Rijksoverheid
1. Vraag: Wat is uw reactie op het artikel 'Scholen raken in de knel, Lucas komt
2,5 miljoen tekort' over aankomende tekorten in het basisonderwijs?
Antwoord: Een eventueel tekort van ¤ 2,5 miljoen kan slechts ten dele te
maken hebben met de genoemde bezuiniging. Het is aan het bestuur om het
probleem op te lossen zonder de kwaliteit van het onderwijs te schaden.
2. Vraag: Deelt u de analyse dat de genoemde problemen direct gevolg zijn van
de bezuiniging van negentig miljoen euro van vorig jaar op het bestuur en
management van basisscholen en de bezuiniging op de groeiregeling? Zo nee,
waar komt dan het tekort vandaan?
Antwoord: De totale PO bekostiging van Lucas is per jaar ongeveer ¤ 75
miljoen. De bezuiniging op B&M bedraagt daar ongeveer 1% van, als de
gevolgen van de groeiregeling op ongeveer een half miljoen worden geschat,
dan zou de bezuiniging op 1,7% uitkomen. Volgens het artikel meldt Lucas
een probleem van ongeveer 3,35%. Waardoor dat wordt veroorzaakt is
zonder inzicht in de bedrijfsvoering van Lucas niet te beoordelen. Uit ons ten
dienste staande gegevens blijkt dat over de afgelopen vijf jaar het aantal PO#
leerlingen met 8,5% is gestegen en het aantal voltijdse personeelsplaatsen is
gestegen met 13%. Gezien het aantal personeelsplaatsen bij Lucas loopt een
dergelijk verschil in ontwikkeling al snel op tot ¤ 2,5 miljoen.
3. Vraag: Deelt u de mening dat het ten koste gaat van de onderwijskwaliteit
wanneer door bezuinigingen op het basisonderwijs leerlingen in grotere
klassen komen te zitten, geen muziekles meer krijgen, geen remedial
teaching meer krijgen, er geen speciale klassen meer zijn voor leerlingen met
een voorsprong of achterstand, en mogelijk ook vakdocenten zoals
gymleraren moeten verdwijnen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Dat zou ten koste gaan van de onderwijskwaliteit, het is daarom
van belang dat Lucas andere oplossingen zoekt. Daar is ook ruimte voor.
Lucas heeft een prima financiële positie. In 2008 bedroeg het rendement uit
bedrijfsvoering 0,6 miljoen en het resultaat op financiële activa 2,4 miljoen.
Het totale resultaat was dus 3 miljoen positief.
4. Vraag: Zijn u nog meer scholen bekend die zich door uw bezuinigingen op het
management en op de groeiregeling genoodzaakt zien te snijden in het
primair onderwijsproces?
Antwoord: Er zijn meer scholen bekend die aangeven dat zij het primair
proces niet kunnen ontzien. Ook de PO#raad heeft namens zijn leden gesteld
dat de maatregel niet kan worden opgevangen zonder het primair proces te
schaden. Gezien de omvang van de bezuiniging moeten schoolbesturen
volgens mij in staat zijn de kwaliteit van het onderwijs te ontzien.
5. Vraag: Deelt u de mening dat het onacceptabel is dat door bezuinigingen op
het management leerlingen in grotere klassen komen te zitten, geen
muziekles meer krijgen, geen remedial teaching meer krijgen, er geen
speciale klassen meer zijn voor leerlingen met een voorsprong of achterstand,
en mogelijk ook vakdocenten zoals gymleraren moeten verdwijnen? Zo nee,
waarom vindt u deze verschraling van het onderwijs acceptabel? Zo ja, bent u
Pagina 3 van 3
Datum
Onze referentie
246638
bereid de bezuiniging van negentig miljoen euro per direct ongedaan te
maken? Zo neen, waarom niet?
Antwoord: Zoals betoogd bij de behandeling van de begroting 2010, maakte
de economische situatie structurele maatregelen onvermijdelijk. Ook het
primair onderwijs kon daarbij niet worden ontzien. De keuze voor het budget
B&M is gemaakt om vanuit de overheid de wens aan te geven dat besturen de
oplossing buiten het primair proces zouden zoeken, zodat de kwaliteit van het
onderwijs zoveel mogelijk ontzien wordt. Binnen de kaders van
lumpsumbekostiging, maken besturen hierin uiteindelijk zelf een afweging. De
Tweede Kamer heeft niet het initiatief genomen om op maatregelen bij de
behandeling van de begroting 2010 een amendement in te dienen. Daarmee
is de Tweede Kamer in 2009 akkoord gegaan met de bezuiniging. Voor het
terugdraaien van de maatregel is geen dekking. Het is nu aan de besturen om
de maatregel op te vangen met behoud van de kwaliteit van het onderwijs.