midden! en kleinbedrijf en zelfstandigen zonder personeel tot
deelname aan aanbestedingen vergroten.
Zoals het Platform Zelfstandige Ondernemers in haar brief ook schrijft, is het
daarnaast belangrijk dat gewerkt wordt aan een cultuuromslag bij de
aanbestedende diensten. Om dit te bereiken zet ik ook in op aanvullend beleid dat
is bedoeld om de toegang van kleine bedrijven en zelfstandigen zonder personeel
tot aanbestedingen te vergroten. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om een handreiking
die de aanbestedende diensten bij de invulling van het proportionaliteitsbeginsel
richting moet gaan geven.
Naar aanleiding van het Regeerakkoord bezie ik momenteel in hoeverre ik het
midden! en kleinbedrijf en zelfstandigen zonder personeel nog betere kansen kan
geven om deel te nemen aan overheidsopdrachten.
Voor IIB!diensten geldt volgens de Europese aanbestedingsrichtlijnen in beginsel
een licht regime, waardoor aanbestedende diensten zelf kunnen bepalen op welke
wijze zij deze opdrachten in de markt zetten. Dit is alleen anders als er sprake is
van opdrachten met een duidelijk grensoverschrijdend belang. In dat geval moet
de aanbestedende dienst in ieder geval een passende mate van openbaarheid
hanteren.
Het opnemen van een verbod op het Europees aanbesteden van IIB!diensten in
het wetsvoorstel vind ik niet wenselijk. Vanzelfsprekend moeten aanbestedende
diensten het overheidsgeld zorgvuldig besteden. Aanbesteden is maatwerk en het
is de verantwoordelijkheid van aanbestedende diensten om goed na te denken op
welke wijze zij een opdracht in de markt zetten. De keuze voor een bepaalde
procedure moet wat mij betreft dan ook ter beoordeling van de aanbestedende
dienst gelaten worden. Dat is een beslissing waar ik niet in wil treden. In sommige
gevallen zullen aanbestedende diensten kiezen voor een Europese
aanbestedingsprocedure en in andere gevallen voor een onderhandse gunning.
PIANOo, het expertisecentrum aanbesteden, dat als doel heeft om de
aanbestedingspraktijk verder te professionaliseren, kan aanbestedende diensten
ondersteunen in deze afweging.
2
Bent u bereid om het werk dat verricht moet worden door tolken en vertalers niet
langer aan te besteden, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dit toch te doen,
zoals een duidelijk grensoverschrijdend belang? Zo neen, bent u dan tenminste
bereid om in deze sector geen aanbestedingen meer te organiseren waarin eisen
zijn opgenomen waardoor zelfstandigen op voorhand worden uitgesloten?
Antwoord
Gezien mijn antwoorden onder vraag 1 vind ik het niet nodig maatregelen in het
wetsvoorstel voor een nieuwe Aanbestedingswet te nemen om het Europees
aanbesteden van tolk! en vertaaldiensten te verbieden.
Pagina 3 van 3
Directoraat
generaal voor
Energie, Telecom en Markten
Directie Mededinging en
Consumenten
Ons kenmerk
ETM/MC / 10166564
Wel neem ik in het kader van het wetsvoorstel Aanbestedingswet maatregelen
om de toegang van het midden! en kleinbedrijf en zelfstandigen zonder personeel
tot aanbestedingen te verbeteren, zoals het tegengaan van onnodig
disproportionele eisen en het onnodig clusteren van overheidsopdrachten.
De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
(w.g.) drs. M.J.M. Verhagen
---- --