FNV Bondgenoten: Wereldcup voor staking schoonmakers
08-11-2010
Historische staking van negen weken krijgt opmerkelijke internationale
erkenning De vakbondscampagne `Schoon Genoeg', die leidde tot een
staking van negen weken, de langste sectorbrede staking in Nederland
sinds 1933, heeft de wereldcup gewonnen. In Nagasaki, Japan, krijgen de
schoonmakers tijdens het congres van UNI Global Union de internationale
prijs voor beste vakbondscampagne, die elke vijf jaar wordt uitgereikt.
De vakbondscampagne `Schoon Genoeg', die leidde tot een staking van
negen weken, de langste sectorbrede staking in Nederland sinds 1933,
heeft de wereldcup gewonnen. In Nagasaki, Japan, krijgen de
schoonmakers tijdens het congres van UNI Global Union de internationale
prijs voor beste vakbondscampagne, die elke vijf jaar wordt uitgereikt.
Schiphol-schoonmaakster Judy Lock, Erasmus MC-schoonmaakster Christine
Monk en vakbondsbestuurder Mari Martens van FNV Bondgenoten vertrekken
op maandag 8 november 2010 vanaf Schiphol naar Japan om de Global
Organising Award in ontvangst te nemen.
"De internationale prijs is een geweldige steun in de rug. Niet alleen
voor ons schoonmakers, maar ook voor onze collega's van bijvoorbeeld
beveiliging, catering, thuiszorg en verpleegtehuizen. Als je wilt, dan
kun je winnen!" zegt een supertrotse Christine Monk. "Had iemand me een
jaar geleden gezegd dat ik in Japan voor een bomvolle zaal over onze
succesvolle staking zou praten, dan had ik 'm voor gek verklaard. Onze
trots en kracht zijn voor eeuwig, daarop bouwen we verder!"
Begin 2010 traden schoonmakers in heel het land met opvallende acties
uit de onzichtbaarheid. De schoonmakers richtten hun pijlen vooral op
grote opdrachtgevers als NS, Schiphol en het UWV. Ze toonden daarmee de
gevolgen van vage aanbestedingen en een roekeloze race to the bottom.
Ze wezen met spectaculaire acties op de maatschappelijke doelstellingen
van hun opdrachtgevers en stalen de harten van politici, journalisten
en tienduizenden andere Nederlanders. De schoonmakers wonnen op 23
april 2010 hun maandenlange gevecht voor meer respect en waardering.
Het Sociaal Cultureel Planbureau noemde de schoonmakersacties als
oorzaak van het gestegen vertrouwen van Nederlanders in de vakbeweging.
De voor Nederlandse begrippen unieke campagne van de schoonmakers bleef
ook internationaal niet onopgemerkt. De wereldwijde vakbondskoepel UNI
Global Union (20 miljoen leden in 900 vakbonden) verkoos de `Schoon
Genoeg'-campagne tot de beste internationale vakbondscampagne. De
bijbehorende award wordt in Nagasaki uitgereikt
FNV