Rijksoverheid
Datum 12 november 2010
Inwerkingtreding Modern Migratiebeleid
Hierbij informeer ik u over de voortgang van het modern migratiebeleid. Bij de
behandeling van het wetsvoorstel modern migratiebeleid in de Tweede Kamer en
Eerste Kamer hebben de toenmalige Staatssecretaris van Justitie, respectievelijk
de toenmalige Minister van Justitie de verwachting uitgesproken dat deze wet op
1 januari 2011 in werking zou treden. Daarbij hebben zij aangegeven dat een
succesvolle implementatie van INDiGO, het nieuwe informatiesysteem van de
IND, een randvoorwaarde is voor de inwerkingtreding van de wet.
Het doel van de Wet modern migratiebeleid is om te komen tot een efficiëntere
uitvoering en handhaving van de Vreemdelingenwet 2000. De wet voorziet in
toelatingsprocedures die snel, doeltreffend en beheersbaar zijn, waarbij het
instrumentarium voor controle en handhaving wordt uitgebreid. Deze doelen
worden bereikt door onder meer:
* een betere aansluiting van de procedure tot afgifte van een machtiging tot
voorlopig verblijf op die van de verblijfsvergunning regulier voor bepaalde
tijd;
* versterking van de rol van de referent in het reguliere vreemdelingenrecht
(de referent is de persoon of organisatie die de vreemdeling naar
Nederland wil laten overkomen) en
* vereenvoudiging van het stelsel van beperkingen waaronder de
verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd kan worden verleend.
Voorts biedt de Wet modern migratiebeleid een stelsel van erkenning van
referenten, waarmee betrouwbare bedrijven en instellingen toegang kunnen
krijgen tot kortere toelatingsprocedures. De wet introduceert nieuwe
handhavingsinstrumenten als bestuurlijke boetes en kostenverhaal. De rol van de
referent wordt bovendien minder vrijblijvend door de introductie van zorgplichten,
informatieplichten en administratieplichten, waardoor een versterking van het
toezicht noodzakelijk is. Daarbij zal de IND zoveel mogelijk gebruik maken van
informatie die bij andere overheidsinstanties aanwezig is.
Zowel bij de toelatingsprocedures als bij de handhaving zoals voorzien in het
modern migratiebeleid, speelt INDiGO een cruciale rol. De ontwikkeling en
implementatie van INDiGO is zowel in technische als in organisatorische zin een
veelomvattend traject, ook vanwege de complexiteit van de gegevensuitwisseling
met de ketenpartners en het volume uit te wisselen gegevens.
De ontwikkeling van het programma INDiGO is grotendeels gerealiseerd.
Inmiddels is een nieuwe fase aangebroken, die van de implementatie.
Directie Migratiebeleid
Schedeldoekshaven 100
2511 EX Den Haag
Postbus 20301
2500 EH Den Haag
www.justitie.nl
Ons kenmerk
5675077/10
Uw kenmerk
147150.05u
Bij beantwoording de datum
en ons kenmerk vermelden.
Wilt u slechts één zaak in uw
brief behandelen.
Pagina 2 van 2
Deze nieuwe fase is gestart in het voorjaar van 2010 met het in de gehele
organisatie gefaseerd implementeren van een van de onderdelen van het
programma, te weten het digitaal dossier en de daarbij behorende
ketenkoppelingen. De organisatie van de IND maakt zich deze nieuwe werkwijze
momenteel in haar werkprocessen eigen.
De andere functionaliteiten van INDiGO (behandelplannen en ketenkoppelingen)
zijn ontwikkeld en zullen de komende periode worden geïmplementeerd.
"Kwaliteit gaat voor snelheid" is daarbij het uitgangspunt. De IND besteedt
daarom veel aandacht aan de testfase. De testfase is de fase waarin de omzetting
plaatsvindt van de ontwikkelde onderdelen naar de productieomgeving. Hierbij is
de integriteit van gegevens een wezenlijk toetspunt.
Het is naar mijn mening essentieel dat er uiterst zorgvuldig wordt gewerkt. Hierbij
moet de IND kunnen vertrouwen op de correcte en snelle verwerking van
gegevens in INDiGO. Indien de IND dat vertrouwen niet heeft kan ik niet voor de
verdere ingebruikname ervan instaan.
Bij het opschalen van het gebruik van het digitaal dossier en de bijbehorende
ketenkoppelingen, heeft de IND te maken met problemen op het gebied van
performance en stabiliteit. Ik heb derhalve moeten constateren dat het
implementeren van INDiGO meer tijd vergt dan op voorhand was ingeschat.
Aan de randvoorwaarde voor de inwerkingtreding van de Wet modern
migratiebeleid, te weten een succesvolle uitrol van INDiGO op 1 januari 2011, is
dan ook niet voldaan. Derhalve kan de wet niet op die datum in werking treden.
Direct nadat mij dit bekend werd, heb ik besloten om een audit te laten uitvoeren
naar het INDiGO!programma, die moet leiden tot aanbevelingen op het gebied
van de implementatie van het systeem en de risicobeheersing van het
programma. Op basis van de resultaten van de audit kan een reële nieuwe
invoeringsdatum voor de Wet modern migratiebeleid worden vastgesteld.
De gevolgen van het uitstel zal ik op zo kort mogelijke termijn in den brede
inventariseren. Voor het modern migratiebeleid geldt dat de huidige proeftuinen,
waarin de deelnemende bedrijven en instellingen nu al profiteren van de kortere
procedures en lagere administratieve lasten, worden voortgezet.
Ik hecht eraan u mee te delen dat de handhaving van de Vreemdelingenwet 2000
vanzelfsprekend onverminderd blijft plaatsvinden in nauwe samenwerking met
onder meer de Vreemdelingenpolitie en de Arbeidsinspectie.
Uitstel van inwerkingtreding van de wet zal dan ook niet ten koste gaan van de
handhaving, terwijl een aantal belangrijke voordelen vooruitlopend op de
inwerkingtreding van de Wet modern migratiebeleid in de proeftuinen worden
gecontinueerd.
Ik verwacht u begin 2011 over de uitkomsten van de audit en de verdere
voortgang van INDiGO te kunnen berichten.
De minister voor Immigratie en Asiel,
G.B.M. Leers