Sociale Verzekeringsbank krijgt hoogste INK-onderscheiding

15/11/2010 15:53

Sociale Verzekeringsbank

Sociale Verzekeringsbank krijgt hoogste INK-onderscheiding voor kwaliteit bedrijfsvoering

15 november, Amstelveen - De Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft vandaag de hoogste INK-onderscheiding (5 sterren) gekregen voor het kwaliteitsniveau van haar bedrijfsvoering. Bestuursvoorzitter Erry Stoové ontving de onderscheiding vandaag uit handen van INK-directeur Ruud Stassen. De SVB is de eerste organisatie die de 5 sterren INK-onderscheiding ontvangt.

Het behalen van de INK-onderscheiding mag als een uitzonderlijke prestatie worden gezien. INK-directeur Ruud Stassen onderstreepte dit in zijn toespraak tijdens de uitreiking: "De SVB is een vitale organisatie met oog voor onze toekomst."

Het INK-managementmodel wordt door honderden bedrijven, instellingen en overheidsorganisaties in Nederland gebruikt. De SVB heeft sinds 2002 het model in gebruik. Het INK heeft als doelstelling het verhogen van de kwaliteit van de bedrijfsvoering van organisaties. Het INK is in 1991 opgericht op initiatief van het Ministerie van Economische Zaken onder de naam Instituut Nederlandse Kwaliteit. Sinds 2000 is de formele naam kortweg INK.

SVB-bestuursvoorzitter Erry Stoové noemt de onderscheiding een bevestiging van de koers die sinds 2003 is ingezet: "Excellente dienstverlening is het speerpunt in onze strategie. De behoeften en de vraag van onze klanten, de burgers van Nederland, zijn leidend voor onze bedrijfsvoering. Dat heeft geleid tot meer effectiviteit en efficiency. Een onderscheiding met 5 sterren is heel bijzonder!"

Enkele bevindingen uit het rapport:


- SVB heeft een duidelijke en realistische ambitie geformuleerd voor de komende jaren. Deze ambities zijn herkenbaar aanwezig in het sturen van de organisatie.


- Sinds 2006 zijn forse efficiëntieslagen gerealiseerd in de uitvoering, onder andere door procesinnovaties en efficiënter werken.


- De leiding, tot op het niveau van middelmanagement, is zich sterk bewust van de maatschappelijke context waarin ze functioneert en heeft een groot toekomstbewustzijn.


- Een laag ziekteverzuim is structureel en er is tevens weinig arbeidsgerelateerde uitval. Gezondheidsmanagement door de SVB gevoerd, is positief.


- Uit een benchmark met ketenpartners blijkt het SVB het hoogst te scoren op klanttevredenheid. Veel aandacht is er voor de informele afhandeling van klachten. Er wordt gericht gestuurd op het terugbrengen van het aantal klachten, waarbij een dalende trend te bespeuren is sinds 2007.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.svb.nl


Noot voor de redactie:

Over de INK-onderscheiding

Sinds dit jaar is de INK-onderscheiding gekoppeld aan de Europese erkenningen voor Business Excellence. Om in aanmerking te komen voor een INK-onderscheiding moet de organisatie een zelfevaluatie opstellen en een INK-audit ondergaan. Dit resulteert in een rapport en een score op basis van de scoremethodiek van het INK-managementmodel. De score wordt uitgedrukt in punten op drie niveaus. De SVB haalde de hoogste score (meer dan 500 punten), waarna de onafhankelijke INK-jury heeft besloten de SVB te onderscheiden op het hoogste niveau (5 sterren).

Over de Sociale Verzekeringsbank

De SVB is de oudste uitvoerder op het gebied van sociale zekerheid in Nederland. Vroeg of laat krijgt iedereen met de SVB te maken. Bijvoorbeeld voor het AOW-pensioen, de nabestaanden-uitkering Anw, de kinderbijslag of bij vertrek naar het buitenland. Daarom beschouwen wij iedereen met een relatie met de Nederlandse overheid, 18 miljoen mensen, als onze klant. Jaarlijks keert de SVB ruim 30 miljard euro uit aan meer dan 5 miljoen mensen. Meer informatie op www.svb.nl


Noot voor de redactie,