Ingezonden persbericht
Persbericht
Datum 31 oktober 2010
Ons Kenmerk
Ook boormachine Noortje aangekomen bij Rokin
. Boren van Damrak tot Rokin klaar
Boormachine Noortje heeft haar eindbestemming voor station Rokin bereikt. Met haar aankomst is de voltooiing van de eerste twee geboorde tunnelbuizen van de Noord/Zuidlijn een feit. Noortje startte op 16 augustus vanuit de startschacht bij het Damrak en rondde het tracé tot het Rokin in 75 dagen af, 19 dagen sneller dan haar zusje Gravin eerder dit jaar.
Goed ritme
Onder het Damrak, de Dam en het Rokin liggen nu twee droge en puntgave tunnelbuizen, elk met een lengte van ongeveer 725 meter. Verantwoordelijk wethouder Eric Wiebes: "Ik ben blij met het voorspoedige verloop van het boorproces, maar nog veel meer ben ik te spreken over het feit dat de invloed van de tunnelbouw op de omgeving veel minder is gebleken dan waar we vanuit zijn gegaan. Dat is van het grootste belang voor de ondernemers en omwonenden langs het tracé."
Contractmanager Boren Paul Janssen: "De boorploegen van onze aannemer Saturn zijn er in geslaagd om het juiste ritme te vinden, de boormachine steeds goed bij te regelen en de tunnels te bouwen met minimale invloed op de stad. Dit biedt geen garanties voor het boren vanaf het Scheldeplein, maar het geeft zeker vertrouwen."
Ervaren boorders
De boorders hebben duidelijk geprofiteerd van de ervaring die is opgedaan bij het bouwen van de eerste tunnel. Noortje bereikte een topsnelheid van 22,5 meter per dag. De gemiddelde voortgang per dag was ruim 9,5 meter. In de tijdrovende opstartfase ligt de dagelijkse voortgang relatief laag, dus dit haalt het gemiddelde omlaag.
Weinig invloed
De invloed van het boren op de omgeving is ruim minder gebleken dan voorspeld. De zakkingen bijvoorbeeld, waren veel geringer dan waar van te voren rekening mee werd gehouden en zoals dat is gecommuniceerd. Zo is het niet nodig gebleken om tijdens het passeren van de gebouwen Bijenkorf, Industria en Peek & Cloppenburg extra grout te injecteren. De voorinjecties onder deze gebouwen bleken voldoende. Op slechts twee locaties zijn meldingen geweest van lichte scheurvorming. Schade die direct hersteld kon worden met behulp van vulmiddel en een stucadoor. Peter Dijk, directeur van de Dienst Noord/Zuidlijn: "Ik ben erg trots op iedereen die hieraan heeft meegewerkt. De resultaten van het boren van twee tunnels van CS naar het Rokin geven inderdaad veel vertrouwen voor het vervolg" .
In mortel gegoten
Na de aankomst van Noortje is de graafkamer, met daarin het graafwiel, volgepompt met mortel. Het boorschild is vastgezet tegen de gebouwde tunnelbuis. Dit is nodig om het boorschild voor langere tijd stabiel in de Amsterdamse bodem te laten rusten. Naar verwachting wordt eind volgend jaar de aansluiting gemaakt tussen de geboorde tunnels en het station Rokin.
Recycling
Noortje wordt de komende weken volledig ontdaan van haar afzetcilinders en alle slangen en systemen. Deze onderdelen en de volgwagens die ze achter haar aan sleepte, worden hergebruikt door de twee boormachines die de tunnels boren vanaf het Scheldeplein in Amsterdam Zuid. De boorschilden van Gravin en Noortje blijven voorgoed achter in de bodem en kunnen niet opnieuw worden gebruikt. Daarom worden voor het boren vanaf zuid twee nieuwe boorschilden en graafwielen gemaakt in de fabriek in Duitsland. Deze machines komen in 2011 naar Amsterdam en krijgen dan hun eigen namen toegekend.
Nieuwe uitdagingen
De boormachines Gravin en Noortje hebben hun missie volbracht, maar voor de boorders zit de klus in Amsterdam er nog niet op. De komende maanden zullen zij de onderdelen van Noortje en de voorzieningen in de tunnel en op het werkterrein demonteren en afvoeren. Vanaf 2011 werkt een aantal boorders vanaf het Damrak aan de dwarsverbinding tussen de tunnelbuizen ter hoogte van het Beursplein. De andere boorders verhuizen naar Amsterdam Zuid om zich daar voor te bereiden op de nieuwe uitdagingen bij het boren van de overige zes tunnelbuizen van bij elkaar 4780 meter tunnel.
Noot voor de redactie (