Provincie Noord-Holland zet fors in op hoogwaardig openbaar vervoer
10 november 2010 -
Gedeputeerde Staten stellen voor om te investeren in tien hoogwaardig
openbaar vervoerprojecten. Het gaat in totaal om EUR 100 miljoen, het
bedrag dat nog stond gereserveerd voor de uitvoering van het project
Tunnelstudie Haarlem.
Daarnaast hebben GS de ambitie om op lange termijn de Zuidtangent te
vertrammen om de reizigersgroei te kunnen blijven opvangen. Het deel
tussen Haarlem Station en Schiphol-Noord komt na 2020 hiervoor als
eerste in aanmerking. Vanwege de hoge kosten van vertramming willen GS
tot 2020 maatregelen treffen, waardoor de Zuidtangent de komende jaren
vlot kan doorrijden.
Provinciale Staten hebben eind 2009 ingestemd met het intrekken van de
EUR 103 miljoen die was gereserveerd voor het project Tunnelstudie
Haarlem (Spaarnepassage). Een klein deel is toen bestemd voor twee
andere hoogwaardig OV-projecten: HOV Schiphol Oost en HOV
Amstelveen-Uithoorn. GS stellen nu aan Provinciale Staten voor om de
resterende EUR 100 miljoen te reserveren voor de volgende projecten:
1. HOV-verbinding tussen Huizen en Hilversum
2. Verbinding Bollenstreek-Schiphol via Westflank Haarlemmermeer
3. Knooppunt in Amstelveen (verbinden doorgetrokken Noord-Zuidlijn met
de Zuidtangent)
4. HOV-lijn langs de A9 tussen Haarlem en Schiphol/Zuidas
5. Snelle busverbinding tussen Haarlem Noord - Haarlem Station
6. Voorzieningen bij haltes
7. Vormgeving haltes en HOV-bussen
8. Busvoorzieningen A1: vrije busbaan en bus op vluchtstrook
9. Quick win doorstromingsmaatregelen en overige buslijnen
10. Rekening houden met verrailing bij aanleg van viaducten en bruggen
Vertrammen Zuidtangent
De reizigersgroei in de Zuidtangent is groot, wat in de spits tot
overvolle bussen kan leiden. De provincie heeft daarom onderzoek gedaan
naar de mogelijkheden om de Zuidtangent te vertrammen. Dit houdt in dat
de Zuidtangent niet meer als bus rijdt, maar op rails in de vorm van
een regiotram. Hiermee kunnen meer reizigers vervoerd worden. In het
onderzoek is gekeken naar de mogelijke vertramming van de gehele
verbinding tussen IJburg en IJmuiden.
Een van de conclusies is dat het vertrammen van de Zuidtangent nodig is
om de reizigersgroei ook na 2020 op te kunnen vangen. Gedeputeerde
Staten hebben de ambitie om op lange termijn deze vertramming te
realiseren. De kosten zijn fors: EUR 744 miljoen. Daarom zien GS deels
vertrammen als een optie die eerder binnen handbereik ligt. Hierbij
gaat het om het deel tussen Haarlem Stationsplein en Schiphol-Noord. De
keuze om te vertrammen zal door de betrokken overheden in de regio
gemaakt moeten worden. Hierbij gaat het om medewegbeheerders zoals
gemeenten en de Stadsregio Amsterdam.
Oplossingen korte termijn
De kosten voor vertramming zijn fors en de financiële positie van de
provincie laat grote investeringen in vertrammen op de korte termijn
niet toe. Daarom stellen GS voor om op korte termijn een aantal
maatregelen treffen om diverse knelpunten op te lossen, zodat de
Zuidtangent vlot kan doorrijden. Hierbij wordt gedacht aan het rijden
met dubbelgelede bussen, het ongelijkvloers maken van kruisingen in
Hoofddorp, het aanleggen van passeerstroken en aan het aanpassen van
verkeerslichten en openingstijden van bruggen in Haarlem en Ouderkerk
aan de Amstel. Ook willen GS financieel bijdragen aan een snelle
busverbinding tussen Haarlem langs de A9 naar de Zuidas en Schiphol,
zodat de Zuidtangent wordt ontlast.
Netwerk hoogwaardig OV
De provincie werkt samen met andere overheden aan de ontwikkeling van
een netwerk hoogwaardig openbaar vervoer in het noordelijk deel van de
Randstad. Dit netwerk is belangrijk voor de bereikbaarheid en de
(internationale) concurrentiepositie van deze regio. De Zuidtangent is
onderdeel van dit netwerk. De hoogwaardige OV-verbindingen bieden voor
de reiziger de volgende voordelen: hoge frequentie van bussen, korte en
betrouwbare reistijd, gebruiksvriendelijke haltes met aanvullende
voorzieningen (zoals informatiezuilen en fietsenstallingen).
Het oplossen van het knelpunt Spaarnepassage in Haarlem is een
randvoorwaarde voor het optimaal functioneren van het gehele netwerk.
Omdat nog geen oplossing voor handen is, is hiervoor voorlopig geen
geld beschikbaar.
Provincie Noord-Holland