Rijksoverheid
Wetswijziging voor vrij toegankelijk internet
Nieuwsbericht | 03-11-2010
"Een vrij, toegankelijk en veilig internet is essentieel voor
innovatie." Dat zegt minister Verhagen in een toelichting op een
wetsvoorstel dat hij woensdag 3 november 2010 naar de Tweede Kamer
heeft gestuurd.
Het wetsvoorstel (een wijziging van de Telecommunicatiewet) regelt
verschillende zaken. De wijziging vloeit voort uit nieuwe Europese
regels.
Toegankelijk internet
Internetproviders worden op grond van het wetsvoorstel verplicht bekend
te maken aan de consument of er beperkingen zijn in de toegang of het
gebruik van bepaalde internetdiensten of toepassingen. Dit kan
bijvoorbeeld het geval zijn als providers een enorme toename van het
internetverkeer moeten managen. Door deze maatregel wordt voor de
consument duidelijk hoe providers met bepaalde diensten omgaan en wat
voorrang krijgt. Op basis hiervan kan de consument overstappen naar een
andere provider als hem of haar dit niet bevalt. Mocht de toegang tot
bepaalde internetdiensten ooit in gevaar komen en daarmee de openheid
en toegankelijkheid van het internet, dan kan de minister duidelijke
eisen aan de providers stellen om de toegang zeker te stellen.
Privacy op internet beter beschermen
Het voorstel bevat ook een aantal maatregelen om persoonsgegevens beter
te beschermen. Zo moeten providers melden (bij Opta) wanneer er een
inbreuk heeft plaatsgevonden op de beveiliging van hun netwerk of
dienst die nadelige gevolgen heeft voor de bescherming van persoonlijke
gegevens van klanten. Als gegevens van de klant op straat komen te
liggen moet dit ook direct worden gemeld aan de betrokkene.
Internetbedrijven moeten consumenten ook goed informeren wanneer
'cookies' - kleine bestandjes die op je computer worden gezet,
bijvoorbeeld om je surfgedrag te registreren - worden geplaatst en
hiervoor toestemming krijgen.
Nieuwe voorzieningen voor mensen met een fysieke beperking
Voor doven regelt de aanpassing van de wet een beeld- en
tekstbemiddelingsdienst waarbij zij via gebarentaal, een gebarentolk of
via een teksttelefoon met anderen kunnen communiceren. Via deze
diensten kunnen doven bijvoorbeeld hun zaken met de bank en de overheid
afhandelen.
Afzender
* Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
Zie ook
* www.twitter.com/eleninieuws | Volg het nieuws van Economische
Zaken, Landbouw & Innovatie via twitter
* Informatie voor de pers
* Digitale overheid | Onderwerp | EZ, BZK
Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051