Consument koopt meer biologische producten
Onderzoek Jumbo Supermarkten: uitgebreider assortiment voornaamste
reden voor stijging.
Eén op de vier Nederlanders koopt meer biologische producten dan vorig
jaar (25%). Een kleiner deel, zes procent, is minder biologische
producten gaan kopen. 51 % geeft aan evenveel fairtrade producten te
kopen in vergelijking met vorig jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van
Jumbo Supermarkten onder bijna 1.800 consumenten.
De voornaamste reden voor de stijging van de verkoop biologische
producten is dat het assortiment in de winkels is uitgebreid. Ook geeft
26 % van de ondervraagden aan het belangrijk te vinden om biologische
producten te kopen. Bij de aankoop van fairtrade producten speelt de
breedte van het assortiment tevens een grote rol.
In het onderzoek werd verder de bekendheid van de verschillende
keurmerken onder de loep genomen. `Kies bewust' is het bekendst: 96 %
van de ondervraagden herkende dit keurmerk, gevolgd door Max Havelaar
(88%). De groene/ecologische keurmerken zoals Demeter, Milieukeur en
Groenlabelkas worden veel minder herkend: dit geldt voor ruim driekwart
van de consumenten. Het meest gekochte keurmerk is `Kies Bewust'.
Consumenten blijken niet bereid te zijn om veel langer te reizen voor
biologische of fairtrade producten. Wel willen ze er iets meer voor
betalen. Over het algemeen wordt er positiever tegen biologische
producten aangekeken dan tegen fairtrade producten op het gebied van
smaak, kwaliteit en gezondheid.
Hoewel de ondervraagden niet daadwerkelijk allemaal biologische en
fairtrade producten kopen, vinden ze het wel belangrijk dat er een
breed assortiment beschikbaar is. Formule directeur Colette
Cloosterman - van Eerd van Jumbo Supermarkten: "Deze uitkomsten laten
zien dat het heel belangrijk is om verschillende biologische en
fairtrade producten in een supermarkt aan te bieden. Als de keuze te
gering is, zullen consumenten deze producten minder snel kopen. Hier
spelen we met ons assortiment op in. Door ons aanbod van ruim 32.000
producten kunnen klanten voor al hun boodschappen bij ons terecht."
Jumbo Supermarkten heeft duurzaam ondernemen hoog in het vaandel staan:
zo werd recent een energieconvenant getekend waarin werd toegezegd vóór
eind 2014 alle vries- en wandkoelmeubelen van een dagafdekking te
voorzien. Ook voldoen alle chocoladeletters van Jumbo Exclusief en het
eigen Jumbo Huismerk aan de eisen van het fairtrade keurmerk. Op 4
november 2010 heeft de Jumbo winkel aan de Beren in Groningen voor de
vijfde keer op rij de Fair Trade Award gewonnen.
Jumbo supermarkten