Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Meldactie NPCF over veiligheid in de zorg
26 oktober 2010
In het ziekenhuis is wel vijf keer gevraagd aan welke kant ik
geopereerd werd dus ik dacht dat dat wel goed zat. Maar toen ik de
operatiekamer werd binnengereden werd ineens mijn verkeerde been met
doeken bedekt. Gelukkig kon ik nog net op tijd vragen of ze wel de
goede kant zouden opereren
Heeft u wel eens meegemaakt dat er (bijna) iets mis is gegaan in de
zorg? Weet u altijd welke medicijnen u slikt en waarom? Vindt u de
veiligheid van uw behandeling een zaak van de dokter of heeft u er zelf
ook verantwoordelijkheid in? Deze en andere vragen komen aan de orde in
de meldactie Patiëntveiligheid van de Nederlandse Patiënten Consumenten
Federatie (NPCF). De patiëntenkoepel wil weten hoe patiënten de
veiligheid van de zorg ervaren.
De Meldactie van de NPCF loopt tot en met 14 november en is bedoeld
voor iedereen met ervaringen in de gezondheidszorg. 'We willen niet
alleen maar weten wat er mis ging en wat de gevolgen zijn', zegt
Marjolein de Booys, manager Kwaliteit bij de NPCF. 'We willen ook graag
weten of mensen zich in veilige handen voelen. En of ze het idee hebben
dat ze zelf invloed kunnen uitoefenen op de veiligheid van hun
behandeling.'
Ik was vergeten te vertellen dat ik bloedverdunners gebruikte. Ik wist
ook niet dat ik dat moest vertellen. Dat stond volgens mij niet in de
bijsluiter. Dit is ook niet door mijn arts verteld.
De patiëntenfederatie vindt dat de patiënt door artsen en
verpleegkundigen goed betrokken moet worden bij de behandeling. Er
wordt door onder andere zorgverleners en patiëntenorganisaties op
verschillende manieren aan gewerkt om dat te verbeteren. 'De patiënt
kent als geen ander het eigen medicijnengebruik en de medische
geschiedenis. Dat is onmisbare informatie voor een veilige behandeling.
We willen weten of patiënten ook gevraagd worden om informatie te
geven', zegt Marjolein de Booys. 'En wat als het (bijna) mis gaat?
Weten mensen dat ze moeten opletten dat er geen fouten worden gemaakt?
Of vertrouwen mensen erop dat het niet nodig is om zelf bij te dragen
aan de veiligheid van hun behandeling?'
Ik had bij opname duidelijk aangegeven dat ik allergisch was voor
penicilline. Kreeg ik bijna toch deze medicatie toegediend. Gelukkig
was er een alerte verpleegkundige die tijdig in het dossier keek.
Tijdens deze meldactie kunnen patiënten alles melden wat in hun ogen
niet de bedoeling was, ook medicatiefouten. Deze actie is niet bedoeld
om het vertrouwen in de veiligheid van de zorg te verliezen. Er vinden
dagelijks enorm veel handelingen in de zorg plaats en dat gaat meestal
gewoon goed. Met de meldactie wil de NPCF laten zien dat ook de patiënt
een rol kan spelen in het verbeteren van de patiëntveiligheid.
Daarnaast hoopt de patiëntenfederatie te achterhalen hoe mensen de
veiligheid ervaren en hoe ze vinden dat er na een incident door artsen
en verpleegkundigen gehandeld wordt. "Je vertrouwt er als patiënt op
dat alles uit de kast wordt gehaald om je beter te maken. Als blijkt
dat een behandeling als gevolg van fouten niet goed uitpakt, wordt de
kwetsbare en afhankelijke situatie van patiënten vaak pijnlijk
duidelijk", aldus Marjolein de Booys.
Elke dag lopen mensen als gevolg van fouten onbedoelde en vermijdbare
schade op in het ziekenhuis. Er wordt hard gewerkt aan het verbeteren
van de patiëntveiligheid, maar het zal nooit lukken om alle fouten te
voorkomen. De zorg is immers mensenwerk. Wel mag de patiënt verwachten
dat alles aan gedaan wordt om fouten te voorkomen. Bovendien is het van
belang dat er voldoende aandacht is voor de opvang en nazorg van
patiënten als er toch iets is misgegaan in de zorg.
De meldactie loopt tot en met 14 november. De vragenlijst is te vinden
op ConsumentendeZorg.nl