Meer dan een uur per dag gebruik van de iPad
---
04.11.10
De iPad is afgelopen juli in Nederland gelanceerd en vindt snel zijn
weg in het dagelijkse leven. De Nederlandse iPad bezitters gebruiken de
iPad meerdere keren per dag, gemiddeld 1 uur per dag. 's Avonds in de
woonkamer op de bank blijkt het meest favoriete moment. Het gebruik
richt zich meer op mediaconsumptie dan op communicatie. Dat blijkt uit
het grootschalige Sanoma onderzoek onder meer dan 5.500 iPad
gebruikers.
Meteen zeer intensief gebruikt
94% van de bezitters geeft aan de iPad meerdere keren per dag te
gebruiken. 83% van de ondervraagden zegt de iPad meer dan een half uur
per dag te gebruiken en 53% meer dan uur. Naast het gebruik op de bank
(94%) is de iPad bij 67% onderdeel van het ochtendritueel en gebruikt
59% de iPad voor het slapen gaan in bed. Tijdens het wachten wordt er
ook vaak naar de iPad gegrepen (52%). Opvallend is dat een vierde van
de gebruikers zelfs geen afscheid van de iPad neemt tijdens een
toiletbezoek. Na thuisgebruik gaat de iPad ook graag mee op vakantie en
op bezoek bij familie en vrienden.
Voornamelijk thuis, door het hele gezin
De iPad is zeer gewild binnen het hele gezin en wordt tevens gebruikt
door de partner en kinderen. Hij wordt dan ook hoofdzakelijk gebruikt
voor privé doeleinden. Slechts 16% gebruikt hem met name voor zakelijke
doeleinden. 42% vindt de iPad wel nuttig en handig voor werk, bijv. om
notities te maken en presentaties te geven.
Gebruik van iPad is zeer multifunctioneel en voornamelijk gericht op
consumptie
De meest gebruikte doeleinden zijn in volgorde van populariteit: nieuws
lezen, surfen en e-mailen. Op de voet gevolgd door spelletjes spelen,
video's en foto's bekijken en het lezen van tijdschriften of boeken.
Opvallend is dat sociaal netwerken en bloggen niet zo hoog scoren en
dat geldt ook voor chatten. De iPad wordt meer voor eigen
mediaconsumptie gebruikt dan actieve communicatie.
Herman Kienhuis, manager Business Development Sanoma Digital: "Het is
opvallend om te zien hoe intensief en voor hoeveel verschillende
doeleinden de iPad wordt gebruikt. Dit bevestigt onze strategische
keuze om te investeren in de ontwikkeling van iPad applicaties."
De Nederlandse iPad gebruiker
Het Sanoma iPad onderzoek laat zien dat de Nederlandse gebruiker
overeen komt met de internationale iPad gebruikers. Ze zijn
voornamelijk man (89%), tussen de 25 en 54 jaar, waarvan 35 - 44 jaar
de grootste groep vormt (33,5%) en hoogopgeleid is (HBO of universiteit
met resp. 44,4% en 28,2%). De huidige bezitters vertonen daarmee alle
kenmerken van de 'early adopters'.
Meest populaire applicaties
iPad apps worden met grote regelmaat geïnstalleerd, namelijk wekelijks
(69%) en dagelijks (20%). De meest gebruikte applicaties voor de iPad
zijn: NU.nl, Safari, Mail,Twitter en de Telegraaf . De meest gebruikte
apps zijn vaak tevens de meest favoriete apps. Minder vaak gebruikt,
maar wel favoriet onder gebruikers zijn Flipboard en Angry Birds.
Uitgebreide onderzoeksresultaten zijn op te vragen via
pers@sanomadigital.nl
Sanoma Uitgevers