Gevolg van wegbelevingsonderzoek ANWB
Snelheid op hectometerpaaltjes Limburg
Den Haag, 4 november 2011
De provincie Limburg gaat bordjes met maximumsnelheidaanduiding op
hectometerpaaltjes langs de provinciale wegen buiten de bebouwde kom
zetten. Dat is een gevolg van een wegbelevingsonderzoek dat door de
ANWB in opdracht van de provincie Limburg is uitgevoerd.
Ook vinden weggebruikers bij het rijden over turborotondes (dubbele
rotondes) het lastig om de juiste rijstrook te volgen. Daarnaast was er
kritiek over niet altijd tijdig weghalen van borden bij reeds afgeronde
wegwerkzaamheden.
Het onderzoek is dit voorjaar uitgevoerd door 57 koppels (124 personen)
die twee lange trajecten van door Noord en Midden Limburg hebben
afgelegd.
Verder gaat de provincie Limburg bekijken of het opnieuw plaatsen van
een maximum snelheidsbord bij de bebouwde kom wenselijk is.
ANWB-testrijders vinden zo'n geheugensteuntje erg nuttig. De provincie
gaat overleggen met de gemeenten, die verantwoordelijk zijn voor het
plaatsen van deze borden.
De ANWB is blij met deze toezeggingen van de provincie Limburg, maar
dringt er tevens op aan dat er een versnelde uitrol van de nieuwe
belijning op de provinciale en gemeentelijke wegen plaatsvindt.
Dit landelijke lijnen-op-weg-systeem helpt de bestuurder bij het
vaststellen van de geldende maximumsnelheid. Deze is vooral bekend door
de brede groene streep die op sommige (100km-) wegen de twee weghelften
van elkaar scheidt. De ANWB dringt er bij wegbeheerders op aan om deze
nieuwe belijning met voortvarendheid toe te passen. De bond vindt goede
communicatie hierover aan de weggebruiker essentieel.
De ANWB heeft zogenoemde wegbelevingsonderzoeken uitgevoerd in vrijwel
geheel Nederland. Een aantal onderwerpen komt daarbij telkens terug,
zoals onduidelijkheid over de snelheid, problemen met het oversteken van
turborotondes en de vaak slordige bebording tijdens en na
wegwerkzaamheden.
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB