Senternovem


29-10-2010 |

Retailers helpen consument bij keuze energiezuinige lamp

Het overgrote deel van de winkels met verlichtingsproducten doet sinds eind oktober mee met de campagne `Zuinig licht, heldere keuze'. Twee weken lang maken producenten en grote retailers als Gamma, HEMA, Karwei, Albert Heijn, Ikea en Kwantum met voorbeelden en feiten hun klanten wegwijs bij de aankoop van energiezuinige verlichting. Het is voor het eerst dat de consument in al deze winkels precies dezelfde informatie krijgt over energiezuinige producten.

Eric Jan Schipper TFVL In opdracht van de Taskforce Verlichtingging de projectgroep Huishoudelijke Verlichting aan de slag met de campagne. "Met een eenduidige boodschap over de producten onderscheiden winkeliers zich door middel van prijs en niet op basis van techniek. Daarmee willen we de onduidelijkheden over productkwaliteit opheffen en hopen we dat steeds meer mensen gemakkelijk de overschakeling naar energiezuinige verlichting maken", vertelt Eric Jan Schipper, voorzitter van de projectgroep en in het dagelijks leven werkzaam bij InterGamma.

Voorkomen van teleurstelling

Doel van de campagne is dat de consument makkelijker de juiste lamp voor de juiste plek kiest. Kennis over die keuze verkrijgen ze via folders, productinformatie op de artikelen en de websites van de deelnemende bedrijven. Schipper: "Met deze onafhankelijke en eenduidige informatie raakt de consument vertrouwd met de eigenschappen van bijvoorbeeld led- en spaarlampen. Deze kennis was vaak nog onvoldoende aanwezig. Als je altijd warm licht in de woonkamer hebt en je komt thuis met een lamp die koud licht afgeeft, dan werkt dat niet motiverend. Met deze aankoopbegeleiding willen we dit soort teleurstellingen voorkomen."

Banner zuinig small Kennis in praktijk

Milieucentraal en de Nederlandse Licht Associatie (NLA) hebben bijgedragen aan de totstandkoming van de campagne. Marcel van Haren, branchemanager bij de NLA hierover: "Onze rol was de informatie over de lichtproducten te beoordelen op correctheid en praktisch nut zodat de consument er echt mee aan de slag kan." De productinformatie geeft inzicht in lichtsterkte (Lumen), kleurweergave (Kelvin), dimbaarheid en de geldbesparing in euro's. Ook is er een tabel opgesteld die het aantal Watt - de huidige indicatie van de lichtsterkte - vergelijkt met de overeenkomstige Lumen, de eenheid die de lichtsterkte van bijvoorbeeld ledlampen aanduidt.

Breed gedragen

De grote winkelketens en kleinere speciaalzaken zijn enthousiast over de campagne. Van Haren: "Tijdens de laatste vergadering van de projectgroep bleek dat nog veel meer retailers zich committeren aan de actie dan we aanvankelijk dachten. Dat maakt deze campagne zo slagvaardig. Het commerciële doel is ondergeschikt aan het hogere doel om iedereen te laten overschakelen naar energiezuinige verlichting."