Hoe reageert het brein van de adolescent?
Wat gebeurt er in de hersenen als een adolescent reageert op een
leeftijdgenoot? Daar is ontwikkelingspsychologe Berna GüroÄlu door
geboeid. Zij besteedt haar VENI-subsidie voor jonge onderzoekers aan
drie jaar onderzoek naar interactie tussen adolescenten.
Sociale brein
Het Leidse onderzoek naar sociale ontwikkeling zit in de flow.
'Specifiek het hersenonderzoek, dat is vernieuwend,' benadrukt Berna
GüroÄlu. GüroÄlu onderzoekt de interactie van adolescenten met
leeftijdgenoten. In het Leidse Brain and Developmentlab meet ze wat er
gebeurt in de hersenen tijdens interactie van een adolescent met een
klasgenoot. Welke gebieden in de hersenen worden actief wanneer een
adolescent iemand ziet die hij aardig vindt. Of die hij juist niet
aardig vindt. Is daar verschil tussen? Dergelijke vragen houden
GüroÄlu bezig.
Hersenonderzoek
Op zoek naar antwoorden doet Berna GüroÄlu eerst in een schoolklas
sociometrisch onderzoek. Ze neemt bij de leerlingen vragenlijsten af
om de onderlinge verhoudingen in kaart te brengen. Vervolgens nodigt ze
scholieren uit als proefpersonen in haar laboratorium. Een proefpersoon
ligt in de scanner en speelt online spelletjes met klasgenoten die
elders in het laboratorium achter de computer zitten. Het meten van de
hersenactiviteit kan beginnen. Ze is benieuwd of de activiteit in
bepaalde gebieden van het sociale breinnetwerk afhangt van een
positieve of een negatieve band tussen de klasgenoten.
Leeftijdgenootjes
Berna GüroÄlu maakt deel uit van de Leidse onderzoeksgroep met o.a.
prof. Eveline Crone en drs. Wouter van den Bos. Ze onderscheidt zich
met haar onderzoek naar het sociale brein doordat ze focust op
leeftijdsgenootjes die elkaar kennen.
Vernieuwend
Met haar VENI-subsidie kan ze drie jaar vernieuwend onderzoek doen naar
sociale ontwikkeling van kinderen van 8 tot 18 jaar. Berna GüroÄlu:
'Tot nu toe is nauwelijks onderzocht in hoeverre hersenactiviteit bij
sociale interactie verband houdt met positieve of negatieve onderlinge
relaties.' Drie jaar mee met de flow, geen gek vooruitzicht.
Wetenschapsportret Berna GüroÄlu
1994-1998 BA Wiskunde Koç University in Turkije
1999-2002 MSc Ontwikkelingspsychologie BoÄaziçi University in Turkije
2002-2008 PhD Ontwikkelingspsychologie Radboud Universiteit Nijmegen
2008-2010 Postdoc Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie Universiteit
Leiden
2010 Universitair docent Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie
Universiteit Leiden
2010 VENI-subsidie NWO voor het onderzoek: 'The social brain in
adolescence: Examining peer interactions from a developmental social
neuroscience perspective'
Meer over Berna GüroÄlu
* Medewerkerspagina Berna GüroÄlu (Engelstalig)
* Sectie Ontwikkelings- en onderwijspsychologie
* Brain and Development Labatory
Universiteit Leiden