Gemeente Asten nieuwe servicenormen?

Denkt u met ons mee over de nieuwe servicenormen?

Gemeente Asten voert servicenormen in

Denkt u mee?

De gemeente Asten verbetert haar dienstverlening. U mag van ons een klantgerichte benadering verwachten met duidelijke en betrouwbare antwoorden op al uw vragen. Of u nu belt, mailt, een brief stuurt of aan de balie staat, maakt niet uit. Uw vraag wordt tijdig en snel beantwoord. En als we niet direct een antwoord paraat hebben, laten we u weten waarom en wanneer u wel een antwoord van ons krijgt.

Servicenormen

De gemeente Asten wil graag weten of we bovenstaande belofte waarmaken. Daarom gaan we werken met zogeheten servicenormen. Op die manier weet u precies wat u kunt verwachten en wij kunnen onze prestaties meten. Verschillende bedrijven werken ook met servicenormen. Zo is er bijvoorbeeld een supermarkt die zegt: Bent u de vierde wachtende in een rij, en kan er nog een kassa open? Dan krijgt u al uw boodschappen gratis. Voorbeelden van servicenormen voor gemeenten zijn:

Wij beantwoorden uw brieven binnen 2 weken na ontvangst. Als dit niet mogelijk is, sturen wij u een behandelingsbericht binnen 2 weken. Hierin informeren wij u over de reden waarom directe behandeling niet mogelijk is, de termijn van de beantwoording en de behandelend ambtenaar of afdeling.

Meldingen over de openbare ruimte worden binnen 48 uur afgehandeld, tenzij het gaat om grote ingrepen die in een aparte planning moeten worden opgenomen.

De wachttijd aan de balie is maximaal 20 minuten. Hebt u een afspraak? Dan hoeft u uiteraard niet te wachten.

Werkgroep servicenormen
De gemeente wil goede servicenormen bedenken. Servicenormen die daadwerkelijk iets zeggen over de kwaliteit van dienstverlening én servicenormen die aansluiten bij de wensen en verwachtingen van de inwoners van Asten. Daarom zijn we op zoek naar meedenkers. Hebt u een goed idee en wilt u meedenken over de servicenormen van de gemeente Asten? Meld u dan aan voor de werkgroep.

Hoe gaan we te werk?

Er is gekozen voor en stapsgewijze aanpak:

Stap 1 Servicenormen bedenken onder het genot van een hapje en een drankje

Wanneer: 29 november 2010

Tijd: 17.30 tot 21.00 uur

Locatie: de nieuwe raadzaal van het gemeentehuis

Wie: Werkgroep servicenormen gemeente Asten bestaande uit 15 inwoners en 8 ambtenaren

Resultaat: een voorstel met 15 servicenormen

Stap 2 Haalbaarheid onderzoeken

Wanneer: periode tussen 29 november en 21 december 2010

Wie: gemeente Asten

Resultaat: per norm is aangegeven of de invoering praktisch haalbaar is, inclusief onderbouwing.

Stap 3 Definitieve servicenormen selecteren onder het genot van een drankje

Wanneer: 21 december 2010

Tijd: 19.00 tot 21.00 uur

Locatie: de nieuwe raadzaal van het gemeentehuis

Wie: Werkgroep servicenormen gemeente Asten bestaande uit 15 inwoners en 8 ambtenaren

Resultaat: voorstel van 5 servicenormen die in 2011 ingevoerd kunnen worden

Interesse?
Stuur vóór 19 november een mailtje met daarin uw naam, adresgegevens en leeftijd naar d.vanstiphout@asten.nl. Er is plaats voor 15 meedenkers. De eerste 15 inwoners die zich aanmelden, ontvangen op 22 november via e-mail een uitnodiging.

En dan?

Zodra de werkgroep de vijf beste servicenormen heeft geselecteerd, zal het managementteam van de gemeente deze vaststellen. Daarna worden de servicenormen ingevoerd en maken we deze kenbaar op de website van de gemeente en in het Peelbelang. Wanneer de gemeente de afgesproken servicenormen niet haalt, zal naast een vanzelfsprekend excuus, een passende tegemoetkoming worden verstrekt.