Universiteit van Amsterdam

'Burgerjournalistiek: waarom zou je?'

Tom Bakker, promovendus Communicatiewetenschap

De potentie van burgerjournalistiek is enorm, maar het daadwerkelijke succes - althans in Nederland - relatief beperkt. Dat stelt Tom Bakker, promovendus Communicatiewetenschap. 'Lange tijd werd gedacht dat als gevolg van de opkomst van het internet, massa's mensen in hun vrije tijd het web op zouden gaan om zelf journalistiek te gaan bedrijven om op die manier medeburgers te informeren over zaken die van publiek belang zouden zijn. Het lijkt erop dat die verwachtingen te ambitieus zijn geweest.'

'Er werd verondersteld dat er onvrede was onder de bevolking over de afstandelijke relatie van zowel de politiek als de media met de maatschappij. Zo zouden zij onder andere niet meer goed aanvoelen wat er speelde onder de bevolking, te marktgericht zijn en altijd dezelfde elite aan het woord laten. Burgerjournalistiek werd daarom - als aanvulling of vervanging - als oplossing gezien.' Als gevolg werden de afgelopen jaren talloze burgerjournalistieke nieuwsplatformen gelanceerd, meestal met weinig succes. Bakker: 'Projecten buiten reguliere media om mislukken vaak door een gebrek aan geld, bezoekers, professionaliteit, infrastructuur, en vooral zichtbaarheid.'

Samenwerkingsverbanden tussen media en burgers lijken daarom vooralsnog meer succes te hebben. AT5 laat bijna elke dag opgestuurde foto's en video's voorbijkomen in het tv-nieuws en GeenStijl gebruikt regelmatig hun reaguurders en linktippers voor hun berichtgeving. CNN maakt aan de hand van burgerbijdragen zelfs maandelijks een heel programma. 'Die media behoren tot de weinigen die hebben begrepen hoe het moet: lage drempels, eenvoudige bijdragen en mensen credits en exposure geven.' Volgens Bakker ontbreekt het veel mensen, terecht, aan de motivatie om buiten de reguliere media zich in te zetten als actieve burgerjournalist. 'De meeste mensen zien niet in waarom je na een drukke werkdag, in de file staan, kinderen van school halen, boodschappen doen en avondeten, je nog naar een raadsvergadering zou fietsen om vervolgens een verslag op een blog te zetten waarvan je vooraf al weet dat praktisch niemand het leest.' Bron: UvA Persvoorlichting
persvoorlichting@uva.nl