Rijksoverheid
1
Datum 8 november 2010
Gevolgen verlaging norm externe inhuur voor taakuitoefening OCW
Tijdens het Verantwoordingsdebat op 20 mei jl. is door het lid Roemer van de SP
een motie ingediend die met algemene stemmen door uw Kamer is aangenomen.
De motie "verzoekt de regering de ministeries een afdwingbare inhuurnorm op te
leggen van 10%".
Afgesproken is dat iedere minister in een aanvullende brief de volgende vragen
beantwoordt bij de gecombineerde behandelingen van de ontwerp begroting 2011
en het ontwerp jaarverslag 2009.
1. Hoe stuurt de minister op het realiseren van de norm van 13% over 2010 (of
op het eerder afgesproken afwijkende percentage)?
2. Wat zijn de consequenties voor de taakuitoefening en dienstverlening aan de
burger als in 2011 een norm van 10% moet worden gehaald?
In deze brief beantwoord ik deze vragen.
Ad.1: Hoe stuurt de minister op het realiseren van de norm van 13% over 2010 ?
Door strak te sturen op de inhuur is het ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap (OCW) in 2008 en 2009 binnen de norm van 13% gebleven. Om dit
te bereiken heeft mijn ministerie de volgende instrumenten ontwikkeld:
¾ Jaarlijks wordt per kolom en per dienstonderdeel een inhuurnorm vastgesteld.
¾ Voordat tot externe inhuur wordt overgegaan, wordt eerst gedegen getoetst
of alternatieven voorhanden zijn.
¾ Overschrijding van de inhuurnorm is alleen toegestaan na voorafgaande
instemming van de secretaris$generaal.
¾ Actieve communicatie via het lijnmanagement en het netwerk van controllers
en hoofden bedrijfsbureaus over de kaders die moeten worden gevolgd.
¾ Via voortgangsrapportages leggen directeuren en vervolgens directeuren$
generaal verantwoording af over de gerealiseerde en nog (noodzakelijk) te
realiseren inhuur. Door de inhuurprognose in de rapportages op te nemen kan
vroegtijdig worden bijgestuurd.
Voor 2010 zal de inhuur van OCW exclusief de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
naar verwachting wederom binnen de 13% blijven. Als de inhuur door DUO wordt
Rijnstraat 50
Den Haag
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
www.rijksoverheid.nl
Onze referentie
246513
Bijlagen
1
Pagina 2 van 3
Datum
26 oktober 2010
Onze referentie
246513
meegerekend, komt OCW boven de norm uit. Door de fusie van Cfi en IB$groep
per 1 januari 2010 tot één uitvoeringsorganisatie is de IB$groep1 onderdeel
geworden van het ministerie. Door deze fusie is voor mijn ministerie sprake van
een uitzonderingssituatie waardoor ik noodgedwongen van de inhuurnorm moet
afwijken.
DUO vormt qua formatie en apparaatskosten verreweg de grootste
uitvoeringsorganisatie binnen mijn ministerie (ca 1.800 fte). Ik heb uw Kamer
schriftelijk de situatie van DUO toegelicht bij brief d.d. 16 september 2009 met
kenmerk FEZ/ART/154309. 2 Ik heb daarbij aangegeven erop toe te zien dat de
bedrijfsvoering van DUO zich ontwikkelt en verbetert, waardoor de omvang van
de inhuur de komende jaren kan afnemen. De inhuur door DUO in 2010 laat ten
opzichte van 2009 een daling zien van 21% in 2009 naar 16$17% in 2010. Deze
daling is gerealiseerd door vermindering van vooral de inhuur in staf en
ondersteuning. De daling van de inhuur kan verder worden doorgezet nadat de
beleidsagenda 2011$2012 is ingevuld en de noodzakelijke systeemvernieuwingen
op het domein Studiefinanciering zijn gerealiseerd.
Ad.2: Wat zijn de consequenties voor de taakuitoefening en dienstverlening aan
de burger als in 2011 een norm van 10% moet worden gehaald?
De beoogde inhuurreductie voor het gehele ministerie inclusief DUO is niet
mogelijk zonder dat dit consequenties heeft voor de burger.
Het lijkt mij haalbaar om de inhuur van OCW exclusief DUO binnen de 10% te
houden zonder dat dit acute gevolgen heeft voor de taakuitoefening voor en de
dienstverlening aan de burger. Hierbij plaats ik de kanttekening dat nog geen
inschatting is te maken van de effecten van het nieuwe regeerakkoord. Politieke
beleidswijzigingen kunnen tijdelijk extra capaciteitsinzet vereisen.
De uitvoeringsorganisaties 3 vormen gezamenlijk ca 70% van de formatie van het
ministerie van OCW (inclusief inspectietaken). Deze diensten nemen ca 90% van
de inhuurkosten van het ministerie voor hun rekening. Dit betreft inhuur die ten
goede komt aan de uitvoering van de wettelijke taken van de
uitvoeringsorganisaties. Maar ook inhuur voor het realiseren van noodzakelijke
systeemvernieuwingen en inhuur voor het uitvoeren van aanvullende projecten of
werkzaamheden in opdracht van de beleidsdirecties van OCW én andere
overheidsdiensten. Voor deze diensten is het kunnen beschikken over een
flexibele personele schil erg belangrijk. De uitvoering van deze taken kan alleen
adequaat worden opgevangen door voor piekperioden en incidentele extra
opdrachten tijdelijk personeel in te zetten. De vaste formatie hierop afstemmen
vereist dat er meer ambtenaren in dienst zouden moeten worden genomen dan
uit oogpunt van doelmatigheid verantwoord is.
1 De Informatie Beheer Groep (IBG) met ZBO$status is na fusie met Centrale Financiële Instelling (Cfi)
omgevormd tot DUO met de status van agentschap.
2 Tweede kamer, 2009$2010, 31944, nr. 11
3 Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), de Inspectie van het
Onderwijs (IvhO), Nationaal Archief (NA), Instituut Collectie Nederland (ICN) en de Erfgoedinspectie
(EGI).
Pagina 3 van 3
Datum
26 oktober 2010
Onze referentie
246513
Voor een toelichting op de consequenties voor de burger beperk ik mij tot de
situatie bij DUO:
Gegeven de orderportefeuille van DUO betekent het hanteren van de 10%$norm
in 2011 dat een reductie op externe inhuur moet plaatsvinden van ca. ¤ 10,5
miljoen op jaarbasis. Dit komt overeen met het schrappen van de inzet van ca.
200 - 230 fte aan uitzendkrachten voor dienstverlening aan studenten,
onderwijsinstellingen en de uitvoering van de Beleidsagenda OCW. Voor de
studenten leidt dit tot een vergaande versobering van de dienstverlening
(aanvragen, verwerking van mutaties en afhandeling van (telefonische) vragen).
Ook kan DUO niet langer de volledigheid en de juistheid van leerlingengegevens
uit het basisonderwijs garanderen. Voor de Beleidsagenda moet worden gedacht
aan het schrappen van circa 30% van de politieke opdrachten, waardoor de
prioriteiten van het nieuwe kabinet niet volledig kunnen worden doorgevoerd
(bijvoorbeeld het invoeren van het sociaal leenstelsel voor de masterfase).
Het vorige kabinet heeft zich gebonden aan de 10%$norm en als minister zie ik er
op toe dat de kosten voor inhuur tot het absoluut noodzakelijke beperkt blijven.
Afwijkingen op de inhuurnorm zal ik volgens het "explain-beginsel" aan uw Kamer
gemotiveerd toelichten in het Departementaal Jaarverslag (DJV).
Bij gelegenheid van de gecombineerde behandeling van de ontwerp begroting en
het ontwerp jaarverslag van het ministerie van OCW ben ik graag bereid uw
Kamer een en ander verder toe te lichten.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt$Vliegenthart