Technische Universiteit Delft
Promotie: Composieten
door M&C
Promotie van Mevrouw Ir. A.W. Blom: "Structural Performance of
Fiber-Placed, Variable-Stiffness Composite Conical and Cylindrical
Shells"
01 november 2010 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft
Mevrouw Ir. A.W. Blom | ingenieur luchtvaart en ruimtevaart, Nederland
promotor | Prof.dr. Z. Gürdal LR
Structurele prestaties van fiber-placed, variabele-stijfheidscomposiete
conische en cilindrische schalen
Luchtvaart- en ruimtevaartconstructies worden tegenwoordig steeds vaker
van vezelversterkte composieten gemaakt, met als doel gewicht te
besparen en tegelijkertijd de veiligheid, duurzaamheid en prestaties te
verbeteren. Een belangrijk voordeel van vezelversterkte composieten ten
opzichte van aluminium is dat de sterkte- en stijfheidseigenschappen
afhankelijk zijn van de richting waarin de vezels zijn gelegd. Meerdere
lagen met verschillende vezelhoeken worden gebruikt om de sterkte en
stijfheid van een laminaat te optimaliseren. Tot op heden worden vooral
lagen met vezelhoeken van 0, 90 en ±45 graden toegepast.
In dit promotieonderzoek wordt de vezelhoek binnen een enkele laag
continu gevarieerd, waardoor de sterkte- en stijfheidseigenschappen een
functie van de locatie worden. Deze laminaten,
âvariabele-stijfheidslaminatenâ genoemd, kunnen worden geoptimaliseerd
om belastingspaden te veranderen en zo gewicht te besparen. Deze
onconventionele manier van ontwerpen is mogelijk door het gebruik van
âfiber placementâ, een geautomatiseerd productieproces voor het
neerleggen van de vezels. Het onderzoek heeft zich gericht op het
ontwerp van variabele-stijfheidslaminaten voor kegel- en
cilindervormen. Optimalisatie van de vezelhoekvariatie resulteerde in
een verbetering van de laagste eigenfrequentie van kegelvormige schalen
tot 30 procent bij hetzelfde gewicht, en een verbetering in kniklast
van een cilinder in buiging van 18 procent. Er zijn twee referentie
cilinders en één cilinder met gestuurde vezels gebouwd door middel
van fiber placement. Daarna zijn de eigenfrequenties van de cilinders
gemeten en zijn ze op buiging getest om de eindige elementen modellen
te valideren. De resultaten van beide experimenten kwamen goed overeen
met de voorspelde waarden.
Dit onderzoek, dat samen met Fokker Aerostructures en Boeing is
uitgevoerd, toont aan dat âvariabele-stijfheidscomposietenâ de potentie
hebben om luchtvaart- en ruimtevaartconstructies nóg lichter te maken.
Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU
Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de
digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft.
Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende
promotie in de Repository te vinden zijn.