ProRail
Persbericht
15-11-2010
Plaatsing eerste deel traverse station Zwolle
In het kader van het project ZwolleSpoort heeft ProRail afgelopen nacht
het eerste deel van de tijdelijke traverse laten plaatsen. De traverse
vervangt de komende drie jaar tijdelijk de perrontunnel die wordt
vernieuwd. Tevens is op innovatieve wijze sloopwerk uitgevoerd.
Het eerste 18,5 meter lange deel van de traverse, een reizigersbrug
over de sporen, werd zaterdagavond laat op een dieplader gehesen vanaf
een paar honderd meter verderop gelegen bouwlocatie. Vervolgens is de
constructie naar het station Zwolle vervoerd en door een speciale
500-tons kraan op palen gezet. De traverse is ruim acht meter breed,
twaalf meter hoog en het eerste deel weegt bijna dertig ton. De
traverse zal de komende weken verder worden afgebouwd en begin volgend
jaar in dienst worden genomen.
Sloopwerkzaamheden
Afgelopen weekeinde werden ook oude funderingsblokken verwijderd met
een innovatieve sloopmethode die nieuw is voor Nederland. De fundering
van drie bovenleidingportalen, die bestaan uit tot tien kubieke meter
gewapend beton, moest worden verwijderd. In plaats van wekenlang met
drilboren het beton te slopen, werd het verpulverd met een zogenoemde
âexplosieve verbranding met gasvormingâ. Het gaat hier om een explosie
waarbij stikstofgas en stoom vrijkomt. Het gas zoekt een uitweg in de
poriën van het beton en maakt bij ontsteking hooguit een doffe plof.
Voordeel is onder andere de geringere overlast voor omwonenden.
Reizigers
Vanwege de bouw van de traverse en werk aan bovenleidingen moeten
reizigers tussen Zwolle en Meppel en Zwolle en Ommen ook deze zondag
nog rekening houden met een langere reistijd tot een half uur omdat er
geen treinverkeer mogelijk is. NS zet bussen in. Zie voor meer
informatie 9292ov.nl en NS.nl.