Gemeente Waddinxveen


Audit Keurmerk Veilig Ondernemen winkelgebieden De Passage en Koningin Wilhelminaplein succesvol verlopen
Ondertekening convenant KVO

Op woensdag 10 november 2010 is de audit Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) van de winkelgebieden De Passage en Koningin Wilhelminaplein in Waddinxveen succesvol verlopen. Gemeente Waddinxveen, ondernemers, politie, brandweer en de Kamer van Koophandel hebben hiermee een grote stap gezet richting schone, hele en veilige winkelgebieden in Waddinxveen. Aan het begin van de middag vond een schouw van de winkelgebieden plaats, waarna in de trouwzaal van het gemeentehuis in Waddinxveen de audit plaatsvond. Ook reikte burgemeester H.P.L. Cremers een cheque uit aan de ondernemers van de winkelgebieden.

Keurmerk Veilig Ondernemen
Het KVO voor winkelgebieden is een gestructureerde aanpak om criminaliteit en overlast terug te dringen. Het KVO kent verschillende sterren. Eerder werd al bericht dat de ondernemers van de winkelgebieden op 10 november 2010 hun eerste ster hebben ontvangen. Dit is nog niet aan de orde. Wel is de audit, die nodig is om deze eerste ster te behalen, succesvol verlopen. De eerste ster is voor de realisatie van de samenwerking tussen gemeente Waddinxveen, ondernemers, politie, brandweer en Kamer van Koophandel en wordt begin 2011 uitgereikt. Op 24 maart 2010 werd al een intentieverklaring getekend, waarmee alle partijen zich bonden aan het project. Vervolgens is er een veiligheidsanalyse uitgevoerd, waarbij de huidige situatie in kaart is gebracht. Na deze nulmeting is een plan van aanpak opgesteld, met concrete en realistische doelen.

Ondertekening convenant en cheque
Het plan van aanpak is bevestigd en bekrachtigd door de ondertekening van het convenant op woensdag 10 november 2010 door alle betrokken partijen. Voorafgaand aan de ondertekening vond een schouw en audit plaats door de certificeringsorganisatie. Daarnaast werden de ondernemers van de Passage verrast door een cheque van 5000 euro, aangeboden door de gemeente Waddinxveen. Ton van den Berg nam namens de ondernemers deze cheque in ontvangst, uit handen van burgemeester Cremers. Het geldbedrag was al toegezegd, omdat De Passage een opknapbeurt kan gebruiken en de ondernemers op deze manier zelf kunnen bepalen waar ze het geld aan willen besteden.

Maatregelen
Er zijn diverse maatregelen die worden genomen, en al genomen zijn, naar aanleiding van de veiligheidsanalyse. In 2011 worden er bijvoorbeeld voor het winkelpersoneel trainingen georganiseerd gericht op overvallen, agressie en geweld. Verder zijn er in 2010 al vele acties verricht om de buitenruimte schoon en heel te maken. Denk hierbij aan het verwijderen van onkruid, zwerfvuil en graffiti, het rechtzetten van borden en palen, het herstellen of plaatsen van verlichting en het veranderen van verkeersonveilige situaties in veilige situaties. De kritische succesfactoren van dit project zijn de gezamenlijkheid en het structurele karakter. De partijen zijn dan ook vastbesloten de komende jaren de ingezette aanpak met elkaar voort te zetten.
Â