Nieuwe contouren gemeentelijke organisatie: één college, één
concern
Burgemeester en wethouders opererend als één college, de
gemeentelijke organisatie werkend als één concern.
Dat is de gedachte achter de Contourennota voor de gemeentelijke
organisatie die het college deze week vaststelde. Op hoofdlijnen gaat
het erom dat de huidige directies worden samengevoegd tot drie nieuwe
directies: de directie Dienstverlening Burger, de directie Ontwikkeling
Stad en de directie Beheer Wijk. De gemeentesecretaris, de directeur
Concernstaf en de directeuren van de drie nieuwe directies gaan samen
het Centraal Management Team vormen.
Het Coalitieakkoord @Breda en het collegeprogramma zijn de
vertrekpunten van de nota. In het akkoord stelt het college dat het
gaat om mensen, die vanuit hun kracht en creativiteit de verbinding
zoeken met elkaar. Mensen die gericht zijn op netwerken, moderne
relaties en partnerschap. Structuur in de organisatie is nodig, maar
vindt het college ondergeschikt aan de verbindingen die medewerkers
onderling met elkaar moeten zoeken. Dat vraagt om gericht leiderschap.
Om efficiënt en effectief invulling te geven aan de doelstellingen in
het collegeprogramma is een slagvaardige en krachtige organisatie
nodig, die met het college werkt aan de realisatie van hetgeen is
afgesproken en het bereiken van de gestelde bezuinigingsopgave.
Daarvoor heeft de gemeentesecretaris ad interim â de heer Richard
Meulenbroek â de afgelopen maanden de contouren geschetst.
In grote lijnen komt dat neer op een organisatie die bestaat uit:
- de gemeentesecretaris, als hoofd van de gemeentelijke organisatie en
eerste adviseur van het college;
- drie directies, die op hun beurt bestaan uit afdelingen met een
verantwoordelijk afdelingshoofd, aangestuurd door een directeur;
- De directeuren vormen samen met de gemeentesecretaris en de directeur
concernstaf het Centraal Management Team (CMT), dat zich bezighoudt met
sturing en afstemming van gemeenschappelijke en strategische
vraagstukken.
De gemeentesecretaris en het CMT, ondersteund door de concernstaf, zijn
verantwoordelijk voor het richten en inrichten van de organisatie. De
directies verrichten de taken: dienstverlening op burger, bedrijf en
instelling, beheer op de wijk en ontwikkeling op de stad.
Vanuit de verschillende rollen van een gemeente, (ontwikkelaar,
beheerder of handhaver en dienstverlener) zijn diverse medewerkers met
soortgelijke werkzaamheden bezig. In de nieuwe contouren worden
functies die veel op elkaar lijken of nauw met elkaar samenhangen,
binnen de nieuwe directies bij elkaar gebracht. Dit biedt kansen om
effectiever en efficiënter te werken.
De gemeentesecretaris a.i. onderzocht medio 2010 in opdracht van het
college de staat van de organisatie. Er is in beeld gebracht hoe de
organisatie wordt aangestuurd, hoe de structuur is ingericht en de
cultuur wordt beleefd. Het onderzoek bracht ondermeer aan het licht dat
meer richting en strategie nodig is om Breda als aantrekkelijke woon-
en werkstad te behouden.
De nieuw benoemde gemeentesecretaris, de heer Richard Meulenbroek, gaat
in opdracht van het college, de komende periode de geschetste contouren
verder uitwerken.
Breda, 3 november 2010
Te downloaden:
* Contouren voor Breda.pdf
Gemeente Breda