03 november 2010
Lancering nlMaan; de Maan kleurt oranje!
Woensdag 3 november vindt in het Artis Planetarium de lancering plaats
van nlMaan. In samenwerking met Hyves en Yourzine begint TNO een
campagne om breed aandacht te vragen voor dit ambitieuze project binnen
de Nederlandse ruimtevaartactiviteiten. Met nlMaan hoopt TNO, als
initiatiefnemer, met Nederlandse partners een meetinstrument op de Maan
te zetten èn een prestigieuze prijs in de wacht te slepen. Op een
speciaal ingerichte Hyve willen TNO en haar partners het land meenemen
in de fascinerende wereld van ruimtevaartmissies en ruimteonderzoek.
Space 2.0
De ruimtevaartwereld is in beweging. Naast publieke partijen betreden
nu ook ondernemers en investeerders het speelveld. Het is tijd voor
Space 2.0! Om deze ontwikkeling extra te stimuleren, hebben de X PRIZE
Foundation en Google een prijs van 20 miljoen dollar uitgeloofd voor
het eerste team dat in staat is om vóór eind 2012 met een robot op de
Maan te landen, zich 500 meter te verplaatsen, gegevens te verzamelen
en deze gegevens terug te zenden naar de Aarde. TNO wil de uitdaging
aangaan om, als deelnemer aan een buitenlands team en met Nederlandse
partners, op de Maan gegevens te verzamelen. Zo kan Nederland zich in
het verlengde van de huidige Nederlandse ruimtevaartpositionering
profileren binnen Space 2.0.
Onderzoek naar het maanoppervlak
In het project nlMaan beoogt TNO om met haar partners, via de Google
Lunar X PRIZE, een meetinstrument op de Maan te zetten dat daar met
twee verschillende lasers geavanceerd bodemonderzoek uitvoert. De
omstandigheden op de Maan garanderen dat de ontwikkelde technologie ook
op aarde extreme uitdagingen aan zal kunnen. Daarom wordt er naast de
ontwikkeling van het maaninstrument, samen met Nederlandse organisaties
en bedrijven ook gewerkt aan de ontwikkeling van aardse toepassingen.
nlMaan, Hyves en Yourzine
Een reis naar de Maan maak je niet dagelijks. Het is een avontuur, een
avontuur in de nabije toekomst. Een avontuur waar we met zijn allen
achter willen gaan staan om te doen slagen. Niet alleen met
onderzoekspartners en bedrijven, maar met het hele land. Alleen dan
kunnen we de eindstreep halen. Tijdens deze persconferentie lanceren
wij de campagne die is ontwikkeld in samenwerking met Hyves en Yourzine
waarmee we op het grootste sociale netwerk van Nederland met 9 miljoen
leden een veelbelovende interactieve ruimtevaartcommunity opbouwen om
samen deze uitdaging aan te gaan. nlMaan staat open voor aanmeldingen
van nieuwe partners. Op naar 2012! Op naar de Maan!
Ruimtevaart, Nederland en TNO
Ruimtevaart is in het dagelijkse leven niet meer weg te denken:
weerberichten, navigatie, meten en voorspellen van luchtkwaliteit zijn
naast astronomie kenmerkende voorbeelden. Ruimtevaart is een aanjager
voor innovatie, biedt high-tech werkgelegenheid en is een
inspiratiebron voor onderwijs. TNO is met haar partners in industrie,
mkb, kennisinstellingen en universiteiten al 40 jaar actief in
ruimtevaart toepassingen en infrastructuur. TNO ziet nlMaan als
geweldige kans om de ruimtevaartwereld verder te verrijken.
bericht 2010-54
TNO