Rijksoverheid
2010Z15661
Antwoorden op vragen van het lid Van Raak (SP) van de minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties over de problemen rondom de screening van ministers
op Curaçao en het ontslag van het hoofd van de veiligheidsdienst. (Ingezonden 2
november 2010)
1
Waarom is het hoofd van de Veiligheidsdienst Nederlandse Antillen
ontslagen, dezelfde dienst die op dit moment onderzoek doet naar de
ministers van het kabinetSchotte? 1)
2
Welk verband is er tussen de screening van de ministers van het kabinet
Schotte en het ontslag van het hoofd van de Veiligheidsdienst Nederlandse
Antillen?
3
Klopt het bericht in het Antilliaans Dagblad dat mogelijk sprake is van het
lekken van 'uiterst gevoelige' informatie? 2)
4
Was u op de hoogte van het voornemen van dit ontslag? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, waarom hebt u geen actie ondernomen?
6
Waarom vindt deze screening van ministers op Curaçao pas plaats nadat het
kabinet is geïnstalleerd?
Antwoord op vraag 1, 2, 3, 4 en 6
De aansturing en het functioneren van de Veiligheidsdienst is een autonome
aangelegenheid, in dit geval van het land Curaçao. Ik ben dan ook niet op de hoogte
van de feitelijke omstandigheden en de beweegredenen van de regering van Curaçao
om dergelijke beslissingen te nemen.
5
Deelt u de opvatting dat een veiligheidsdienst een screening moet doen
voorafgaand aan de benoeming van ministers?
Antwoord vraag 5
In zijn algemeenheid deel ik de opvatting dat het wenselijk is om een screening van
bewindspersonen voor hun benoeming plaats te laten vinden.
7
Hoe kunt u de Kamer verzekeren dat de screening van ministers op Curaçao
op een goede manier zal plaatsvinden?
9
Welke verantwoordelijkheid ziet u voor zichzelf als minister van
Koninkrijksrelaties voor een goede screening van ministers op Curaçao, dit
mede gezien de verantwoordelijkheid die het Statuut u geeft voor het
verzekeren van goed bestuur?
Antwoord vraag 7 en 9:
In beginsel is de screening van bewindspersonen op Curaçao een autonome
verantwoordelijkheid van het land Curaçao en is er in eerste aanleg geen rol voor de
minister van Koninkrijksrelaties. Aangezien het onderzoek momenteel wordt
uitgevoerd, acht ik het niet opportuun te speculeren over de kwaliteit van de nog vast
te stellen uitkomst van de screening en eventuele door de regering van Curaçao
danwel de Koninkrijksregering te verbinden gevolgen.
De benoeming van ministers is een autonome aangelegenheid van het land. De
verantwoordelijkheid van het Koninkrijk in dit verband bestaat uit invulling geven aan
het waarborgen van deugdelijkheid van bestuur als bedoeld in artikel 43, tweede lid
van het Statuut voor het Koninkrijk. Ingrijpen in de autonomie van een land om de
deugdelijkheid van bestuur te waarborgen moet worden beschouwd als een ultimum
remedium. Niettemin zal ik de afwikkeling van het proces van screening kritisch
volgen, mede tegen de achtergrond van hetgeen artikel 43, lid 2 van het Statuut van
het Koninkrijk bepaalt.
8
Hoe is de Nederlandse Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD)
bij de huidige screening van ministers op Curaçao betrokken?
Antwoord vraag 8
De AIVD is niet betrokken bij de screening van ministers op Curaçao. Het mandaat
van de AIVD wordt begrensd door artikel 6 van de WIV 2002, dat in het teken staat
van de eigen nationale veiligheid. Nationale veiligheid is een landsaangelegenheid
waarvoor uitsluitend de landsorganen competent zijn. Dat betekent dat onderzoeken
in het kader van de nationale veiligheid van Curaçao 2 waartoe naar wordt
aangenomen ook het screenen van ministers behoort - een autonome
verantwoordelijkheid is van het land Curaçao dat zich daarbij bedient van de eigen
veiligheidsdienst.
10
Zou u deze vraag zo spoedig mogelijk willen beantwoorden omdat het
onderzoek nu loopt en beantwoording binnen de reguliere tijd te laat is?
Antwoord vraag 10:
Ja.
1) Antilliaans Dagblad 'Ontslag leidt tot vragen', 29 oktober 2010.
2) idem.