UMC Groningen
UMCG vraagt aandacht voor chronisch zieke leerling
09 november 2010
In het kader van de Week Chronisch Zieken
De week van 8 november is uitgeroepen tot de Week Chronisch Zieken. In
die week is er een speciale dag voor chronisch zieke kinderen. Het UMCG
vraagt, samen met andere UMC's en schooladviesbureaus, op woensdag 10
november aandacht voor chronisch of langdurig zieke leerlingen.
Ongeveer 1 op de 10 kinderen in Nederland is chronisch of langdurig
ziek. De kinderen leiden aan astma, hebben kanker of bijvoorbeeld
Cystic Fibrosis. Deze groep kinderen kan soms langere tijd niet naar
school. Toch blijft de school verantwoordelijk voor het onderwijs aan
deze groep. Omdat dit is meestal niet bekend is bij de scholen, blijven
veel chronisch zieke leerlingen onzichtbaar.
Pakket
Het Wenckebach Instituut, onderdeel van het UMCG, begeleidt kinderen en
scholen die met langdurige of chronische ziekte te maken krijgen. De
afdeling Educatieve Voorziening van het Wenckebach Instituut geeft
kinderen in het ziekenhuis les, en ondersteunt scholen die hulp nodig
hebben bij het onderwijzen van hun zieke leerlingen. In het kader van
de Week Chronisch Zieken heeft de afdeling samen met OZL Noord en OZL
IJsselgroep/Expertis in Flevoland een informatiepakket samengesteld dat
naar scholen in de provincies Groningen, Friesland en Flevoland is
gestuurd. De aangeschreven scholen zijn basisscholen, scholen voor
voortgezet onderwijs en het mbo.
Zorgen over, zorgen voor ...
Medewerkers van het Wenckebach Instituut schreven afgelopen zomer een
boekje over hoe om te gaan met chronisch of langdurig zieke kinderen.
Het boekje is gericht op leerkrachten en docenten en beschrijft de
behoeften en rechten van zieke kinderen in relatie tot onderwijs.
Scholen kunnen het boekje `Zorgen over, zorgen bestellen via de website
www.ziezon.nl.
Hoop
Vaak missen langdurig of chronische zieke kinderen veel lessen.
Daardoor kunnen ze een behoorlijke achterstand oplopen. De conditie van
de kinderen is dikwijls niet zo goed dat ze die achterstand eenvoudig
wegwerken. Daarom is het belangrijk de kinderen ook tijdens hun ziekte
les te geven. Bovendien leidt het onderwijs de aandacht van de kinderen
af van hun ziekte en zijn ze met hun toekomst bezig.