stand van zaken implementatie Europese richtlijnen en kaderbesluiten in
derde kwartaal 2010
Kamerbrief inzake stand van zaken implementatie Europese richtlijnen en
kaderbesluiten in derde kwartaal 2010
Kamerbrief | 26 oktober 2010
Zeer geachte Voorzitter,
Het doet mij genoegen uw Kamer hierbij het overzicht aan te bieden met
de stand van zaken bij de implementatie van EG/EU-richtlijnen en
EU-kaderbesluiten in de Nederlandse wet- en regelgeving aan het einde
van het derde kwartaal van 2010.
In deze brief wordt eerst ingegaan op de implementatieachterstand zoals
die op 30 september jl. gold. Daarna worden de oorzaken van de
implementatieachterstand behandeld en worden tevens dreigende
implementatieachterstanden genoemd. Vervolgens volgt een opsomming van
de ingebrekestellingsprocedures die de Europese Commissie tegen
Nederland is gestart als gevolg van niet-tijdige implementatie. Mede op
uw verzoek zijn de lopende infracties wegens (vermeende) onjuiste
implementatie in het overzicht "ingebrekestellingen" per departement
opgenomen.
In dit overzicht worden - omdat het een rapportage betreft over de
periode tot 1 oktober 2010 - nog de oude benamingen gehanteerd van de
ministeries.
Prestatie Nederland in vergelijking met andere lidstaten
Op 1 oktober jl. heeft de Europese Commissie het jaarverslag over de
toepassing van het EU-recht in 2009 gepubliceerd ^^1 . Daaruit blijkt
dat Nederland in 2009 het minste aantal ingebrekestellingen wegens
niet(-tijdige) implementatie heeft ontvangen, te weten negen. Hiermee
is het goede resultaat over 2008 geëvenaard, toen Nederland eveneens de
beste score had.
Aanpassing i-Timer
In de afgelopen periode is de i-Timer aangepast om beter om te kunnen
gaan met richtlijnen die meerdere uiterste implementatiedata kennen ^^2
. In het verleden werden dergelijke richtlijnen éénmaal opgenomen in de
i-Timer met vermelding van de laatste uiterste implementatiedatum. In
de nieuwe situatie worden deze richtlijnen meerdere keren opgenomen
(`gekloond'), één maal voor elke implementatiedatum die de richtlijn
kent. Op deze wijze kan beter worden waargenomen wat de voortgang van
elk van de deelimplementatietrajecten is. Gevolg hiervan is wel dat een
richtlijn meerdere malen in de i-Timer kan voorkomen, hetgeen
herkenbaar is door de toevoeging van een letter A, B etc. achter het
nummer van de richtlijn.
Huidige achterstand
Het aantal richtlijnen met een implementatieachterstand is in het derde
kwartaal van 2010 ten opzichte van het tweede kwartaal van 2010 met
twee gedaald. Tegelijkertijd zijn er drie nieuwe richtlijnen in
overschrijding bijgekomen. Daarmee bedraagt de totale achterstand eind
derde kwartaal 2010 twaalf richtlijnen (inclusief de `gekloonde'
richtlijn nr RL 2009/29/B) tegenover tien in het tweede kwartaal.
Dit betekent dat bij acht van de tien `oude' richtlijnen ook in de loop
van dit derde kwartaal de implementatieachterstand nog niet is
weggewerkt. Tegenover de afname van twee `oude' richtlijnen staat dat
in de periode 1 juli - 30 september 2010 twee nieuwe richtlijnen (die
in het derde kwartaal geïmplementeerd dienden te worden) en één
`gekloonde' richtlijn zijn toegevoegd aan de achterstand. Het gaat om
één richtlijn van het ministerie van Justitie ^^3 , twee van het
ministerie van VenW ^^4 en één van het ministerie van VROM ^^5 .
De overschrijding van de implementatietermijn van de twaalf richtlijnen
varieert: zo bedroeg op 30 september 2010 de kleinste overschrijding 74
dagen (voor twee richtlijnen bij het ministerie van VenW ^^6 ), terwijl
de uiterste implementatiedatum van een andere richtlijn (bij het
ministerie van Economische Zaken ^^7 ) met 28 maanden was overschreden.
Een exacte aanduiding van de overschrijding per richtlijn is te vinden
op de laatste pagina (pagina 132) van bijgevoegd kwartaaloverzicht.
In het derde kwartaal van 2010 zijn twintig richtlijnen tijdig
geïmplementeerd.
Achterstanden en oorzaken
Wat betreft de oorzaken voor de implementatieachterstand ultimo derde
kwartaal van 2010 speelt een aantal factoren een rol. Deze factoren
worden hieronder - per ministerie - toegelicht.
Economische Zaken
RL 2006/32/EG van 5 april 2006 betreffende energie-efficiëntie bij het
eindgebruik en energiediensten en houdende intrekking van Richtlijn
93/76/EEG van de Raad. De oorzaak van het overschrijden van de
implementatietermijn is in eerdere appreciatiebrieven reeds
uiteengezet. Deze richtlijn is voor een belangrijk deel
geïmplementeerd, maar om tot volledige implementatie te komen, dient
het voorstel voor een Wet implementatie EG-richtlijnen
energie-efficiëntie (Kamerstukken 31 320) te worden aangenomen. Naar
aanleiding van bezwaren van de Eerste Kamer, met name op het gebied van
privacy, heeft de minister van Economische Zaken een novelle toegezegd.
De novelle (Kamerstukken 32 373) is inmiddels aangemeld voor plenaire
behandeling in de Tweede Kamer. Voorlopig staat deze voor eind oktober
gepland. Een positieve afronding van de plenaire behandeling stelt de
Eerste Kamer in de gelegenheid om zich opnieuw over het
implementatiewetsvoorstel te buigen en zou daarmee een belangrijke stap
voorwaarts zijn in het implementatieproces.
Financiën
RL 2007/44/EG van het EP en de Raad van 5 september 2007 tot wijziging
van Richtlijn 92/49/EEG van de Raad en de Richtlijnen 2002/83/EG,
2004/39/EG, 2005/68/EG en 2006/48/EG wat betreft procedureregels en
evaluatiecriteria voor de prudentiële beoordeling van verwervingen en
vergrotingen van deelnemingen in de financiële sector.
Voor richtlijn 2007/44 is een nadere toelichting voor de vertraging aan
uw Kamer toegegaan per brief d.d. 20 januari 2009. (Kamerstukken II,
2008/09, 31 052, nr. 17, p. 5.) Het wetsvoorstel is op 22 januari jl.
aan de Tweede Kamer aangeboden. Daarnaast is de Tweede Kamer bij brief
van 12 april 2010 nader ingelicht over de gevolgen van vertraagde
implementatie. De Tweede Kamer heeft inmiddels verslag uitgebracht en
de nota naar aanleiding van het verslag zal op zeer korte termijn bij
de Tweede Kamer worden ingediend.
RL 2010/16/EU van de Commissie van 9 maart 2010 tot wijziging van
Richtlijn 2006/48/EG van het Europees Parlement en de Raad ten aanzien
van de uitsluiting van een bepaalde instelling van het
toepassingsgebied.
Richtlijn 2010/16/EU betreft slechts één wijziging van richtlijn
2006/48/EG ^^8 , waardoor deze laatst genoemde richtlijn in Slovenië
niet van toepassing is op de Sloveense financiële instelling
"SID-Slovenska izvozna in razvojna banka". Omdat deze vrijstelling
beperkt is tot een Sloveense instelling binnen Slovenië, is het niet
nodig dat Nederland deze bepaling implementeert in nationale wet- en
regelgeving. Nederland zal de Europese Commissie op korte termijn
hierover informeren.
Justitie
RL 2008/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008
inzake kredietovereenkomsten voor consumenten en tot intrekking van
Richtlijn 87/102/EEG van de Raad (deadline: 11/06/2010).
Het wetsvoorstel ter implementatie van richtlijn nr 2008/48/EG is
aangemeld voor plenaire behandeling door de Tweede Kamer. In de nota
naar aanleiding van het verslag is reeds uiteengezet waarom de
voorbereiding van het wetsvoorstel meer tijd in beslag heeft genomen
dan was geraamd. In de eerste plaats was het nodig om in de
voorbereidende fase over de implementatie van de richtlijn uitvoerig
overleg te voeren met de praktijk. Doel daarbij was het wetsvoorstel zo
toegankelijk mogelijk te maken, zodat al in een vroeg stadium een
aanvang kon worden gemaakt met de invoering van de nieuwe regels in de
praktijk. De verwachting is dat invoering van de nieuwe regelgeving op
korte termijn mogelijk zou moeten zijn. Daarnaast bevat de richtlijn
normen die civielrechtelijk van aard zijn en daarom dienen te worden
geïmplementeerd in het Burgerlijk Wetboek en normen die een
bestuursrechtelijk karakter hebben en om die reden opgenomen dienen te
worden in de Wet op het financieel toezicht. Deze verdeling tussen
civiele en bestuursrechtelijke normen maken het wetsvoorstel complex.
De plenaire behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer is
inmiddels (voorlopig) doorgeschoven naar week 44. Het voorstel wacht
inmiddels sinds mei 2010 op behandeling.
Richtlijn 2008/51/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei
2008 tot wijziging van Richtlijn 91/477/EEG van de Raad inzake de
controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens
(deadline: 28/07/2010).
Omdat de implementatie een technisch ingewikkelde uitvoeringskwestie
betreft heeft de voorbereiding van het implementatievoorstel veel tijd
gekost. Naar verwachting zal binnen enkele weken het
implementatievoorstel aan de ministerraad worden aangeboden
LNV
Richtlijn 2007/43/EG van de Raad van de Europese Unie van 28 juni 2007
tot vaststelling van minimumvoorschriften voor de bescherming van
vleeskuikens.
In de appreciatiebrief die betrekking had op de stand van zaken aan het
eind van het tweede kwartaal van 2010 (Kamerstukken II 2009/2010,
21109, nr. 196) is de oorzaak van de achterstand al uiteengezet. De
huidige stand van zaken is dat de nahangprocedure op grond van artikel
110 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren inmiddels is
afgerond. De Tweede en de Eerste Kamer der Staten-Generaal hebben geen
verzoek ingediend om inwerkingtreding van het Vleeskuikensbesluit 2010
bij wet te regelen. Op dit moment wordt gewerkt aan het afronden van
een ministeriële regeling (de Regeling vleeskuikens) onder het
Vleeskuikensbesluit 2010. Daarna zullen zowel het besluit als de
regeling zo spoedig mogelijk in werking treden en zal melding worden
gedaan aan de Europese Commissie van de voltooiing van de implementatie
van richtlijn 2007/43/EG.
VenW
RL 2007/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007
tot wijziging van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad betreffende
ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap en van Richtlijn
2001/14/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake de toewijzing
van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van rechten voor het
gebruik van spoorweginfrastructuren, RL 2007/59/EG van het Europees
Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 inzake de certificering van
machinisten die locomotieven en treinen op het spoorwegsysteem van de
Gemeenschap besturen, RL 2008/57/EG van het Europees Parlement en de
Raad van 17 juni 2008 betreffende de interoperabiliteit van het
spoorwegsysteem in de Gemeenschap (herschikking) en RL 2009/131/EG van
de Commissie van 16 oktober 2009 tot wijziging van bijlage VII bij
Richtlijn 2008/57/EG.
Er is een achterstand in de implementatie van richtlijn 2007/58/EG
(Liberaliseringsrichtlijn), richtlijn 2007/59/EG
(Machinistenrichtlijn), richtlijn 2008/57/EG (Interoperabiliteit) en
richtlijn 2009/131/EG (wijziging bijlage 2008/57/EG), waarvan de eerste
twee richtlijnen beide onderdeel uitmaken van het Derde Europese
spoorpakket. De achterstand wordt veroorzaakt door de grote omvang en
complexiteit van de wet- en regelgeving die voor de implementatie van
deze vier richtlijnen nodig is. Het wetsvoorstel waarmee deze
richtlijnen geïmplementeerd worden, is begin januari aangeboden aan de
Tweede Kamer. De plenaire kamerbehandeling kan ieder moment
plaatsvinden. Implementatie zal naar verwachting begin 2011 afgerond
zijn.
VROM
Richtlijn 2009/29/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april
2009 tot wijziging van Richtlijn 2003/87/EG teneinde de regeling voor
de handel in broeikasgasemissierechten van de Gemeenschap te verbeteren
en uit te breiden.
5 oktober is de ministeriële regeling vastgesteld voor de implementatie
van de artikelen 9bis en 11 (een wijziging van RL 2003/87), die
vooruitlopend op de implementatie van RL 2009/29 omgezet moesten
worden. Deze is op 6 oktober 2010 in werking getreden. De RL 2009/29
zelf dient op 31 december 2012 geïmplementeerd te zijn.
RL 2007/23 van het Europees Parlement en de Raad van 23 mei 2007
betreffende het in de handel brengen van pyrotechnische artikelen. In
het kader van de voorhang ^^9 hebben de Eerste en Tweede Kamer vragen
gesteld over de regeling. Die vragen zijn inmiddels beantwoord. De
regeling zal op 21 oktober 2010 in werking treden.
Dreigende overschrijding
Bij een groot aantal richtlijnen/kaderbesluiten dreigt in meer of
mindere mate een overschrijding: ^^10
1. Richtlijn 2009/28 inzake hernieuwbare energie ^^11 is reeds
gedeeltelijk geïmplementeerd met een wijziging van het Besluit
biobrandstoffen wegverkeer 2007 en met de Regeling dubbeltelling
betere biobrandstoffen. Het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet
Milieubeheer, dat tevens strekt tot implementatie van de
richtlijnen 2009/30 en 2009/33 (zie hieronder punt 11.), is op 1
april jl. bij de Tweede Kamer aanhangig gemaakt. Behandeling is
uitgesteld als gevolg van de formatie. Alle inspanning is er op
gericht dat de implementatiedatum van 5 december 2010 gehaald gaat
worden, dit is echter niet zeker.
2. Richtlijn 2009/83/EG is een van drie richtlijnen die in het kader
van CRD 2 (Capital Requirements Directive) wijzigingen aanbrengen
in de Kapitaaleisenrichtlijn. Richtlijn 2009/83/EG wijzigt een
aantal technische voorschiften inzake risicobeheer en wordt
geïmplementeerd door toezichthouderregels van DNB. Deze richtlijn
behoeft geen implementatie op het niveau van wet en AmvB.
3. Richtlijn 2009/162/EU wijzigt enkele bepalingen betreffende het
gemeenschappelijk stelsel van belasting over de toegevoegde waarde.
Het wetsvoorstel is 4 juni 2010 ingediend bij de Tweede Kamer. De
nota naar aanleiding van het verslag is zeer recentelijk aan de
Tweede Kamer verzonden. Implementatie per 1 januari 2011 is
derhalve nog steeds haalbaar.
4. De gewijzigde electronischgeldrichtlijn (Richtlijn 2009/110/EG)
brengt
wijziging in de bestaande regeling voor electronischgeldinstellingen.
De wijzigingen beogen met name toetreding tot de markt te
vergemakkelijken. Wegens gebrek aan wetgevingscapaciteit is vertraging
ontstaan in de implementatie van de richtlijn. Hierdoor lijkt het dat
de beoogde inwerkingtredingsdatum van 30 april 2011 niet gehaald zal
worden.
5. RL 2008/115 (gemeenschappelijke normen en procedures in de
lidstaten voor de terugkeer van onderdanen van derde landen die
illegaal op hun grondgebied verblijven, deadline 24/12/2010): Deze
richtlijn wordt geïmplementeerd door de wijziging van de
Vreemdelingenwet 2000 die is ingediend bij de Tweede Kamer
(Kamerstuknummer 32 420) en bij AMvB. Het wetsvoorstel is aangemeld
voor plenaire behandeling door de Tweede Kamer. Over de AMvB is op
8 oktober jl. advies uitgebracht door de Afdeling advisering van de
Raad van State.
6. KB 2008/978 (Europees bewijsverkrijgingsbevel ter verkrijging van
voorwerpen, documenten en gegevens voor gebruik in strafprocedures,
deadline 19/01/2011): De adviezen over het in consultatie gezonden
conceptwetsvoorstel tot implementatie van dit kaderbesluit zijn
inmiddels ontvangen en verwerkt. Naar verwachting zal het
wetsvoorstel eind van deze maand aan de ministerraad worden
aangeboden, waarmee het voor het eind van dit kalenderjaar bij de
Tweede Kamer kan worden ingediend. De vertraging bij de
implementatie is gelegen in de omstandigheid dat inmiddels in
Brussel onderhandelingen plaatsvinden over een nieuwe richtlijn
inzake het Europees onderzoeksbevel. Deze laatste ontwerprichtlijn
zal het kaderbesluit namelijk gaan vervangen. Deze omstandigheid
maakt het lopende implementatietraject van het kaderbesluit
enigszins onwerkelijk, aangezien er een gerede kans bestaat dat de
Raad van ministers bij een voorspoedig verloop en een positieve
uitkomst van de onderhandelingen over de richtlijn zal besluiten
dat het kaderbesluit wordt ingetrokken. Tot die tijd bestaat er
evenwel een juridische verplichting tot implementatie van het
onderhavige kaderbesluit.
7. KB 2008/977 (bescherming van persoonsgegevens die worden verwerkt
in het kader van de politiële en justitiële samenwerking in
strafzaken, Deadline: 27/11/2010): Het wetsvoorstel tot
implementatie van het kaderbesluit zal naar verwachting nog deze
maand (oktober 2010) bij de Tweede Kamer worden ingediend. De reden
voor het lange tijdsverloop is allereerst gelegen in de
omstandigheid dat de materie die het kaderbesluit beoogt te regelen
ingewikkeld is. Daarbij komt nog dat over het conceptwetsvoorstel
de nodige, intensieve interdepartementale afstemming nodig was en
dat de reactie op het bewerkelijke advies van de Raad van State
veel tijd heeft gevergd.
8. RL 2008/122 (bescherming van de consumenten met betrekking tot
bepaalde aspecten van overeenkomsten betreffende gebruik in
deeltijd, vakantieproducten van lange duur, doorverkoop en
uitwisseling, deadline 23/02/2011): dit voorstel is inmiddels in
behandeling bij de Tweede Kamer (Kamerstuknummer 32 442). Het
verslag werd op 14 september vastgesteld. De nota naar aanleiding
van het verslag is inmiddels gereed en zal naar verwachting na het
einde van het herfstreces in de Tweede Kamer liggen. Op dit moment
wordt derhalve geen (lange) overschrijding verwacht. Opgemerkt zij
nog dat in Nederland naar verluidt slechts één aanbieder van
timeshare actief is (geweest).
9. RL 2008/52 (betreffende bepaalde aspecten van bemiddeling/mediation
in burgerlijke en handelszaken; deadline 21/05/2011): Dit voorstel
wordt binnenkort ingediend bij de Tweede Kamer. Er is in de
voorbereiding bewust veel tijd gestoken in een goede uitvoering van
de voorschriften. Nederland heeft als een van de weinige
EU-lidstaten al een bloeiende mediationpraktijk, die tot de
vaststelling van de richtlijn evenwel niet gereguleerd was. De
richtlijn noopte tot afwegingen rond de wenselijkheid van het
toepassen van bepaalde voorschriften, waaronder een
verschoningsrecht, op niet-grensoverschrijdende mediations. Ook is
veel overlegd met organisaties van mediators en de rechterlijke
macht over de behoefte aan en wenselijkheid van een
accreditatiestelsel voor mediators en de verhouding tot de
'reguliere' civiele rechtspraak. Gelet op de zorgvuldige
voorbereiding zou het voorstel nu rijp moeten zijn voor een snelle
parlementaire afronding en wordt straks een regeling geïntroduceerd
waarmee de praktijk uit de voeten kan.
10. Richtlijn 2009/125/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21
oktober 2009 betreffende de totstandbrenging van een kader voor het
vaststellen van eisen inzake ecologisch ontwerp voor
energiegerelateerde producten. De voorgestelde
implementatiewetgeving is begin juli bij de Tweede Kamer aanhangig
gemaakt. De implementatiedatum van 20 november 2010 kan nog gehaald
worden.
11. Richtlijn 2009/33/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23
april 2009 inzake de bevordering van energiezuinige wegvoertuigen
en Richtlijn 2009/30/EG van het Europees Parlement en de Raad van
23 april 2009 tot wijziging van Richtlijn 98/70/EG met betrekking
tot de specificatie van benzine, dieselbrandstof en gasolie en tot
invoering van een mechanisme om de emissies van broeikasgassen te
monitoren en te verminderen, tot wijziging van Richtlijn 1999/32/EG
van de Raad met betrekking tot de specificatie van door
binnenschepen gebruikte brandstoffen en tot intrekking van
Richtlijn 93/12/EEG. Beide richtlijnen worden met hetzelfde
wetsvoorstel geïmplementeerd. De voorgestelde
implementatiewetgeving is op 1 april bij de Tweede Kamer aanhangig
gemaakt. Behandeling is uitgesteld als gevolg van de formatie, het
is momenteel niet bekend wanneer deze zal plaatsvinden. Alle
inspanning is erop gericht om de implementatietermijnen van 4 en 31
december te halen, hier kan echter geen zekerheid over gegeven
worden.
12. RL 2008/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november
2008 betreffende afvalstoffen en tot intrekking van een aantal
richtlijnen. De implementatietermijn voor deze richtlijn is 12
december 2010. De nota staat aangemeld voor plenaire behandeling in
de Tweede Kamer. Er bestaat een gerede kans dat de
implementatietermijn met enkele weken overschreden zal worden.
13. De richtlijnen 2009/16, 2009/17 en 2008/68 staan weliswaar op
oranje, maar de implementatietermijn voor deze drie richtlijnen zal
zeer waarschijnlijk gehaald worden.
14. RL 2008/110/EG wordt meegenomen in de implementatiemaatregelen
waarmee ook het hierboven genoemde Derde spoorpakket
geïmplementeerd wordt. Zie voor een toelichting voor de opgelopen
vertraging derhalve de tekst hierboven.
15. Voor RL 2006/126/EG zal de implementatietermijn naar verwachting
niet gehaald worden door de grote complexiteit en omvang van de
betreffende wet- en regelgeving.
16. Richtlijn 2009/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18
juni 2009 betreffende de veiligheid van speelgoed zal worden
geïmplementeerd in een nieuw Warenwetbesluit Speelgoed. Het huidige
Warenwetbesluit Speelgoed zal worden ingetrokken. De
implementatietermijn zal naar alle verwachting gehaald worden.
Ingebrekestellingsprocedures
In bijgevoegd dossieroverzicht zijn naast de infractieprocedures ten
aanzien van termijnen ook die ter zake van (vermeende) onjuiste
implementatie opgenomen.
In het afgelopen kwartaal zijn vijf ingebrekestellingen wegens te late
implementatie toegevoegd en werden drie zaken geseponeerd. De details
over de toegevoegde zaken worden hierboven reeds gegeven.
De Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,
Ben Knapen
>
1
http://ec.europa.eu/community_law/infringements/infringements_annual_re
port_27_en.htm`
2 Dit zijn richtlijnen die meerdere implementatieverplichtingen in zich
dragen doordat bijvoorbeeld één deel voor datum A geïmplementeerd te
zijn en een ander deel voor datum B.
3 RL 2008/51/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2008
tot wijziging van Richtlijn 91/477/EEG van de Raad inzake de controle
op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens
4 RL 2008/57/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 juni 2008
betreffende de interoperabiliteit van het spoorwegsysteem in de
Gemeenschap (herschikking) en RL 2009/131/EG van de Commissie van 16
oktober 2009 tot wijziging van bijlage VII bij Richtlijn 2008/57/EG van
het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van
het spoorwegsysteem in de Gemeenschap
5 RL 2009/29/B van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009
tot wijziging van Richtlijn 2003/87/EG teneinde de regeling voor de
handel in broeikasgasemissierechten van de Gemeenschap te verbeteren en
uit te breiden
6 RL 2008/57/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 juni 2008
betreffende de interoperabiliteit van het spoorwegsysteem in de
Gemeenschap (herschikking) en RL 2009/131/EG van de Commissie van 16
oktober 2009 tot wijziging van bijlage VII bij Richtlijn 2008/57/EG van
het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van
het spoorwegsysteem in de Gemeenschap
7 RL 2006/32/EG van 5 april 2006 betreffende energie-efficiëntie bij
het eindgebruik en energiediensten en houdende intrekking van Richtlijn
93/76/EEG van de Raad
8 RL 2006/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2006
betreffende de toegang tot en de uitoefening van de werkzaamheden van
kredietinstellingen.
9 De voorhang is een procedure in het Nederlandse parlementaire
systeem, die een extra controlemogelijkheid aan het parlement geeft bij
de invoering van een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of een
Ministeriële regeling.
10 In de bijlage bij deze brief staat ten aanzien van Richtlijn
2009/31/EG van het Europees Parlement en de Raad
van 23 april 2009 betreffende de geologische opslag van kooldioxide
abusievelijk aangegeven dat overschrijding
dreigt. Reden hiervoor is dat de aanbieding van het wetsvoorstel tot
wijziging van de Mijnbouwwet ter implementatie van genoemde richtlijn
aan uw Kamer d.d. 17 maart 2010 niet in het computersysteem was
ingevoerd.
11 Richtlijn 2009/28/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23
april 2009 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare
bronnen en houdende wijziging en intrekking van Richtlijn 2001/77/EG en
Richtlijn 2003/30/EG.
Bijlage
* Bijlage-itimer
PDF bestand - 724 Kb
* Bijlage
Word document - 206 Kb
Zie het origineel
Ministerie van Buitenlandse Zaken