Rijksoverheid
Datum 1 november 2010
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Van Gerven en
Leijten (SP) over de negatieve effecten van Indiaas OK+personeel (2010Z12640).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. drs. E.I. Schippers
Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Van Gerven en Leijten (SP) over
de negatieve effecten van Indiaas OK+personeel. (2010Z12640)
1
Heeft u kennisgenomen van het artikel 'Zware belasting chirurgen door inzet
Indiaas personeel?'
1
Ja.
2
Is de berichtgeving waar dat culturele verschillen en taalachterstand voor de
grootste problemen zorgen? Waren deze problemen niet op voorhand te voorzien?
2
Uit navraag blijkt dat ziekenhuizen niet erkennen dat culturele verschillen en
taalachterstand voor grote problemen zorgen. Het inwerken van Indiase OK+
assistenten vergt een grondige inwerkprocedure en daarmee tijd, maar dat was
grotendeels op voorhand voorzien en wordt niet als een onoverkomelijk probleem
ervaren.
3
Hoeveel kost de extra begeleiding van het personeel, zoals bijvoorbeeld in het
Academisch Medisch Centrum Amsterdam dat het inwerktraject heeft verlengd
van drie naar vijf maanden? Betreft het hier ook extra kosten van duur betaalde
chirurgen, zoals het artikel suggereert?
3
Het AMC Amsterdam ervaart de extra begeleiding, voor zover noodzakelijk, niet
als een kwestie van geld, maar van tijd. De bestaande vaste staf van OK+
assistenten begeleidt hun Indiase collega's gedurende een wat langere periode
alvorens de Indiase OK+assistenten geheel zelfstandig hun werkzaamheden
kunnen verrichten. Hierbij is volgens het AMC Amsterdam geen sprake van extra
belasting voor chirurgen.
4
Hoeveel kosten moet het Universitair Medisch Centrum Groningen maken om het
Indiaas personeel op een extra taalcursus te sturen? Nemen andere ziekenhuizen
ook deze stap?
Ik heb geen inzicht in de specifieke bedrijfsvoeringskosten van individuele
instellingen. Uit navraag blijkt dat het AMC Amsterdam de extra kosten voor
taalcurssussen als gering ervaart. Het VU MC volstaat met het voorziene
programma.
5
Is het Indiaas personeel ook na deze extra kosten nog steeds goedkoper dan
Nederlands personeel? Zo ja, betekent dit niet dat deze mensen naar Nederlandse
maatstaven schandalig onderbetaald worden? Zo nee, waarom niet?
5
Er is geen aanleiding om te veronderstellen dat ziekenhuizen Indiase ok+
assistenten geen arbeidscontract aanbieden op basis van de gangbare
regelgeving. Uit navraag blijkt dat ziekenhuizen de verplichte CAO volgen.
6
Kunt u, ondanks berichtgeving over andere hygiënestandaarden, garanderen dat
de kwaliteit van zorg niet vermindert?
6
In de Kwaliteitswet zorginstellingen staat beschreven dat zorgaanbieders verplicht
zijn om verantwoorde zorg te leveren. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van
de Raden van Bestuur van de ziekenhuizen om te zorgen dat er, ook in het geval
dat er Indiaas OK+personeel wordt ingezet, verantwoorde zorg wordt geleverd. De
IGZ ziet hierop toe.
7
Klopt de opsomming in het artikel, dat aan het einde van deze maanden 62
Indiase verpleegkundigen werkzaam zijn? Hoe verhoudt zich dat tot het door u
eerder toegezegde overleg tussen veldpartijen om te voorkomen dat meer
ziekenhuizen zich genoodzaakt zien specialistische verpleegkundigen te werven in
ontwikkelingslanden buiten de Europese Unie?
7
Voor zoverre mij bekend is, hebben momenteel 6 ziekenhuizen in totaal 61
Indiase ok+assistenten geworven. Dat betreur ik, aangezien India een land is met
grote tekorten aan zorgpersoneel. In het licht van (dreigende) personeelstekorten
in Nederland en ongewenste maatschappelijke gevolgen heeft de toenmalige
minister van VWS Klink met de NVZ en de NFU afgesproken om een fonds op te
zetten voor het opleiden van gespecialiseerd personeel in ziekenhuizen. Dit fonds
zal in 2011 aanvangen. Ziekenhuizen die opleiden ontvangen vanuit dit fonds een
vergoeding voor de gedane uitgaven. Momenteel ontvangen ziekenhuizen geen
extra vergoeding als ze zelf opleiden. Het opzetten van het fonds betekent dat zelf
opleiden meer rendabel wordt en het werven in landen buiten de Europese Unie
veel minder aan de orde hoeft te zijn.
8
Bent u nu wel bereid deze neokoloniale praktijken van de ziekenhuizen te
verbieden? Had u dit niet naar aanleiding van onze eerdere vragen al moeten
doen?
8
Ik zie geen reden om het werven van Indiase ok+assistenten te verbieden. Ik acht
de WHO+code voor het werven van zorgpersoneel in ontwikkelingslanden het
juiste kader waarbinnen een dergelijke werving in Nederland ethisch verantwoord
plaats kan vinden. In Nederland zijn zorginstellingen grotendeels private
ondernemingen met een zelfstandige bevoegdheid om zorgpersoneel te werven.
Bij de implementatie van de WHO+code is dan ook een belangrijke rol weggelegd
voor werkgevers. In dit licht ben ik verheugd dat werkgeversorganisaties de
totstandkoming van de WHO+code in mei jongstleden als een belangrijke
ontwikkeling zien. Zij beraden zich op dit moment hoe de code kan worden
gekoppeld aan bestaande instrumenten (de zorgbrede governance code en het
keurmerk voor bemiddelingsbureaus van buitenlandse werknemers).
Overigens deel ik uw mening niet dat er bij het werven Indiase OK+assistenten
door Nederlandse ziekenhuizen sprake is van neokoloniale praktijken.
9
Bent u bereid en in staat deze vragen, en onze eerdere vragen over dit onderwerp
van 16 juni en 12 juli jongstleden, vóór 15 september a.s. te beantwoorden?
9
Aangezien navraag bij de betreffende instellingen noodzakelijk was, heeft de
voormalige minister van VWS Klink u tot zijn spijt laten weten dat hij uw vragen
niet voor de gestelde datum van 15 september kon beantwoorden. Hij gaf daarbij
tevens aan uw vragen van 16 juni en 5 juli jongstleden (2010Z09461 en
2010Z10526) wel binnen de gestelde termijn te hebben beantwoord1.
1 MEVA / ABA + 3022779