Interbrew
Anheuser-Busch InBev maakt resultaten bekend voor het derde kwartaal en de
eerste negen maanden van 2010
03 november 2010 -
Volumeprestaties:
Het totale volume nam in 3Q10 met 4,1% toe, waarbij het volume eigen
bieren met 4,1% steeg en het volume frisdranken een groei van 5,9%
kende. In 9M10 nam het totale volume met 2,4% toe, waarbij het volume
eigen bieren met 2,3% steeg en het volume frisdranken een groei van
4,6% kende.
Belangrijkste merken: Het volume van onze belangrijkste merken steeg
in 3Q10 met 6,5% en in 9M10 met 4,9%; de sterkste stijgers waren
Budweiser op internationaal niveau, Antarctica, Brahma en Skol in
Brazilië, Harbin en Sedrin in China; en Klinskoye in Rusland.
Stijging marktaandeel: In 9M10 hebben we ons marktaandeel vergroot of
behouden op markten die goed zijn voor meer dan de helft van onze
totale biervolumes.
Opbrengstengroei: De opbrengsten stegen in 3Q10 met 5,4%, of 1,5% per
hectoliter, en in 9M10 met 3,9%, of 1,4% per hectoliter. Bij een
constante geografische basis, d.i. de impact van snellere groei in
landen met lagere opbrengsten per hl buiten beschouwing gelaten, zouden
de opbrengsten per hl in 3Q10 met 3,5% en in 9M10 met 2,9% zijn
gestegen.
Kostprijs Verkochte Goederen (KVG): De Kostprijs Verkochte Goederen
(KVG) steeg met 2,9% in 3Q10 en daalde met 1,7% per hl. In 9M10 steeg
de KVG met 1,6% en daalde met 1,5% per hl. Bij een constante
geografische basis steeg de KVG per hl met 0,8% in 3Q10 en met 0,7% in
9M10.
Verkoop en marketing: De verkoop- en marketinginvesteringen stegen met
5,3% in 3Q10 en met 6,8% in 9M10 met stijgingen op de meeste
belangrijke markten, wat een weerspiegeling is van de blijvende
ondersteuning van onze belangrijkste merken en innovaties.
Synergieën: 140 miljoen USD aan synergieën gerelateerd aan de
combinatie met Anheuser-Busch gerealiseerd in 3Q10, wat betekent dat we
450 miljoen USD aan synergieën gerealiseerd hebben in 9M10 en in totaal
al 1 810 miljoen USD aan synergieën gerealiseerd hebben.
EBITDA: De EBITDA voor 3Q10 steeg met 9,1% tot 3 533 miljoen USD, en de
EBITDAmarge bedroeg 37,9% tegenover 36,0% in 3Q09, een interne
verbetering met 125 basispunten. De EBITDA voor 9M10 steeg met 6,7% tot
9 974 miljoen USD, en de marge bedroeg 37,2%, een interne verbetering
met 96 basispunten.
Eenmalige opbrengsten en kosten boven EBIT: Het genormaliseerd
bedrijfsresultaat voor 3Q10 is exclusief -9 miljoen USD aan eenmalige
opbrengsten en kosten, zijnde - 0,01 USD per aandeel.
Netto financiële kosten: De netto financiële kosten bedroegen 594
miljoen USD in 3Q10 vergeleken met 971 miljoen USD in 3Q09. De daling
is voornamelijk het gevolg van lagere netto interestkosten dankzij
lagere nettoschuldniveaus en lagere periodetoerekeningskosten doordat
bankleningen afnemen als een percentage van de totale schuld. Daarnaast
omvatten de netto financiële kosten voor 3Q10 ook een nietgerealiseerde
winst van 105 miljoen USD aan afgeleide contracten en positieve
wisselkoerseffecten, welke beide in andere financiële resultaten werden
opgenomen. De netto financiële kosten bedroegen 2 013 miljoen USD in
9M10 vergeleken met 2 964 miljoen USD in 9M09.
Eenmalige financiële kosten: De genormaliseerde winst is exclusief een
eenmalige negatieve aanpassing aan marktwaarde ten bedrage van 49
miljoen USD of -0,03 USD per aandeel ten gevolge van de vooruitbetaling
van ongeveer 1 miljard USD aan bankfinanciering.
Winst: De genormaliseerde winst toerekenbaar aan houders van
eigenvermogensinstrumenten van Anheuser-Busch InBev bedroeg 1 489
miljoen USD in 3Q10 vergeleken met 1 132 miljoen USD in 3Q09 op
gerapporteerde basis, en 3 820 miljoen USD in 9M10 vergeleken met 3 050
miljoen USD in 9M09 op gerapporteerde basis.
Winst Per Aandeel (WPA): De genormaliseerde winst per aandeel bedroeg
0,94 USD in 3Q10 vergeleken met 0,72 USD in 3Q09 op gerapporteerde
basis, en 2,40 USD in 9M10 vergeleken met 1,93 USD in 9M09 op
gerapporteerde basis.