Nederlands Jeugdinstituut
Loes-Loket's Henriette Walter wint Triple P Award
8 november 2010
Feestelijke uitreiking op symposium Triple P: `Positief Opvoeden werkt!'
Tijdens het landelijk symposium Triple P: `Positief Opvoeden werkt!'
heeft Henriette Walter van het Loes-Loket uit Enschede de eerste Triple
P Award gewonnen. Een prijs voor iemand die zich optimaal heeft ingezet
voor het positief pedagogisch programma Triple P van het Nederlands
Jeugdinstituut. Henriette Walter ontving de award uit handen van Bert
Prinsen van het Nederlands Jeugdinstituut.
Loes-Loket
"Een duizendpoot die gaat voor kwaliteit". Zo wordt Henriette Walter
door collega's omschreven. Met grote zorg, enthousiasme en
deskundigheid heeft zij bijzondere resultaten behaald. Zo zocht zij
samenwerking met studenten van Saxion Hogescholen en maakte zij met hen
een film over Triple P. Henriette Walter werkt voor Loes-Loket. Loes is
in een aantal gemeenten in Twente (Overijssel) hét gezicht van de
opvoedondersteuning vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin. Bij Loes
kunnen ouders terecht voor informatie en tips die zij kunnen gebruiken
bij de opvoeding van hun kind(eren). De medewerkers achter Loes zijn
getraind in positief opvoeden, Triple P.
Genomineerden
De afgelopen weken konden professionals uit het hele land, die in
Triple P getraind zijn - inmiddels meer dan 4800 - collega's nomineren.
Uit alle inzendingen koos een onafhankelijke jury drie genomineerden:
Bernadette van de Akker (CJG 's-Hertogenbosch), Margreet de Jongh
(Stichting SO&T, kwaliteit in opvoeden), Nicôlle Verstraeten (GGD
Zeeland) en Henriette Walter (Loes-Loket Twente). Tijdens het symposium
brachten deelnemers hun stem uit. Henriette Walter kwam als winnaar uit
de bus en ging met de eerste Triple P Award naar huis.
Triple P
Het positief pedagogisch programma Triple P komt oorspronkelijk uit
Australië. Triple P is een programma voor opvoedingsondersteuning,
bedoeld voor ouders met kinderen van 0 tot 16 jaar. Triple P is een
laagdrempelig, integraal programma met als doel (ernstige) emotionele
en gedragsproblemen bij kinderen te voorkomen door het bevorderen van
competent ouderschap. Ouders leren gebruik te maken van de dagelijkse
communicatie in het gezin om hun kinderen adequaat emotioneel te
ondersteunen en hun sociale competentie en probleemoplossend vermogen
te stimuleren. De positieve krachten in een gezin en de competenties
van ouders worden zo versterkt en de risicofactoren worden verminderd.
Het Nederlands Jeugdinstituut implementeert Triple P in Nederland.
Meer informatie: www.triplep-nederland.nl.