Warchild


Fantastische erkenning van Buitenlandse Zaken voor programma van War Child en CHI: Conn@ct.Now


1 november 2010 - Met deze toekenning van Buitenlandse Zaken gaan War Child en Child Helpline International, samen met diverse andere partijen, ICT-middelen en media inzetten om nog meer kinderen in oorlogsgebieden te bereiken.

Kinderen in Nederland SMS-en, twitteren en bellen wat af. Ook radio is een populair medium. War Child en Child Helpline International (CHI) gaan deze media nu ook inzetten voor hun werk met kinderen en jongeren in oorlogsgebieden.

War Child-directeur Mark Vogt en Nenita la Rose, CHI-directeur: "Deze toekenning zien we als een erkenning van ons programma en van de kracht van onze samenwerking. De bijdrage beschouwen we als een aanjaagpremie, waarmee we de hulpverlening aan kinderen kwalitatief en kwantitatief op een hoger plan gaan tillen. Met deze ondersteuning kunnen we veel meer kinderen beter bereiken, die anders vergeten dreigen te worden."

Radio, telefoon en SMS
Om veiligheids- of logistieke redenen zijn (oorlogs)gebieden soms moeilijk toegankelijk. Met het programma van Conn@ct.Now kunnen kinderen in deze gebieden toch bereikt worden, via radio, telefoon, SMS of online. Zo kan een telefoonlijn kinderen een uitlaatklep en hulp bieden of kunnen zij via de radio onderwijs volgen. Een grootschalige SMS-actie kan zaken aan de kaak stellen die via meer gangbare middelen, zoals posters, nooit hetzelfde bereik zouden hebben. Ook kunnen jongeren zelf radio maken en in combinatie met bijvoorbeeld mobiele telefonie of internet ervaringen uitwisselen. Zo krijgen kinderen en jongeren een stem en laten ze van zich horen.

Mark Vogt, War Child: "Ook belangrijk bij Conn@ct.Now is dat er geen sprake is van eenrichtingsverkeer. Echte verandering bereik je alleen door met deze kinderen en de belangrijke mensen om hun heen in gesprek te gaan. Door naar ze te luisteren en te horen wat hun problemen zijn en welke oplossingen zij aandragen. ICT en Media zijn hierbij een uitkomst. Met radio uitzendingen en SMS acties creëer je dit platform."

Samenwerking
Binnen Conn@ct.Now werken War Child en Child Helpline International samen met onderzoeksinstituut TNO, T-Mobile (ook hoofdsponsor van War Child) en RNTC (Expertisecentrum voor media, educatie en ontwikkeling; verbonden aan Radio Nederland Wereldomroep). RNTC leert kinderen radio maken, TNO adviseert over het strategisch gebruik van innovatieve ICT-middelen en T-Mobile zet haar wereldwijde ervaringen op het gebied van telecommunicatie- en internetmogelijkheden in. De totale toekenning aan dit gezamenlijke programma bedraagt ruim 23 miljoen voor de gezamenlijke partners voor de komende 5 jaar.