Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven


PERSBERICHT
Zoetermeer, 2 november 2010

Steeds minder jongeren kiezen voor opleiding facilitaire dienstverlening De arbeidsmarktperspectieven in de sector facilitaire dienstverlening zijn ruim voldoende. Toch kiezen steeds minder jongeren voor de mbo-opleiding facilitaire dienstverlening. Scholen denken dat dit te maken heeft met de beeldvorming rond de branche en de opleiding. Deze conclusies zijn te vinden in de vandaag verschenen Rapportage arbeidsmarkt- en onderwijsinformatie Kenwerk 2010-2011. Jongeren zijn vaak niet op de hoogte van de breedte van de opleiding facilitaire dienstverlening en de functiemogelijkheden: facilitaire dienstverlening is meer dan schoonmaken. Het is dan ook belangrijk dat jongeren een goed en reëel beeld krijgen van de sector en de opleidingsmogelijkheden. Dit is zowel een taak van de scholen als van het bedrijfsleven. Het moet voor jongeren duidelijk worden welke mogelijkheden zij hebben met hun diploma facilitaire dienstverlening. Rapportage arbeidsmarkt- en onderwijsinformatie Kenwerk 2010-2011. Jaarlijks onderzoekt Kenwerk de trends en ontwikkelingen voor de sectoren horeca, bakkerij, reizen, recreatie en facilitaire dienstverlening. Met de rapportage voorziet Kenwerk bedrijfsleven en onderwijs van kwantitatieve informatie over beroepsopleidingen, leren in de praktijk en aansluiting op de arbeidsmarkt. Het rapport geeft per kwalificatie ook informatie over het aantal leerlingen en gediplomeerden en bevat het op kwalificatieniveau prognoses over leerplaatsen en de arbeidsmarkt. Scholen kunnen uit de rapportage opmaken naar welke beroepsopleidingen de meeste vraag is. Beleidsmakers en sociale partners kunnen de informatie gebruiken bij het ontwikkelen en implementeren van arbeidsmarktbeleid. Voor het bedrijfsleven is het een hulpmiddel voor het aanscherpen van het personeelsbeleid. De rapportage is te downloaden op www.kenwerk.nl. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------Noot voor de redactie (