Senternovem
01-11-2010 |
De installateur als ambassadeur voor zuinige verlichting
De mogelijkheden op het gebied van energie-efficiënte verlichting zijn
talrijk. Maar om van schone verlichting daadwerkelijk een succes te
maken is het belangrijk die mogelijkheden ook onder de aandacht te
brengen. Met dat doel startte Agentschap NL in samenwerking met
UNETO-VNI een pilot: acht installatiebedrijven gingen actief aan de
slag met het vermarkten van energie-efficiënte verlichting. De
resultaten en ervaringen die dat opleverde deelden zij vervolgens met
elkaar om het draagvlak en de kennisontwikkeling binnen de
installatiebranche te vergroten.
Energie-efficiënte verlichtingstechnieken zijn vaak nog zo nieuw en
innovatief dat ze niet bij iedereen op het netvlies staan als
alternatief voor conventionele verlichting. Dat geldt voor
gebouweigenaren, en net zo goed voor installateurs.
Cartoon installateurs Inzichtelijk maken
"Iedereen weet eigenlijk wel dat het slimmer en zuiniger kan. Maar toch
moeten we de vraag naar efficiënte oplossingen bij onze klanten zelf op
gang brengen", vertelt Robert Hendriks van Volt Electrogroep, een van
de deelnemende installateurs. Uit de pilot kwam naar voren dat
gebouweigenaren bijna altijd bereid zijn om extra investeringen te doen
voor energie-efficiënte verlichting wanneer ze horen wat de
terugverdientijd is. Hendriks: "Het is een kwestie van inzichtelijk
maken wat die investeringen opleveren en dat de klant daar zijn
voordeel mee kan doen."
Hulpmiddelen en adviesvaardigheden
Tijdens de pilot bleek dat installateurs de voordelen van
energie-efficiënte verlichting nauwelijks met hun klanten bespraken. Om
dat te veranderen werkten de pilot-deelnemers aan hun
adviesvaardigheden en werden ze ingelicht over de beschikbare
hulpmiddelen die Agentschap NL daarvoor ontwikkelde. Zo is er een
verlichtingsscan, die het besparingspotentieel eenvoudig in beeld
brengt, en zijn er diverse brochures over energiezuinige verlichting.
"Besparen begint bij meten", zegt Hendriks. "Eerst brengen we het hele
energieplaatje in beeld. Om te laten zien dat ons advies echt tot
besparing leidt, meten we na de installatie opnieuw, en maken we de
resultaten inzichtelijk. Een lagere energierekening is eigenlijk de
beste verkooptechniek."
Onvoorstelbaar slimme oplossingen
Energie-efficiënte verlichting is financieel aantrekkelijk en in
toenemende mate ook verplicht. Voor de installateur biedt dat kansen:
die kan in deze ontwikkelingen een schakel vormen tussen
gebouweigenaren en de klimaatdoelstellingen die ten grondslag liggen
aan de regelgeving. Vaak zijn de zuinige lichtinnovaties echter nog zo
nieuw dat zelfs installateurs er nog weinig kennis van hebben. Om te
voorkomen dat iedereen het wiel opnieuw moet uitvinden, organiseerde
Agentschap NL als onderdeel van de pilot drie plenaire bijeenkomsten
voor onderlinge uitwisseling van ervaringen. "Die kennisdeling maakte
de pilot zo leuk", zegt Hendriks. "Iedere installateur heeft zijn eigen
methoden en het is onvoorstelbaar welke slimme oplossingen er worden
bedacht. Daar kom je in je eentje niet op. Het is erg waardevol om van
collega's te horen wat de ervaringen zijn. Wat wel werkt en wat niet."
Platform Verlichting
Volgens Hendriks zou een uitbreiding van landelijke kennisdeling een
meerwaarde betekenen voor de branche. "Installateurs vormen een mooie
link tussen theorie en praktijk, tussen beleid en uitvoering. Het zou
mooi zijn als we nauwer betrokken worden bij een tender bijvoorbeeld.
We willen meedenken!" In navolging van die behoefte heeft UNETO-VNI het
Platform Verlichting opgericht. Meer informatie over dit platform en de
mogelijkheden om lid te worden is te verkrijgen bij de heer W. Borsboom
van UNETO-VNI, w.borsboom@uneto-vni.nl, tel. (079) 325 06 21.
Wijzigingsdatum |
01-11-2010