Gemeente Venray
16 november 2010
Jaarverslag leerplicht uitgebracht aan B en W
Meer spijbelaars door betere melding
Bij de leerplichtambtenaar zijn in het schooljaar 2009/2010 in totaal
290 gevallen gemeld van kinderen die vaker spijbelen. In het schooljaar
2008/2009 waren dat 260 gevallen. De stijging komt vooral doordat
scholen eerder en beter melden, omdat er landelijk en regionaal meer
aandacht is voor het voorkomen en bestrijden van voortijdig
schoolverlaten.
Dat staat in het jaarverslag leerplicht voor het schooljaar 2009/2010.
De leerplichtambtenaar brengt hierin verslag uit aan het college van B
en W over het gevoerde leerplichtbeleid. Het college heeft het
jaarverslag leerplicht voor het schooljaar 2009/2010 vastgesteld.
Als leerlingen vaker spijbelen spreken we van matig- of signaalverzuim.
Scholen moeten dit melden bij de leerplichtambtenaar. De
leerplichtambtenaar onderzoekt de oorzaak van het verzuim en probeert
het verzuim te laten stoppen. Indien nodig wordt hulpverlening
opgestart of een proces-verbaal opgemaakt. In het schooljaar 2009/2010
is 26 keer een proces-verbaal opgemaakt wegens vermoedelijk
ongeoorloofd schoolverzuim. In het schooljaar 2009/2010 bleven tien
kinderen thuis omdat ouders niet wilden meewerken aan plaatsing op een
school. Dat heet absoluut schoolverzuim. Na bemiddeling door de
leerplichtambtenaar zijn deze kinderen alsnog ingeschreven op een
school. In het afgelopen schooljaar zijn bij de gemeente Venray zeven
gevallen van zogenaamd luxe verzuim gemeld.
Vrijstelling
Er zijn ook kinderen die niet in staat zijn om onderwijs te volgen door
geestelijke en/of lichamelijke problemen. De leerplichtambtenaar kan in
zulke gevallen, in overleg met een arts of psycholoog, een vrijstelling
van de inschrijvingsplicht verlenen. De ouders hoeven hun kind dan niet
in te schrijven op een school. Deze kinderen volgen dan een vervangend
(onderwijs-)traject. In het schooljaar 2009/2010 zijn 28 vrijstellingen
verleend.
Het toezicht op de naleving van de leerplichtwet is opgedragen aan B en
W. Voor het primair en het voortgezet onderwijs hebben zij twee
leerplichtambtenaren aangewezen. Het doel van de leerplichtwet is dat
jongeren zo goed mogelijk worden toegerust met kennis en vaardigheden,
die zij nodig hebben om een zelfstandige plek in de samenleving te
verwerven.