weg naar fietsersairbag
15 november 2010
Autoairbag voor fietsers en voetgangers kan jaarlijks 44 levens redden
Eerste praktijktest Utrecht en Den Haag op weg naar fietsersairbag
Vandaag begint de volgende stap in de ontwikkeling van de
fietsersairbag met een zogenoemde Sensor Field Test met vijf
servicewagens van KPN. Gedurende één jaar rijden de serviceauto's in de
drukke binnensteden van Utrecht en Den Haag om het sensorsysteem, dat
ervoor moet zorgen dat de airbag alleen open gaat bij een
daadwerkelijke botsing met een fietser of voetganger, verder te
ontwikkelen en te testen. Deze nog te ontwikkelen airbag die de
volledige voorruit van een auto bedekt bij een aanrijding met een
fietser of voetganger.zou jaarlijks het leven kunnen redden van 31
fietsers en 13 voetgangers. Een betere bescherming van kwetsbare
verkeersdeelnemers draagt bij aan een grotere verkeersveiligheid.
Jaarlijks sterven in het Nederlandse verkeer ongeveer 190 fietsers. De
helft van de slachtoffers valt door een aanrijding met een
personenauto. In tegenstelling tot dalende cijfers onder andere
verkeersslachtoffers toont het aantal slachtoffers onder fietsers en
voetgangers geen dalende trend. Bovendien stijgt, door de groeiende
populariteit van fietsen in heel Europa, ook op Europees niveau het
aantal ernstig gewonden.
Test in Utrecht en Den Haag
Uit verschillende studies van TNO, uitgevoerd voor het ministerie van
Verkeer en Waterstaat en de Fietsersbond, is gebleken dat een
automatisch remsysteem of een airbag op de voorruit van een auto de
meest geschikte oplossingen zijn ter bescherming van kwetsbare
verkeersdeelnemers. TNO werkt voor deze ontwikkeling nauw samen met
airbagproducent Autoliv uit Zweden, Centraal Beheer Achmea en de
Fietsersbond. Tijdens de tweede fase van het project wordt een test met
auto's uitgevoerd in de drukke binnensteden van Utrecht en Den Haag.
Deze auto´s, nog zonder fietserairbag, hebben sensoren voor de detectie
van voetgangers en fietsers. Gedurende een jaar worden met deze
servicewagens van KPN uitgebreide metingen gedaan om het sensorsysteem
verder te ontwikkelen en testen. De airbag mag immers pas open gaan bij
een daadwerkelijke botsing met een fietser en/of voetganger. Tevens
wordt getest of het systeem onder alle weersomstandigheden werkt:
licht, donker, regen en mist bijvoorbeeld. Het sensorsysteem kan ook
worden gebruikt voor andere actieve veiligheidstoepassingen, zoals
automatisch remmen ter bescherming van fietsers en voetgangers.
Afronding 2012
De Sensor Field Test is één van de belangrijkste onderdelen om te komen
tot een prototype van de fietsersairbag. Naar verwachting wordt het
project in het voorjaar 2012 afgerond met een crashtest waarbij de
nieuwe airbag in werking zal worden getoond.
bericht 2010-56
TNO