Derde Nationale Week van de Dialoog in 56 steden
25/10/2010 09:06
Nederland in Dialoog
Een goed gesprek in de buurtsuper
Van 1-7 november 2010 vindt de derde Nationale Week van de Dialoog plaats. In heel Nederland gaan zo'n 14.000 mensen twee uur lang met elkaar in gesprek aan één van de 1500 dialoogtafels. Daar delen zij ervaringen en ideeën rondom actuele maatschappelijke vragen. Met 100 tafels verspreid over 56 steden is Albert Heijn de grootste supporter van de Week van de Dialoog. De supermarktketen hecht veel waarde aan goede contacten in de buurt. "De dialoog helpt om open en respectvol naar elkaar te luisteren en bestaande vooroordelen weg te nemen." aldus Cees van Vliet, Directeur Winkels & Distributie Albert Heijn.
De Nationale Week van de Dialoog is een initiatief van Nederland in Dialoog. Met steun van enkele landelijke partners zoals Oranje Fonds, Rabobank, Nederlandse Rode Kruis en Albert Heijn verspreidt Nederland in Dialoog de dialoogmethodiek in steden en organisaties. Inmiddels organiseren 60 lokale coördinatoren jaarlijks een Dag van de Dialoog in hun gemeente.
Rabobank en het Nederlandse Rode Kruis zetten de dialoog ook op andere momenten in. Directeur Nathal van Rijn van Rabobank Almere: "Zeker gezien het huidige politieke klimaat is het belangrijk om goed naar elkaar te luisteren en regelmatig het gesprek met elkaar aan te gaan. Ik ben er van overtuigd dat het bijdraagt aan het oplossen van vele problemen. Ik durf zelfs te stellen dat de dialoog de sleutel tot succes is voor een geslaagde maatschappij."
Deelnemers aan een Dag van de Dialoog zijn zeer positief over het initiatief. Uit het onderzoek dat Art. 1 in 2009 deed onder de 2350 deelnemers bleek dat 92% de kwaliteit van de dialogen beoordeelde van goed tot zeer goed. En dat 67% van de deelnemers driekwart of meer van de mensen aan tafel nog niet eerder ontmoet hadden. Oud-SER-voorzitter en ambassadeur Nederland in Dialoog Herman Wijffels: "Dialoog leidt eerder dan discussie en debat tot wederzijds begrip. In onze tijd is het van het grootste belang dat we mensen met verschillende achtergronden en uiteenlopende idealen en doelen bij elkaar brengen."
Start
De Nationale Week van de Dialoog start op 1 november om 08.30 uur met de allereerste dialoogtafels in Den Haag bij het Nederlandse Rode Kruis. Dit is de start van de estafette van Dialoogdagen door het hele land aan in totaal 1500 dialoogtafels, die eindigt op 6 november in Rotterdam met een feestelijke afsluiting.
Elke stad vult de Dag van de Dialoog op eigen wijze in. Enkele voorbeelden:
- Internationale dialoog in Maastricht met deelnemers uit België, Frankrijk en Duitsland
- Amsterdamse dialoog 'hoe kleur jij de stad?' met o.a. dialoogtafels onder de grond in de bouwput van de Noord Zuid-lijn.
- Den Haag gaat de hele week in dialoog, heeft een dialoogbus en zet skype in.
- Tilburg geeft het dialoogstokje door aan Oisterwijk tijdens een nachtelijke dialoog.
Treindialoog
Tijdens de Nationale Week van de Dialoog reist een team van studenten van de opleiding Imaginheroes met de trein dwars door Nederland en praat met reizigers praten over hun droom voor Nederland. Deze gesprekken kunnen worden gevolgd via Twitter (@DialoogNL) en www.nederlandindialoog.nl
Nederland in Dialoog is een maatschappelijke initiatief van Art. 1 en Nieuwe Maan dat ondersteund wordt door Albert Heijn, Rabobank, Woningcorporatie Ymere, Oranje Fonds, COC Nederland, Het Nederlandse Rode Kruis en Brahma Kumaris Spirituele Academie. Het initiatief is in Rotterdam gestart in 2002, gevolgd door Amsterdam in 2004.
http://www.nederlandindialoog.nl