Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 1 november 2010

Paspoort klaar? Sms'en maar!

Gemeente Alkmaar gaat inwoners sms'en. Sinds april deed de afdeling Reiniging dat al maar vanaf 1 november krijgen burgers ook een sms wanneer een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs op het Stadskantoor klaar ligt.

Deze service maakt onderdeel uit van het project Antwoord©, dat stelt dat gemeenten het aanspreekpunt voor burgers moeten zijn voor alle vragen aan de overheid. Hiermee kan de gemeente heel concreet de dienstverlening verbeteren en het voor de burgers veel makkelijker maken. Via sms is simpel contact te maken met de burger en het zorgt ervoor dat men niet voor niks langskomt.

Hoe gaat het in z'n werk
Burgers die gebruik willen maken van deze service geven bij de aanvraag van een document hun mobiele nummer door aan de balie. Dit telefoonnummer komt in een systeem terecht. Op het moment dat het document bij het Stadskantoor binnenkomt, gaat er automatisch een sms uit met het bericht dat het document klaar ligt.

Toekomst
De afdeling Publiekszaken van de gemeente Alkmaar is hard bezig met het werken aan de toekomst. De burger moet steeds meer diensten 24/7 digitaal kunnen regelen. Op het moment wordt 10% van alle dienstverlening digitaal afgehandeld. Het streven is uiteindelijk naar 65% toe te werken. Het project Antwoord© maakt onderdeel uit van de vijf beloften aan de burger die het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft vastgesteld. Deze vijf beloften, zie www.5beloften.nl, staan voor betere digitale dienstverlening en minder regels. Gemeenten staan van alle overheden het dichtst bij de burger en willen het de burger ook zo makkelijk mogelijk maken. Van alle 430 gemeenten van Nederland staat gemeente Alkmaar op nummer tien. Zo'n plek in de top tien is natuurlijk een goede motivatie om het nog beter te gaan doen.