Universiteit Leiden

Duurzame vrede vraagt om postoorlog-recht

Moderne militaire interventies en vredesoperaties brengen zelden de duurzame vrede die ons voor ogen wordt gehouden. In veertig procent van de landen waar een gewapend conflict is beëindigd, breekt binnen vijf jaar weer geweld uit. Dit roept vragen op: hoe kan een oorlog op een rechtvaardige manier kan worden beëindigd en hoe moet een eerlijk vredesproces worden vormgegeven.

Vidi-beurs

Carsten Stahn: 'De scheidslijn tussen vrede en oorlog is een stuk diffuser geworden.'

Carsten Stahn: 'De scheidslijn tussen vrede en oorlog is een stuk diffuser geworden.'

Moderne militaire interventies en vredesoperaties brengen zelden de duurzame vrede die ons voor ogen wordt gehouden. In veertig procent van de landen waar een gewapend conflict is beëindigd, breekt binnen vijf jaar weer geweld uit. Dit roept vragen op: hoe kan een oorlog op een rechtvaardige manier kan worden beëindigd en hoe moet een eerlijk vredesproces worden vormgegeven.

Carsten Stahn, hoogleraar Internationaal Strafrecht en Wereldgerechtigheid, en programmadirecteur van het Grotius Centre for International Legal Studies, heeft een vidi-beurs gekregen om op die vragen antwoorden te vinden. Zijn onderzoek richt zich op Jus post bellum: recht en rechtvaardigheid in naoorlogse situaties.

Hugo de Groot

Eeuwen geleden vroegen rechtsgeleerden, onder wie Hugo de Groot, zich al af onder welke voorwaarden een oorlog gerechtvaardigd is. Een zogeheten just war of rechtvaardige oorlog moest bijvoorbeeld een goede slagingskans hebben, proportioneel zijn en slechts worden ingezet als laatste redmiddel. Veel van deze normen zijn ook vandaag de dag terug te vinden in internationale verdragen. Het oorlogsrecht is onderverdeeld in Jus ad bellum (recht in aanloop naar het conflict) en Jus in bello (recht tijdens het conflict).

Diffuus

Deze tweedeling is echter niet meer toereikend, meent Stahn. âDe aard van oorlogsvoering is sinds de jaren negentig enorm veranderdâ, legt hij uit. âOorlogen tussen twee staten zijn iets van het verleden. Bijna alle conflicten die momenteel worden uitgevochten, zijn van interne aard. Een veelheid aan actoren en gewapende groepen staan daarin tegenover elkaar. Op de vraag wanneer een conflict is beëindigd, lopen de antwoorden uiteen. Daarom is het ook niet duidelijk wanneer het oorlogsrecht eindigt en het recht in vredestijd ingaat.â

Democratie en mensenrechten

Humanitaire interventies vereisen ook een nieuwe kijk op oude principes. In het concept van humanitaire interventie ligt immers het concept van vredesherstel besloten. Interventies zoals die in Irak (2003) en Kosovo (1999) werden gelegitimeerd en aan het publiek verkocht met argumenten die betrekking hebben op de naoorlogse situatie: het vestigen van democratie, zelfbeschikking of mensenrechten. 'Het is daarom niet meer dan logisch dat deze overwegingen ook vorm krijgen in een coherent juridisch raamwerk', aldus Stahn. Jus post bellum dus. (Verder lezen na de afbeelding.) Fresco (1509-1511) van Rafael in Stanza della Segnatura, een zaal in het Vaticaan. Ook hieruit blijkt dat de materie van het recht rond oorlog en vrede al een lange geschiedenis heeft. Links op de fresco ontvangt keizer Justianus (527-565), omringd door juristen, het Corpus Iuris Civilis van de feitelijke auteur ervan, Tribonianus. Op dit corpus grijpt het huidige westerse recht nog steeds terug. Justianus probeerde in oorlogstijd (veldtochten) met wapens en in vredestijd met wetten controle over het hele Romeinse rijk te krijgen. Rechts keurt Gregorius de IXe (1170-1241) de Gregoriaanse decreten goed, die plm. 700 jaar het kerkelijk recht zouden bepalen. Bovenin drukken drie vrouwenfiguren de eigenschappen uit die elke rechter zou moeten hebben: voorzichtigheid, standvastigheid en matiging.

Fresco (1509-1511) van Rafael in Stanza della Segnatura, een zaal in het Vaticaan. Ook hieruit blijkt dat de materie van het recht rond oorlog en vrede al een lange geschiedenis heeft. Links op de fresco ontvangt keizer Justianus (527-565), omringd door juristen, het Corpus Iuris Civilis van de feitelijke auteur ervan, Tribonianus. Op dit corpus grijpt het huidige westerse recht nog steeds terug. Justianus probeerde in oorlogstijd (veldtochten) met wapens en in vredestijd met wetten controle over het hele Romeinse rijk te krijgen. Rechts keurt Gregorius de IXe (1170-1241) de Gregoriaanse decreten goed, die plm. 700 jaar het kerkelijk recht zouden bepalen. Bovenin drukken drie vrouwenfiguren de eigenschappen uit die elke rechter zou moeten hebben: voorzichtigheid, standvastigheid en matiging.

Strijdig

Moderne conflicten worden gekenmerkt door juridische systemen, actoren en wetten die veelal met elkaar in strijd zijn. De regelgeving en richtlijnen die nu gelden voor naoorlogse situaties houden daar onvoldoende rekening mee. Stahn: âHoe kun je humanitair recht verenigen met de uitoefening van geweld? Hoe kun je een buitenlandse transitieregering rechtvaardigen als je tegelijkertijd aan politieke, democratische wederopbouw werkt? Op welke manier moeten 'daders' zich in vredestijd verantwoorden zonder het land te demobiliseren? Hoe voorkom je dat internationaal recht in botsing komt met lokaal recht? Op die vragen met een antwoord komen.'

Balanceren

Het vormgeven van Jus post bellum is een kwestie van balanceren, prioriteiten stellen en rekening houden met de lokale werkelijkheid. 'Als van te voren wordt nagedacht over de manier waarop naoorlogse situaties juridisch moet worden vormgegeven, kan daar een preventieve werking van uit gaan', zegt Stahn. 'Het kan aanleiding zijn om helemaal af te zien van geweld, of het geweld in te richten op een manier die een eerlijk en rechtvaardige vrede niet in de weg staat. Ook kan het de gevolgen van de uitoefening van geweld verlichten en de succesvolle overgang naar duurzame vrede eenvoudiger maken.'