Rijksoverheid
2010Z14065
Vragen van het lid van Raak (SP) aan de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties over de bezuinigingen bij het politiekorps Friesland. (Ingezonden 4
oktober 2010)
1
Kent u het bericht dat de politie Friesland 144 banen schrapt vanwege aanhoudende
financiële problemen? 1)
Ja.
2
Hoe zijn deze financiële problemen ontstaan?
De financiële problemen zijn ontstaan door een samenloop van omstandigheden. Zo is
regiopolitie Fryslân met de invoering van het Budget Verdeel Systeem (BVS) in 2007
'krimpkorps' geworden, wat een budgetreductie betekende van ca. ¤ 2,4 mln. per jaar.
De taakstellende bezuiniging van 100 miljoen die de Nederlandse Politie is opgelegd,
leidt daarnaast voor het korps tot een afname van de rijksbijdrage van ¤ 0,8 miljoen in
2008 tot ¤ 3,2 miljoen in 2010. Verder is net als bij andere korpsen ook in Fryslân sprake
van een gedeeltelijke compensatie van de kosten die voortvloeien uit de CAO 2008-
2010. Daarbij nemen hoge personeelslasten minder snel af dan voorzien, doordat veel
oudere personeelsleden besluiten langer door te werken. Tenslotte is in verband met het
nieuwbouwprogramma van de afgelopen jaren de rentelast voor regiopolitie Fryslân fors.
De combinatie van teruglopende inkomsten, hoge uitgaven en het onvoldoende tijdig
onderkennen daarvan heeft tot de financiële situatie geleid waarin nu krachtig bijsturen
noodzakelijk is geworden.
3
Hoe is het bedrag van 8,5 miljoen euro dat bezuinigd moet worden tot stand gekomen?
Wat betekent een dergelijke bezuiniging voor de kwaliteit van de hulpverlening en
dienstverlening van het politiekorps Friesland?
De begrote sterkte eind 2010 voor regiopolitie Fryslân bedraagt 1.485fte regulier
personeel. Door mijn ministerie was eerder al berekend dat de uit de toegekende
budgetten betaalbare sterkte rond 1.340 fte ligt. Het verschil van 145 fte veroorzaakt een
verschil van rond de ¤ 8,5 miljoen. Door Andersson Advies is, in opdracht van het
ministerie van BZK en het Regionaal College van regiopolitie Fryslân, een onderzoek
verricht naar de financiële situatie in het korps. Dat onderzoek bevestigt dat het bereiken
van een sluitende begroting slechts kan worden bereikt door een afname van het aantal
personeelsleden.
Het korps werkt inmiddels hard aan een aanpassing van de formatie. In een eerste set
van maatregelen wordt daarbij een aanpassing van 144 fte gerealiseerd. Met de reductie
van de formatie met 144 fte wordt een besparing gerealiseerd van ca. ¤ 8.5 mln.
Ten aanzien van de hulp- en dienstverlening is geen algemene uitspraak te doen. Voor
het aspect bereikbaarheid verwijs ik naar het antwoord op vraag 4. De formatiereductie
noopt het korps tot een aanpassing van haar organisatie, maar ook tot het maken van
keuzes in werkzaamheden. Zo wordt er naar gestreefd dat het horecatoezicht en
toezicht bij evenementen voor een belangrijk deel wordt overgenomen door
samenwerkingsvormen in de publieke en publiek-private sfeer. Ook wordt een beweging
in gang gezet waarbij politiepersoneel tegen vergoeding wordt ingezet voor
gemeentelijke handhavingstaken. Daarmee wordt door een andere wijze van
organiseren beoogd geen concessie te doen aan de uitvoering van de publieke taak op
zichzelf, terwijl de bijdrage van de politie daarin op onderdelen wordt gereduceerd.
4
Wat vindt u van de plannen dat mensen straks niet meer overal zonder afspraak aangifte
kunnen doen en dat er mogelijk bureaus gaan sluiten? Deelt u de zorg dat hierdoor de
bereikbaarheid van de politie achteruit gaat? Zo nee, waarom niet?
Het korps realiseert een deel van de formatiereductie door de publieksfunctie te
concentreren op een viertal bureaus. Tegelijkertijd wordt echter ingezet op een brede
mogelijkheid tot het doen van aangifte door stimulering van aangifte via internet en het
opnemen van aangiften op locatie. Daarmee wordt beoogd de bereikbaarheid voor het
publiek op peil te houden, doordat op voorhand beter wordt geselecteerd voor welke
assistentie een menselijk contact geïndiceerd is en in welke gevallen dit uitstel kan
gedogen, danwel op andere wijze in de gevraagde assistentie kan worden voorzien. Ik
deel uw zorg derhalve niet; de bereikbaarheid wordt anders vormgegeven, maar de
hulpverlening en de dienstverlening blijven gegarandeerd.
5
Bent u bereid het politiekorps Friesland op te dragen de bezuinigingsvoorstellen terug te
nemen, nu er met het aannemen van de motie-Van Raak/Hennis-Plasschaert niet meer
bezuinigd hoeft te worden? 2) Zo nee, waarom niet?
Voor de beantwoording van deze vraag verwijs ik naar mijn brief van 1 oktober jl. aan u
die ingaat op de motie Van Raak/Hennis-PLasschaert (bijlage). Hierin staat dat de
minister van BZK de korpsbeheerders en de korpschefs verzoekt geen maatregelen te
treffen die afdoen aan de kwaliteit van de politiezorg.
In het RA is besloten tot een intensivering bij de politie. Die intensivering, in combinatie
met het doorzetten van een aantal ombuigingen bij de politie, maakt 3000 fte meer
operationele sterkte mogelijk dan zonder die intensivering mogelijk zou zijn. Ik treed
binnenkort in overleg met het korpsbeheerdersberaad over de gevolgen van deze
intensivering en de wijze waarop deze over de korpsen wordt verdeeld. Dat overleg zal
uitwijzen of en hoe de voorstellen van Fryslân aanpassing behoeven.
1) SpitsNieuws, 'Politie Friesland schrapt 144 banen', 1 oktober 2010
2) Kamerstuk, 29 628, nr. 224