SGP
abortus/euthanasie
SGP pleit voor mantelzorg en alternatieven abortus/euthanasie
âMantelzorgers zijn goud waard. De SGP maakt zich daarom bezorgd over
de toenemende druk op mantelzorgers. Uit cijfers van het Sociaal en
Cul-tureel Planbureau blijkt dat het aantal overbelaste mantelzorgers
is opge-lopen van 300.000 naar 450.000. Juist omdat deze mensen de
samenle-ving een heleboel kosten besparen, vindt de SGP dat
bezuinigingen op in-stellingen die vrijwilligers en mantelzorgers
ondersteunen, minimaal moe-ten zijn.â
Dat zei SGP-kamerlid Van der Staaij bij de behandeling van de begroting
van VWS. Een ander thema waar de SGP een punt van maakt is de medi-sche
ethiek. Uitgangspunt van de SGP was en is dat het leven door God
gegeven is. âZonder het basisrecht dat het leven beschermd moet worden
is elk ander recht âook het zo vaak geroemde zelfbeschikkingsrecht!â
waardeloos,â aldus Van der Staaij.
Vanuit die gedachte is de SGP er positief over dat ook dit kabinet in
blijft zetten op alternatieven voor abortus en euthanasie. Van der
Staaij pleitte, net als zijn voorganger Van der Vlies, voor goede
opvang en begeleiding van tienermoeders die ervoor gaan om hun kindje
te houden en niet te la-ten aborteren. Daarnaast wil de SGP dat er
serieus werk gemaakt gaat worden van het verlagen van de
abortustermijn. De medische vooruitgang maakt dat nu mogelijk.
---
Begroting VWS
9 november 2010
Van der Staaij
Wij waarderen het dat het kabinet de zorg dichter bij de burger wil
brengen, de kwaliteit wil verbeteren en wil stimuleren tot
samenwer-king in de hele zorgketen. Tegelijkertijd is het een opgave om
de toegan-kelijkheid en de betaalbaarheid van de zorg te waarborgen. De
SGP-fractie wenst beide bewindslieden veel wijsheid toe bij de
uitdaging om delen van de zorg opnieuw uit te vinden zonder dat dit ten
koste gaat van de kwaliteit en de solidariteit in de zorg.
Dit kabinet zet marktwerking in als instrument om de zorg goedkoper te
maken. Feit is dat het budget ook bij meer marktwerking groeit.
Introduc-tie van meer marktprincipes kan wel helpen om de zorg
efficiënter te or-ganiseren. Om de definitie van collectief verzekerde
basiszorg niet steeds verder in te perken, zullen we de zorg op een
creatieve manier anders moeten organiseren. Mijn fractie doet graag een
aantal constructieve voorstellen.
PALLIATIEVE ZORG
De meeste mensen willen liever thuis overlijden dan in een ziekenhuis.
Er zijn echter barrières om palliatieve zorg thuis te ontvangen.
Sommige vormen van medicatie worden bijvoorbeeld wel in het ziekenhuis
vergoed, terwijl mensen daarvoor thuis een forse eigen bijdrage moeten
betalen. De eigen bijdragen voor hospices en bijna thuissettings kunnen
oplopen tot wel 1700 euro per maand. Ten slotte is er een gebrek aan
deskundig-heid in de eerste lijn. Ik vraag de staatssecretaris om die
knelpunten aan te pakken. Een eenvoudig rekenvoorbeeld laat zien dat
daarmee een forse besparing te realiseren is. Van de 132.000 mensen die
jaarlijks overlijden, overlijden er 43.000 in ziekenhuizen. Als de
helft daarvan niet in het zie-kenhuis zou worden opgenomen, zou dat
20.000 * gemiddeld 10 ligdagen schelen. Dat komt neer op een besparing
van ongeveer 200 miljoen. Wil de staatssecretaris zich ervoor inzetten
dat de (financiële) prikkels voor palliatieve zorg zo ingericht worden
dat zorg (dicht bij) huis de voorrang krijgt?
PREVENTIE
Voorzitter, hoewel preventie een zaak van lange adem is, betaalt elke
ge-investeerde euro zich op termijn dubbel en dwars uit. De systematiek
van het huidige zorgverzekeringsstelsel stimuleert preventie juist
niet. Wil de minister hier aandacht aan besteden in de nota die zij de
Kamer heeft toegezegd?
Voorzitter, mijn fractie zou het een goede zaak vinden als mensen
jaar-lijks een overzicht van de verzekeraar krijgen van alle medische
kosten. Dat verhoogt in de eerste plaats het kostenbewustzijn van
zorggebruikers. Bovendien kan daarmee fraude, bijvoorbeeld het
declareren van teveel behandelingen, beter gecontroleerd worden. Graag
reactie.
MANTELZORG
Voorzitter. Mantelzorgers zijn goud waard. Het aantal overbelaste
mantel-zorgers is in korte tijd opgelopen van 300.000 naar 450.000.
Omdat de SGP-fractie het cruciaal vindt dat mantelzorgers en
vrijwilligers maximaal ondersteund worden, vraag ik de staatssecretaris
hoe zij erop gaat toezien dat gemeenten â ondanks de aangekondigde
bezuinigingen - hun verant-woordelijkheid blijven nemen bij het
ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers.
De afgelopen jaren is met een subsidie geïnvesteerd in de ontwikkeling
van vrijwillig mentorschap voor mensen die wilsonbekwaam zijn. Wij
heb-ben begrepen dat de subsidie voor vrijwillig mentorschap is
stopgezet, terwijl die post nog wel op de begroting is weergegeven. Wat
is daarvan de achtergrond? Justitie heeft namelijk nog een
wetswijziging in voorbe-reiding die het vergoeden van de kosten door de
wilsonbekwame cliënt mogelijk maakt. Daarmee zou over ongeveer twee
jaar een kostendek-kende situatie ontstaan voor het vrijwillig
mentorschap. Is het daarom mogelijk deze bezuiniging twee jaar uit te
stellen?
ZORG DICHTBIJ
Zorg dichter bij de burger betekent ook dat er oog is voor goede zorg
in minder dichtbevolkte regioâs. Hoe ziet het kabinet de
verantwoordelijkhe-den voor een goed bereikbare ziekenhuiszorg? En hoe
staat het met de fi-nanciering van de extra ambulancepost op de Kop van
Walcheren in ver-band met verplaatsing van acute klinische opvang van
Vlissingen naar Goes?
MEDISCH-ETHISCH
Wij waarderen het positief, dat het bestaande beleid ten aanzien van
al-ternatieven voor abortus en euthanasie wordt voortgezet. De
SGP-fractie hecht veel waarde aan een zorgvuldige medisch-ethische
agenda. Voor onze visie is bepalend, dat wij elk menselijk leven zien
als door God gege-ven leven. Ook het kwetsbare leven aan het
levensbegin of het levensein-de. De bescherming van elk menselijk leven
is de belangrijkste fundamen-tele waarde. Zonder dit basisrecht is elk
ander recht â ook het zo vaak ge-roemde zelfbeschikkingsrecht! â
waardeloos.
ABORTUSTERMIJN OMLAAG
Onlangs bleek dat te vroeg geboren babyâs vanaf 24 weken behandeld
zul-len worden. Bij de algemene beschouwingen hebben we hiervoor al de
aandacht gevraagd. In 2005 zei hoogleraar neonatologie Goudoever reeds
dat hierdoor de abortusgrens naar beneden moet. Het is dan ook een
lo-gisch uitvloeisel van de âstand van de medische wetenschapâ dat het
kabi-net hiervoor concrete stappen onderneemt. Bij de discussie over de
abor-tusrichtlijn en bij de evaluatie van de levensbeëindiging van
pasgeborenen moet dit een serieus uitgangspunt zijn. Graag horen we ook
hoe ver het precies is met die richtlijn. Het duurt allemaal wel héél
erg lang!
STERKE TOENAME ABORTUS
Steeds wordt gezegd dat het aantal abortussen in Nederland stabiel is.
Dat is maar een halve waarheid. Twintig jaar geleden eindigde nog 9%
van de zwangerschappen in een abortus, in 2008 was dat gestegen bijna
verdubbeld tot 15%. Nederland doet het dus beslist niet zo goed als
vaak gezegd wordt. Hoe komt dat? Wat gaat de regering doen aan deze
enor-me groei van het aantal abortussen? Ook blijkt bij prenataal
onderzoek nog steeds een duidelijk gebrek aan objectieve informatie
over bijvoor-beeld het Downsyndroom met als gevolg 200 extra
abortussen.
TIENERMOEDERS
Het beleid voor opvang en begeleiding van tienermoeders moet krachtig
worden voortgezet. Het mag niet zo zijn dat abortus tot in de puntjes
is geregeld, terwijl moeders die ervoor kiezen hun zwangerschap uit te
dra-gen van het kastje naar de muur worden gestuurd. Graag zien we hier
uitbreiding van de opvang.
NIEUWE ONTWIKKELINGEN
De wetgever moet niet in wetten vastleggen wat er gebeurt, maar kaders
en richting geven. Voor het invriezen van eicellen, bij het stimuleren
van onderzoek naar adulte stamcellen en bij de vraag of selectie van
embryoâs op basis van geslacht gewenst is.
SUÃCIDEPREVENTIE
Het geld voor 113 online (preventie zelfdoding) wordt zonder omhaal van
woorden weggehaald. Een slechte keus. Zolang er geen zekerheid is over
verdere financiering van deze anonieme hulplijn door de
zorgverzeke-raars, mag dit niet gebeuren. Wij hebben op dit punt een
amendement meeondertekend.
JEUGD EN GEZIN
Jeugd en gezin heeft geen aparte projectminister meer. Betekent dit ook
een wezenlijke beleidsverandering? Welke plannen komen er om de kracht
van gezinnen te versterken?
Gezinnen hebben ook een belangrijke rol in het overdragen van waarden
en normen voor een gezonde levensstijl. Van ongekend preventief belang!
Daarnaast hebben ook scholen en maatschappelijke organisaties (zoals
Voorkom) een belangrijke rol in het tegengaan van verslavingsgedrag, of
het nu om drugs, alcohol of roken gaat. Alcohol maakt nog steeds meer
kapot dan ons lief is. Ook de overheid heeft hierin een normerende en
handhavende rol. In dat kader vraag ik de minister hoe zij ervoor gaat
zorgen dat de leeftijdsgrens in sportkantines beter gehandhaafd wordt,
nu blijkt dat de wet daar nog steeds massaal wordt overtreden door
minder-jarigen alcohol te schenken.
Steeds meer oog is er ook gekomen voor de negatieve gevolgen van
echtscheiding , in het bijzonder voor kinderen. Uit het nieuwe handboek
echtscheiding (Spruijt en Kormos, 2010) blijkt dat teveel nadruk ligt
op gelijkwaardig ouderschap, terwijl dit vaak niet in het belang van
het kind is. Deelt het kabinet deze analyse?
Hervorming van de jeugdzorg kan niet achterwege blijven. Ook het
kabi-net ziet meer verantwoordelijkheid weggelegd voor gemeenten, wat
op zich te begrijpen is. Echter, wat is de insteek van het kabinet als
het gaat om de landelijk werkende instellingen? Erkent zij dat voor
deze landelijke instellingen gezien hun specifieke doelgroep een
bijzondere status legitiem is?
Voorzitter, de verantwoordelijkheid voor het thema adoptienazorg zweeft
al jarenlang tussen verschillende ministers. Mijn vraag aan de minister
is welk ministerie nu verantwoordelijk wordt voor dit thema. Hoe zit
het met de financiering Stichting Adoptievoorzieningen?