Senternovem


01-11-2010 |

De installateur als ambassadeur voor zuinige verlichting

De mogelijkheden op het gebied van energie-efficiënte verlichting zijn talrijk. Maar om van schone verlichting daadwerkelijk een succes te maken is het belangrijk die mogelijkheden ook onder de aandacht te brengen. Met dat doel startte Agentschap NL in samenwerking met UNETO-VNI een pilot: acht installatiebedrijven gingen actief aan de slag met het vermarkten van energie-efficiënte verlichting. De resultaten en ervaringen die dat opleverde deelden zij vervolgens met elkaar om het draagvlak en de kennisontwikkeling binnen de installatiebranche te vergroten.

Energie-efficiënte verlichtingstechnieken zijn vaak nog zo nieuw en innovatief dat ze niet bij iedereen op het netvlies staan als alternatief voor conventionele verlichting. Dat geldt voor gebouweigenaren, en net zo goed voor installateurs.

Cartoon installateurs Inzichtelijk maken
"Iedereen weet eigenlijk wel dat het slimmer en zuiniger kan. Maar toch moeten we de vraag naar efficiënte oplossingen bij onze klanten zelf op gang brengen", vertelt Robert Hendriks van Volt Electrogroep, een van de deelnemende installateurs. Uit de pilot kwam naar voren dat gebouweigenaren bijna altijd bereid zijn om extra investeringen te doen voor energie-efficiënte verlichting wanneer ze horen wat de terugverdientijd is. Hendriks: "Het is een kwestie van inzichtelijk maken wat die investeringen opleveren en dat de klant daar zijn voordeel mee kan doen."

Hulpmiddelen en adviesvaardigheden
Tijdens de pilot bleek dat installateurs de voordelen van energie-efficiënte verlichting nauwelijks met hun klanten bespraken. Om dat te veranderen werkten de pilot-deelnemers aan hun adviesvaardigheden en werden ze ingelicht over de beschikbare hulpmiddelen die Agentschap NL daarvoor ontwikkelde. Zo is er een verlichtingsscan, die het besparingspotentieel eenvoudig in beeld brengt, en zijn er diverse brochures over energiezuinige verlichting. "Besparen begint bij meten", zegt Hendriks. "Eerst brengen we het hele energieplaatje in beeld. Om te laten zien dat ons advies echt tot besparing leidt, meten we na de installatie opnieuw, en maken we de resultaten inzichtelijk. Een lagere energierekening is eigenlijk de beste verkooptechniek."

Onvoorstelbaar slimme oplossingen
Energie-efficiënte verlichting is financieel aantrekkelijk en in toenemende mate ook verplicht. Voor de installateur biedt dat kansen: die kan in deze ontwikkelingen een schakel vormen tussen gebouweigenaren en de klimaatdoelstellingen die ten grondslag liggen aan de regelgeving. Vaak zijn de zuinige lichtinnovaties echter nog zo nieuw dat zelfs installateurs er nog weinig kennis van hebben. Om te voorkomen dat iedereen het wiel opnieuw moet uitvinden, organiseerde Agentschap NL als onderdeel van de pilot drie plenaire bijeenkomsten voor onderlinge uitwisseling van ervaringen. "Die kennisdeling maakte de pilot zo leuk", zegt Hendriks. "Iedere installateur heeft zijn eigen methoden en het is onvoorstelbaar welke slimme oplossingen er worden bedacht. Daar kom je in je eentje niet op. Het is erg waardevol om van collega's te horen wat de ervaringen zijn. Wat wel werkt en wat niet."

Platform Verlichting
Volgens Hendriks zou een uitbreiding van landelijke kennisdeling een meerwaarde betekenen voor de branche. "Installateurs vormen een mooie link tussen theorie en praktijk, tussen beleid en uitvoering. Het zou mooi zijn als we nauwer betrokken worden bij een tender bijvoorbeeld. We willen meedenken!" In navolging van die behoefte heeft UNETO-VNI het Platform Verlichting opgericht. Meer informatie over dit platform en de mogelijkheden om lid te worden is te verkrijgen bij de heer W. Borsboom van UNETO-VNI, w.borsboom@uneto-vni.nl, tel. (079) 325 06 21. Wijzigingsdatum |

01-11-2010