Gemeente Twenterand
Arianne Bronsvoort, coördinator en medewerker van het Centrum Jeugd en Gezin
loket in Twenterand: "Goed luisteren en niet oordelen"
cjg Arianne heeft een brede professionele achtergrond en werkervaring.
Zij heeft 20 jaar in de jeugdgezondheidszorg gewerkt. De laatste jaren
heeft zij zich gespecialiseerd in de begeleiding van ouders met
kinderen van 0 tot 12 maanden. Daarnaast is zij een professioneel
coach. "Met mijn ervaring probeer ik samen met de ouder antwoorden te
vinden op de vragen die de ouder stelt bij het CJG loket. Het is
daarbij belangrijk om goed te luisteren en niet te oordelen. Dat is
eigenlijk ook mijn specialiteit" aldus Arianne. Wat is de aanleiding
van de vraag en wat verwacht men van het CJG? "Soms hebben ouders geen
verwachtingen als ze aan het loket komen en zijn ze gewoon zoekende.
Sommige mensen willen alleen gerustgesteld worden en anderen weten het
niet meer en zeggen `help me!'."
Wat is het CJG loket?
"Het is een extra loket waar mensen hun vragen over opvoeden en
opgroeien zowel telefonisch , per mail en fysiek kunnen stellen.
Daarnaast hebben we in Twenterand twee prachtige websites www.loes.nl,
en www.jongtwenterand.nl waar ouders maar ook jongeren veel informatie
kunnen vinden. Jongeren kunnen ook vragen stellen via de
jongtwenterand.nl aan een jongerencoach. Door de opzet van het CJG
loket zijn we makkelijk te bereiken en kunnen we snel antwoord geven op
allerlei vragen over opvoeding. We hebben een groot netwerk van
organisaties waar we op terug kunnen vallen zoals bijvoorbeeld het
consultatiebureau, de schoolgezondheidszorg, bureau jeugdzorg,
maatschappelijk werk, MEE, peuterspeelzalen, scholen en huisartsen. Nu
is het zaak om het CJG loket onder de aandacht te brengen van al deze
organisaties en bij alle ouders/opvoeders.
De organisatie van het loket staat. Je moet het zien als een extra
aanbod voor ouders met opvoedingsvragen. Maar let op! We zijn niet
gebonden aan deze organisaties en ik leg geen dossiers aan'.
Hoe werken jullie?
"We werken o.a. met een methodiek die staat voor positief opvoeden;
Triple P genaamd. De medewerkers van Het loket zijn geschoold in deze
methodiek. Ook medewerkers van o.a. de jeugdgezondheidszorg
(consultatiebureau en schoolgezondheidszorg), maatschappelijk werk en
sommige peuterspeelzalen zijn al geschoold in deze methodiek. Er wordt
hierdoor een zelfde taal gesproken door hulpverleners. En er wordt
gebruik gemaakt van hetzelfde materiaal in de voorlichting en
advisering. En dat is wel zo prettig voor ouders. Ouders worden snel
doorverwezen naar de juiste hulpverlener of ze kunnen afhankelijk van
het probleem direct geholpen worden. Bij het CJG loket zijn we
coördinerend, niet dwingend. We kunnen de ouders bijvoorbeeld adviseren
om contact op te nemen met een bepaalde hulporganisatie, maar de ouders
kunnen dat ook door ons laten doen".
centrum-voor-jeugd-en-gezin Wie kunnen terecht bij het CJG loket?
"Iedereen die een vraag heeft over opvoeding zoals ouders, opa's en
oma's maar ook professionals.
We krijgen hele verschillende vragen binnen. Het kan gaan over een kind
met fantasievriendjes, of een kind van 5 dat nog niet zindelijk is, tot
`mijn zoon van 17 wil niet naar school of werk' en `ik weet niet wat ik
er mee aan moet of ik loop vast met mijn gezin help me'!
Belangrijk om te zeggen is dat ouders hun eigen doelstellingen bepalen.
Wat willen ze bereiken? Wanneer zijn ze tevreden? Mensen hebben toch
nog het beeld dat als ze met een vraag komen, `dan krijg ik direct een
stempel op mijn voorhoofd, je kunt het niet of je doet het niet goed,en
er wordt een dossier over mij aangemaakt'. `Dit is pertinent niet waar"
zegt Arianne. "Wij staan naast de ouders en kijken met ze mee. Ik geef
alleen zonodig gegevens door met toestemming van de ouders. Op het
moment dat het contact met de ouder wordt afgerond worden de gegevens
ook vernietigd. De ouders die ik tot nu toe begeleid heb, zijn tevreden
en blij dat ze de stap gezet hebben. Het mooiste vind ik dat de mensen
uiteindelijk zelf met de eerste stap tot verbetering of oplossing
komen. Soms heb je een steuntje nodig en daar gaat het om." Het praten
over opvoeden en de onzekerheid die elke ouder daarbij op sommige
momenten of periodes ervaart, zou heel gewoon moeten zijn. Ook ik ben
ouder en heb net zo goed af en toe vragen. Doe ik het wel goed? Hoe
doen andere ouders het? Geruststelling, bevestiging is dan heel
prettig. Dat kan je vinden via de loes site via een telefoontje en via
een gesprek met mij.
Het CJG- loket is laagdrempelig
Vragen over opvoeding? Kijk op www.loes.nl
Ouders komen zelf met de oplossing