Vereniging Milieudefensie
Meerderheid supermarkten dekt koelingen af
-- gearchiveerd onder: Blok homepage, Koelkast dicht!, Klimaat,
Resultaten
26 oktober 2010 - Zes supermarktketens met een marktaandeel van ruim 65
procent hebben zich mede dankzij onze campagne "Koelkast dicht"
verplicht om hun koelingen af te sluiten. Daarmee wordt een hoeveelheid
energie bespaard die overeenkomt met zo'n 110.000 huishoudens,
vergelijkbaar met de stad Groningen.
Meerderheid supermarkten dekt koelingen af
Dit blijkt uit het "Rapport over de energieverspilling door open
koelingen in supermarkten" van Milieudefensie. Milieudefensie startte
afgelopen voorjaar de campagne "Koelkast dicht" waarin meer dan tachtig
vrijwilligers in totaal 215 supermarktfilialen bezochten. Zij hebben de
open koelingen opgemeten en berekend hoeveel energie er kan worden
bespaard, evenvoudig door de koelingen af te dekken.
Uit het rapport blijkt verder dat Bas van der Heijden, Digros en Dirk
van den Broek echte voorlopers zijn. Deze supermarktketens hebben
aangegeven 80 procent van hun koelingen voor het einde van dit jaar af
te sluiten. Zij lopen daarmee vooruit op het Convenant energiebesparing
bij supermarkten dat de gemeentelijke milieudiensten met een aantal
supermarktketens hebben afgesloten.
Met dat convenant verplichten de supermarkten zich om binnen twee jaar
60 procent van hun verticale wandkoelingen af te dekken. Twee jaar
later, voor 1 januari 2015, moeten alle verticale wandkoelingen
afgesloten zijn. Inmiddels hebben supermarktketens Albert Heijn, C1000,
Jumbo, Plus en Super de Boer dit convenant ondertekend. De COOP zal het
convenant binnenkort ondertekenen.
Milieudefensie is inmiddels begonnen om verschillende filialen van deze
supermarkten te bedanken. Er zijn echter ook achterblijvers. Met name
de Aldi weigert categorisch om de energieverspilling door open
koelingen aan te pakken. Daarom voert Milieudefensie komende donderdag
actie bij twee Aldi-filialen in Amsterdam en Zwolle.