Gemeente Waddinxveen
Audit Keurmerk Veilig Ondernemen winkelgebieden De Passage en Koningin
Wilhelminaplein succesvol verlopen
Ondertekening convenant KVO
Op woensdag 10 november 2010 is de audit Keurmerk Veilig Ondernemen
(KVO) van de winkelgebieden De Passage en Koningin Wilhelminaplein in
Waddinxveen succesvol verlopen. Gemeente Waddinxveen, ondernemers,
politie, brandweer en de Kamer van Koophandel hebben hiermee een grote
stap gezet richting schone, hele en veilige winkelgebieden in
Waddinxveen. Aan het begin van de middag vond een schouw van de
winkelgebieden plaats, waarna in de trouwzaal van het gemeentehuis in
Waddinxveen de audit plaatsvond. Ook reikte burgemeester H.P.L. Cremers
een cheque uit aan de ondernemers van de winkelgebieden.
Keurmerk Veilig Ondernemen
Het KVO voor winkelgebieden is een gestructureerde aanpak om
criminaliteit en overlast terug te dringen. Het KVO kent verschillende
sterren. Eerder werd al bericht dat de ondernemers van de
winkelgebieden op 10 november 2010 hun eerste ster hebben ontvangen.
Dit is nog niet aan de orde. Wel is de audit, die nodig is om deze
eerste ster te behalen, succesvol verlopen. De eerste ster is voor de
realisatie van de samenwerking tussen gemeente Waddinxveen,
ondernemers, politie, brandweer en Kamer van Koophandel en wordt begin
2011 uitgereikt. Op 24 maart 2010 werd al een intentieverklaring
getekend, waarmee alle partijen zich bonden aan het project. Vervolgens
is er een veiligheidsanalyse uitgevoerd, waarbij de huidige situatie in
kaart is gebracht. Na deze nulmeting is een plan van aanpak opgesteld,
met concrete en realistische doelen.
Ondertekening convenant en cheque
Het plan van aanpak is bevestigd en bekrachtigd door de ondertekening
van het convenant op woensdag 10 november 2010 door alle betrokken
partijen. Voorafgaand aan de ondertekening vond een schouw en audit
plaats door de certificeringsorganisatie. Daarnaast werden de
ondernemers van de Passage verrast door een cheque van 5000 euro,
aangeboden door de gemeente Waddinxveen. Ton van den Berg nam namens de
ondernemers deze cheque in ontvangst, uit handen van burgemeester
Cremers. Het geldbedrag was al toegezegd, omdat De Passage een
opknapbeurt kan gebruiken en de ondernemers op deze manier zelf kunnen
bepalen waar ze het geld aan willen besteden.
Maatregelen
Er zijn diverse maatregelen die worden genomen, en al genomen zijn,
naar aanleiding van de veiligheidsanalyse. In 2011 worden er
bijvoorbeeld voor het winkelpersoneel trainingen georganiseerd gericht
op overvallen, agressie en geweld. Verder zijn er in 2010 al vele
acties verricht om de buitenruimte schoon en heel te maken. Denk
hierbij aan het verwijderen van onkruid, zwerfvuil en graffiti, het
rechtzetten van borden en palen, het herstellen of plaatsen van
verlichting en het veranderen van verkeersonveilige situaties in
veilige situaties. De kritische succesfactoren van dit project zijn de
gezamenlijkheid en het structurele karakter. De partijen zijn dan ook
vastbesloten de komende jaren de ingezette aanpak met elkaar voort te
zetten.
Â