Datum 3 november 2010
Vragen van lid Smits (SP) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de kosten promotiecampagne "6$daagse beroepsonderwijs" (ingezonden 7 oktober 2010).
1. Wat zijn de totale kosten voor de promotiecampagne van het mbo
genaamd "6%daagse beroepsonderwijs"? Hoe wordt deze
campagne gefinancierd, wie betaalt welk deel? 1).
De 6$Daagse Beroepsonderwijs is georganiseerd door een
samenwerkingsverband van de MBO Raad, de Stichting Branchepromotie
Beroepsonderwijs Nederland (BBN), MBO 2010 en Colo. Gezien de
deelnemende organisaties is de promotiecampagne breed ondersteund.
De MBO Raad draagt per deelnemer in het mbo ¤ 1,$ bij aan de
promotiecampagne voor een totaal bedrag van ca. ¤ 538.000,$. OCW
heeft een eenmalige bijdrage geleverd van ¤ 150.000,$ voor het
stimuleren en verbeteren van de toegankelijkheid van beroepsonderwijs
voor brede doelgroepen en voor het imago van het mbo.
2. Is een dergelijke omvangrijke campagne het juiste middel om
beroepsonderwijs 'in het zonnetje te zetten' zoals voorzitter van
de MBO Raad, de heer Van Zijl het stelt? Deelt u de mening dat het
imago van het beroepsonderwijs veel meer gebaat is bij goed
onderwijs door opgeleid personeel dat werkt met kleine klassen?
2).
Ik deel uw mening dat het beroepsonderwijs primair gebaat is met goed
onderwijs. Deze campagne heeft als doel het beroepsonderwijs zichtbaar
te maken voor het publiek waardoor het imago een positieve stimulans
krijgt. Het mbo krijgt een gezicht door de docenten en deelnemers naar
voren te schuiven. De promotiecampagne heeft in de media geleid tot
positieve aandacht voor het mbo en zijn deelnemers.
3. Hoe wordt het beroepsonderwijs inhoudelijk beter van zo'n
grootschalige promotiecampagne? Wat gaat de leerling ervan
merken wanneer de campagne voorbij is?
De activiteiten tijdens de promotiecampagne richtten zich op de
leerbedrijven en hun stagiairs, mbo$deelnemers die extra aandacht gaven
aan de zorg en op open dagen bij mbo instellingen. Tevens zijn de
verkiezingen voor de Landelijke Ambassadeur Beroepsonderwijs 2010
gehouden (Uitblinker). Hieraan hebben alle mbo scholen actief
meegedaan. De instellingen leveren hierdoor ook een positieve bijdrage
aan het imago van het beroepsonderwijs. Naar verwachting leidt dit tot
meer gemotiveerde en bekwame docenten die naar het mbo gaan. Ook
wordt het uitzicht op een stageplaats of een baan voor mbo$deelnemers
vergroot.
1) Advertenties ondermeer op tal van websites en in tal van landelijke
dagbladen.
2) www.6dbo.nl