Belgacom

Brussel, 27 oktober 2010

Vernieuwingen bij de inlichtingendienst 1207

Om beter in te spelen op de behoeften van de klant neemt de inlichtingendienst tal van initiatieven zoals de invoering van het secondetarief, vernieuwing van de website, nieuwe toepassing voor mobiel internet en fusie van de nummers 1404 en 1405.

Tarief in functie van de duur van het gesprek
De voornaamste nieuwigheid vanaf 1 november 2010 is de invoering van de tarifering volgens de duur. In binnen- en buitenland is dit systeem de regel. Het is eenvoudiger voor de dienstenverstrekker en vooral rechtvaardiger voor de klant, die minder zal betalen voor eenvoudige opzoekingen, die uiteraard korter duren dan complexe opzoekingen. Dit geldt voortaan zowel voor de nationale (1207) en internationale (1204) inlichtingen als voor de geautomatiseerde inlichtingendienst (1-2-3-4).
Voortaan wordt voor klanten van Belgacom en Proximus ook de oproep in zijn totaal aangerekend in functie van de tijdsduur: voor de tijd die men doorbrengt met de operator (gemiddeld 30 seconden) en de duur van de doorschakeling van de oproep (gemiddeld 1'45") wordt 20 eurocent per minuut aangerekend (30 eurocent per minuut voor internationale inlichtingen).
De facturatie is voortaan een echt secondetarief, gebaseerd op de exacte tijdsduur van de oproep in seconden. Geen minimumduur dus maar bovenop de tijdsduur geldt wel een toegangskost tot de 1207-dienst (set up fee).

Dit resulteert in de volgende nieuwe tarieven vanaf 1 november 2010 (btw inbegrepen): nationale inlichtingen:
1207 (NL) en 1307 (FR): Belgacom: 1,25 ¤ (+ 0,20 ¤/minuut) en Proximus : 1,50 ¤ (+ 0,20 ¤/minuut)
1-2-3-4 (geautomatiseerd) : Belgacom : 1,00 ¤ (+ 0,20 ¤/minuut) et Proximus : 1,25 ¤ (+ 0,20 ¤/minuut)

internationale inlichtingen:
1204 (NL), 1304 (FR) en 1404 (Duits/Engels) : Belgacom: 2,80 ¤ (+ 0,30 ¤/minuut) en Proximus: 3,00 ¤ (+ 0,30 ¤/minuut)

Geen supplement meer voor de doorschakeling en de bevestigings-sms Goed nieuws voor de klant: er is niet langer een toeslag voor het doorschakelen van een oproep (0,10 ¤) en de bevestigings-sms (0,25 ¤ ). Dit compenseert voor een stuk de invoering van het secondetarief, die in bepaalde gevallen kan leiden tot een tariefverhoging. Het is wel de tweede tariefaanpassing van 1207 sinds 1999, terwijl de werkingskosten de laatste jaren fors zijn toegenomen, met name qua personeel en informatica.

Vrijwillige beperking van de facturatietijd
Om de factuur voor de klant zo laag mogelijk te houden wordt voor de facturatie de tijd die in aanmerking komt beperkt tot 5 minuten. Met andere woorden, de bijkomende kost per oproep mag nooit meer bedragen dan 1 ¤. Het lopende gesprek zelf zal evenwel niet na 5 minuten worden afgebroken.

Vergelijking met andere call centers
In vergelijking met andere binnen- en buitenlandse inlichtingendiensten blijft het tarief voor de 1207 beneden het Europese gemiddelde. In het licht van de groeiende delocalisering is het nuttig erop te wijzen dat de 1207 35 miljoen oproepen per jaar verwerkt, 24 u op 24, 365 dagen met 480 operatoren in call centers die gevestigd zijn in België. De doeltreffendheid ligt bijzonder hoog: dit jaar ligt de gemiddelde wachttijd voor de klant beneden de 2,5 seconden.

Fusie van 1404 en 1405
Voor inlichtingen in het Engels en het Duits kan men voortaan terecht op één nummer : 1404. Wie in de eerste helft van 2011 nog het vroegere nummer 1405 zou vormen, kan doortoetsen naar het nummer 1404, zonder dat zijn eerste oproep naar 1405 aangerekend wordt.

Gratis alternatieven op het web
Naast de diensten tegen betaling blijft 1207 gratis alternatieven ontwikkelen. In dit verband is het goed om weten dat de reeds vaak geraadpleegde website www.1207.be tegen het einde van dit jaar verder verbeterd wordt, zowel qua look, als qua gebruiksgemak. Bovendien zal men ook via mobiel internet met smartphones toegang krijgen tot de gegevens van de ongetwijfeld meest complete databank van telefoonnummers.

De inlichtingendienst 1207 in enkele cijfers:
35 miljoen oproepen per jaar, hetzij 115.000 per werkdag. 480 operatoren verspreid over 10 callcenters.
Voor Vlaanderen zijn dat: Brussel, Antwerpen, Roeselare, Aalst en Hasselt. Een dienst die 24 u op 24, 7 dagen op 7 en 365 dagen per jaar beschikbaar is. Een dienst die toegankelijk is vanop alle toestellen in België, vast zowel als mobiel. Een viertalige dienst: 1207 (NL), 1307 (FR), 1407 (DE) en 1405 (EN). Een database van ca. 5 miljoen nummers (meer dan 4 miljoen vaste nummers en ongeveer 400.000 mobiele nummers, met bovendien ca. 3 miljoen mobiele nummers die via het '1207 Mailbox' bereikbaar zijn).

Meer informatie: www.1207.be