SGP
SGP zet in op meesterlijk onderwijs
SGP-Kamerlid Elbert Dijkgraaf biedt morgen de notitie Meesterlijk
onderwijs aan. Deze notitie ziet de inzet van vakkundige leraren als
sleutel voor onderwijskwaliteit. Dijkgraaf constateert dat de bestaande
deugdelijkheidseisen voor leerresultaten ondeugdelijk zijn. Zij leiden
in praktijk tot onzekerheid en tot ongerechtvaardigde ongelijkheid
tussen scholen.
Dijkgraaf: âOnderwijs moet allereerst de brede vorming van leerlingen
bevorderen. Bij de beoordeling van onderwijsresultaten verschrompelt
het onderwijs momenteel tot de onderdelen rekenen en taal. Eenzijdig
afrekenen van scholen leidt tot onderwaardering van de hoge doelen van
het onderwijs.
Beoordeling van leerresultaten gebeurt momenteel niet objectief.
Resultaten worden bijvoorbeeld nauwelijks gecorrigeerd naar sociale
factoren. Daardoor kan niet vastgesteld worden wat de invloed van de
school op de resultaten is. Forse verbeteringen zijn noodzakelijk.â
De SGP wil op twee manieren werken aan beter onderwijs. Allereerst
moeten scholen sterker worden geprikkeld om te werken aan vakkundige
leraren. Daarnaast moet het toezichtkader stevig aangepast worden.
Sommige onderdelen zijn nauwelijks meetbaar. Andere punten zijn in
strijd is met de didactische vrijheid van scholen. Ook ontbreekt een
onafhankelijke wetenschappelijke onderbouwing van het toezichtkader.
Die moet alsnog geleverd worden.
De notitie Meesterlijk onderwijs voorziet in een reeks concrete
conclusies en aanbevelingen om de kwaliteit van het onderwijs te
verbeteren. Ook bevat het SGP-stuk een schets voor een vernieuwd
toezicht.