Nederland dreigt Afrikaanse 'technologie-boot' te missen
01/11/2010 16:00
STT
De technologische revolutie die in Afrika gaande is, biedt enorme kansen. Maar bedrijven, overheden en ngo's realiseren zich dat nauwelijks. Ook Nederland dreigt daardoor de boot te missen. Dat concludeert de Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) in het onderzoek 'Futures of Technology in Africa'. Het gelijknamige boek wordt op 3 november gepresenteerd tijdens de Business Summit Netherlands-Africa.
Nieuwe technologie verspreidt zich in Afrika razendsnel, onder meer dankzij een snelgroeiende economie, de opkomende middenklasse en de bevolkingssamenstelling: 40 procent is jonger dan 14 jaar. Inmiddels telt het continent 450 miljoen mobiele telefoons en is in veel landen de prijs van breedband in 18 maanden tijd met 95 procent gedaald. De impact van deze technologische veranderingen wordt ernstig onderschat, zo concluderen de onderzoekers.
Businessmodellen die tot voor kort niet mogelijk waren, zijn dat nu wel. Zo is het dankzij 'mobile money' inmiddels mogelijk om overal op afstand geld over te maken en te ontvangen. Maar ook het inkomen van dagloners stijgt, omdat ze niet meer op straat hoeven te wachten op werk, maar telefonisch bereikbaar zijn. Toch is volgens de onderzoekers ook waakzaamheid geboden om mogelijk misbruik van technologie door overheden, leger en bedrijfsleven te voorkomen.
Voor buitenlandse bedrijven en ngo's zijn er veel kansen, zegt dr. Jasper Grosskurth, leider van het STT-onderzoek. "Het is niet de vraag óf het westen moet reageren, maar hóé. De EU en de Verenigde Staten waren twintig jaar geleden goed voor zo'n 70 procent van de handel met Afrika, nu is dat nog maar 40 procent. Het westen trok de afgelopen jaren vooral naar Azië, Aziatische landen richtten zich op Afrika. Die hebben daar nu een grote voorsprong. Door in te spelen op de technologische metamorfose kan terrein worden teruggewonnen."
De onderzoekers geven in hun studie informatie en gereedschappen waarmee overheden, bedrijven en ngo's hun strategieën tegen het licht kunnen houden en deze het best kunnen aanpassen. Voor succesvolle activiteiten in Afrika blijkt lokale aanwezigheid cruciaal. Maar ook de mentaliteit waarmee Afrika tegemoet wordt getreden behoeft aanpassing. Nog te vaak blijft men hangen in het clichébeeld van Afrika als probleem, in plaats van als kans.
Ook ontwikkelingssamenwerking zal veranderen, verwacht Grosskurth: "Bedrijven kunnen vaak veel beter en sneller banen creëren en de levensstandaard verbeteren dan ngo's dat ooit zullen kunnen. Die moeten vooral doen wat bedrijven niet kunnen, bijvoorbeeld op het terrein van noodhulp, governance en sociale cohesie."
- einde bericht
http://www.stt.nl