Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Opheffen handelsbarrières levert consument forse besparing in winkel op

Leidschendam, 1 november 2010

Detailhandel Nederland stelt vast dat winkeliers nog op veel belemmeringen stuiten bij het importeren van producten. Grote A-merkenfabrikanten verdelen de Europese markt, waardoor het voor Nederlandse winkeliers praktisch onmogelijk wordt merkartikelen in te kopen waar deze in de Europese Unie het voordeligst zijn te krijgen. Als gevolg kopen bijvoorbeeld Nederlandse supermarkten onnodig duur in. Bij volledige vrije import van Amerken, zouden ze op jaarbasis minimaal 375 miljoen op de inkoopkosten kunnen besparen. De consument is uiteindelijk het grootste slachtoffer. Een gemiddeld Nederlands huishouden zou minstens 51 per jaar goedkoper uit kunnen zijn bij de aankoop van bekende merken. Dat de consument minder aan de kassa zal kwijt zijn, komt omdat de Nederlandse supermarktsector hevig concurrerend is. Behaald inkoopvoordeel zal daardoor vrijwel geheel aan de consument worden doorgegeven in lagere prijzen. Dit concludeert Detailhandel Nederland op basis van een onderzoek naar de effecten van handelsbarrières. Het rapport wordt vandaag gepresenteerd aan de Europarlementariërs Wim van de Camp (CDA, lid commissie interne markt Europees Parlement) en Bastiaan Belder (SGP, lid commissie buitenlandse handel Europees Parlement). Europarlementariër Wim van de Camp staat achter Detailhandel Nederland: "De Europese interne markt kent niet alleen rechten voor het bedrijfsleven, maar ook plichten. Dus daarom moeten we zo snel mogelijk handelsbelemmeringen wegnemen" "Laten we handelsbarrières voor de detailhandel in - of vanuit - Brussel slechten", vindt ook Europarlementariër Bastiaan Belder. "De Europese Commissie heeft in juli in haar Retail Market Monitoring Report aangegeven een aantal handelsbarrières voor winkeliers te willen opruimen. Dat is terecht, want de consument betaalt er de rekening voor. Als detailhandel zullen we alles doen wat in ons vermogen ligt om de Europese Commissie te steunen bij dit goede initiatief. In het rapport dat we vandaag presenteren doen we alvast een aantal concrete aanbevelingen', stelt Patricia Hoogstraaten, voorzitter van de stuurgroep Europa van Detailhandel Nederland.



In het onderzoek is ook berekend wat marktafschermend Europees beleid aan de buitengrenzen van de Europese Unie kost. Dit treft vooral winkeliers die speelgoed en sportartikelen, textiel, schoeisel en woninginrichtingartikelen verkopen. Zo maken zogeheten `antidumping duties' de importen van Nederlandse winkeliers uit landen als China op jaarbasis circa 60 miljoen duurder. De kosten daarvan worden uiteindelijk ook in belangrijke mate door de consument betaald. Indien de Europese Unie minder protectionistisch zou zijn en meer rekening zou houden met belangen van winkeliers en consumenten, zouden deze heffingen sterk kunnen afnemen, stelt Detailhandel Nederland. Het rapport, getiteld `Opheffen handelsbarrières levert goud geld op', is vanaf 12 uur te downloaden op via http://www.dedetailhandel.nl/publicaties

Meer informatie: Detailhandel Nederland vertegenwoordigt de winkeliers van Nederland. Het stelt zich ten doel de belangenbehartiging van de detailhandel in Den Haag en Brussel te optimaliseren en te versterken. Detailhandel Nederland representeert 110.000 winkeliers en de sector biedt werk aan 760.000 werknemers.