Rijksoverheid
Datum 3 november 2010
Inhuur externen VWS
Aanleiding
In de brief van 29 juni 2010 over de uitgavennorm van externe inhuur heeft de
staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties toegezegd dat de
ministeries ten behoeve van de begrotingsbehandeling 2011 twee vragen
beantwoorden over externe inhuur. Met deze brief wil ik deze vragen
beantwoorden.
Op welke wijze wordt gestuurd op de norm in 2010?
Binnen de planning en controlcyclus van VWS is er aandacht voor inhuur externen
en wordt er op de inhuur gestuurd. De cijfers over de inzet van externen zijn
binnen het kerndepartement onderdeel van de managementinformatie.
Budgethouders kunnen zien of ze binnen de gestelde norm blijven. Deze
informatie wordt maandelijks gemonitord.
De baten)lastendiensten rapporteren aan het kerndepartement over de
ontwikkeling van inhuur externen. In de jaarplannen van de baten)lastendiensten
maken zij inzichtelijk hoeveel zij denken in te gaan huren en hoe dit zich verhoudt
tot de norm.
Bij het jaarverslag legt VWS verantwoording af over de hoogte van de externe
inhuur en wat redenen zijn om extern in te huren.
Wat zijn de consequenties voor taakuitoefening en dienstverlening aan de
burger wanneer een norm van 10% voor externe inhuur moet worden
gerealiseerd?
De oorzaak van de overschrijding van de bestaande norm is met name terug te
voeren op gespecialiseerde automatisering en op de externe inhuur door baten)
lastendiensten. Een groot deel van de organisatie blijft binnen de bestaande norm
van 13% en zal ook voldoen aan de norm van 10%. Er zijn echter specifieke
oorzaken van de bestaande overschrijding die ook in de nabije toekomst zullen
gelden.
Vanwege de aard van de taken hebben de baten)lastendiensten behoefte aan een
'flexibele personele schil' die wat groter is dan die van het kerndepartement. Er is
vaak gekozen voor een organisatiemodel waarbinnen inhuur bewust wordt
toegepast, maar wel voor meer dan 10% van de personeelskosten.
De reden hiervoor is dat de schaal van sommige onderdelen soms zo klein is dat
het niet doelmatig is om specifieke expertise in huis te hebben. Wanneer dit niet
Directie Financieel
Economische Zaken
Ons kenmerk
FEZ)U)3030936
Pagina 2 van 2
langer wordt toegestaan is een mogelijke ondoelmatigheid dat bestaand personeel
zal worden ingezet voor ondersteunende taken.
Het kan echter soms veel doelmatiger zijn om voor specifieke taken iemand in te
huren in plaats van er personeel voor aan te nemen of deze taken te beleggen bij
beleidsmedewerkers. Een voorbeeld hiervan is de inzet van uitzendkrachten t.b.v.
de jaarlijkse griepcampagne.
Voor bepaalde taken in de ondersteuning geldt zelfs dat deze moeilijk of
onmogelijk door intern personeel zijn uit te voeren. Het gaat dan bijvoorbeeld om
grote ICT)projecten of tijdelijke organisatiewijzigingen. Maar ook voor langer
durende specialistische taken (bijvoorbeeld ICT)onderhoud) kan het doelmatig zijn
om in te huren. Twee voorbeelden waar gekozen is voor externe inhuur voor
specifieke automatisering zijn voor VWS het elektronisch patiƫntendossier en
Subsidieplein, een registratiesysteem voor subsidies.
Wanneer een norm van 10% wordt gehanteerd zal voor sommige incidentele
opdrachten geen personeel beschikbaar zijn. Vanwege de taakstelling kunnen
hiervoor ook niet altijd ambtenaren worden aangesteld en zullen sommige taken
daardoor onder druk komen te staan. Wanneer er hierdoor consequenties zijn
voor de uitvoering van beleid, of wanneer toch is gekozen voor externe inhuur,
dan zal ik dit aan de Tweede Kamer melden.
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. drs. E.I. Schippers
---- --