Senternovem
29-10-2010 |
Retailers helpen consument bij keuze energiezuinige lamp
Het overgrote deel van de winkels met verlichtingsproducten doet sinds
eind oktober mee met de campagne `Zuinig licht, heldere keuze'. Twee
weken lang maken producenten en grote retailers als Gamma, HEMA,
Karwei, Albert Heijn, Ikea en Kwantum met voorbeelden en feiten hun
klanten wegwijs bij de aankoop van energiezuinige verlichting. Het is
voor het eerst dat de consument in al deze winkels precies dezelfde
informatie krijgt over energiezuinige producten.
Eric Jan Schipper TFVL In opdracht van de Taskforce Verlichtingging de
projectgroep Huishoudelijke Verlichting aan de slag met de campagne.
"Met een eenduidige boodschap over de producten onderscheiden
winkeliers zich door middel van prijs en niet op basis van techniek.
Daarmee willen we de onduidelijkheden over productkwaliteit opheffen en
hopen we dat steeds meer mensen gemakkelijk de overschakeling naar
energiezuinige verlichting maken", vertelt Eric Jan Schipper,
voorzitter van de projectgroep en in het dagelijks leven werkzaam bij
InterGamma.
Voorkomen van teleurstelling
Doel van de campagne is dat de consument makkelijker de juiste lamp
voor de juiste plek kiest. Kennis over die keuze verkrijgen ze via
folders, productinformatie op de artikelen en de websites van de
deelnemende bedrijven. Schipper: "Met deze onafhankelijke en eenduidige
informatie raakt de consument vertrouwd met de eigenschappen van
bijvoorbeeld led- en spaarlampen. Deze kennis was vaak nog onvoldoende
aanwezig. Als je altijd warm licht in de woonkamer hebt en je komt
thuis met een lamp die koud licht afgeeft, dan werkt dat niet
motiverend. Met deze aankoopbegeleiding willen we dit soort
teleurstellingen voorkomen."
Banner zuinig small Kennis in praktijk
Milieucentraal en de Nederlandse Licht Associatie (NLA) hebben
bijgedragen aan de totstandkoming van de campagne. Marcel van Haren,
branchemanager bij de NLA hierover: "Onze rol was de informatie over de
lichtproducten te beoordelen op correctheid en praktisch nut zodat de
consument er echt mee aan de slag kan." De productinformatie geeft
inzicht in lichtsterkte (Lumen), kleurweergave (Kelvin), dimbaarheid en
de geldbesparing in euro's. Ook is er een tabel opgesteld die het
aantal Watt - de huidige indicatie van de lichtsterkte - vergelijkt met
de overeenkomstige Lumen, de eenheid die de lichtsterkte van
bijvoorbeeld ledlampen aanduidt.
Breed gedragen
De grote winkelketens en kleinere speciaalzaken zijn enthousiast over
de campagne. Van Haren: "Tijdens de laatste vergadering van de
projectgroep bleek dat nog veel meer retailers zich committeren aan de
actie dan we aanvankelijk dachten. Dat maakt deze campagne zo
slagvaardig. Het commerciële doel is ondergeschikt aan het hogere doel
om iedereen te laten overschakelen naar energiezuinige verlichting."