Gemeente Echt-Susteren
Onderzoeksresultaten bekend: Wmo-klanten zijn tevreden over gemeente!
Positieve resultaten klanttevredenheidsonderzoek 2009
Â
Hoe hebben de mensen die gebruik maken van Wmo-voorzieningen deze
ervaren? Dat vraagt de gemeente ieder jaar aan hen via een
schriftelijke vragenlijst. Het Wmo-platform Echt-Susteren is actief
betrokken geweest bij de totstandkoming van de vragenlijst. Het
onderzoek is uitgevoerd door een extern bureau.
Met de resultaten die daaruit komen, kunnen wij onze dienstverlening
nog meer verbeteren en ervoor zorgen dat iedereen de zorg krijgt die
hij of zij nodig heeft.
De resultaten van het onderzoek van 2009 zijn erg positief. Meer dan
86% van de mensen is tevreden over de voorlichting, over het Wmo-loket,
over de aanvraagprocedure, over de medewerkers van de gemeente en over
de wachttijden.
Â
Wethouder Jos Beckers is blij met de resultaten: âUit het onderzoek
blijkt dat onze cliënten erg tevreden zijn over de rol van de
gemeente. De resultaten zijn ook beter dan in 2008. Dat betekent dat we
nog steeds vooruit gaan en dat onze dienstverlening groeit. Dat is goed
om te horen! Natuurlijk zijn er ook een paar verbeterpunten te noemen.
Dat is mooi, want dat betekent dat we aan de slag kunnen om volgend
jaar onze klanten nog beter te helpen.â
Â
Enkele cijfers:
* Maarliefst 97% van de cliënten is tevreden of zeer
tevreden over de medewerkers die voor de aanbieders hulp bij het
huishouden verzorgen.
* 93% van de cliënten is tevreden of zeer tevreden
over de Wmo-consulenten.
* 87% is tevreden over de wachttijd bij een
Wmo-aanvraag. In 2008 was dat 77%.
* Gemiddeld is 92% van de respondenten (zeer) tevreden
over de mate waarin de voorziening hen beter in staat stelt om deel te
nemen aan de samenleving. Dat percentage is iets hoger dan in 2008.
Toen was 91% (zeer) tevreden.
Â
Aandachtspunten die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen:
* De gemeente kan cliënten beter informeren over de
keuzemogelijkheden tussen aanbieders. 23% is hierover niet tevreden.
* De communicatie over de keuzevrijheid tussen een
voorziening in natura en een persoonsgebonden budget is een
aandachtspunt voor de gemeente.
Â