Persbericht
Adobe presenteert nieuwe Digital Publishing Suite
Nieuwe viewer-technologie en gehoste diensten vormen revolutie in de creatie en distributie van publicaties voor desktops, tablets en mobiele marktplaatsen
Amsterdam, 25 oktober 2010 - Adobe Systems Incorporated (Nasdaq:ADBE) presenteert tijdens MAX, het jaarlijkse wereldwijde Adobe-congres, de Adobe® Digital Publishing Suite. Deze suite biedt een complete set van gehoste diensten en een viewer-technologie waarmee uitgevers digitale content kunnen creëren, publiceren, optimaliseren en rechtstreeks kunnen verkopen aan consumenten via content-retailers of mobiele marktplaatsen. De Digital Publishing Suite is gebaseerd op Adobe Creative Suite® en Adobe InDesign® CS5-software en maakt het ontwerpen en distribueren van innovatieve leeservaringen mogelijk in de volledige huisstijl van de uitgever. Daarnaast biedt de suite flexibele commerciële modellen en ondersteuning voor diepgaande analytische rapportage.
Het gebruik van InDesign CS5, PDF, HTML5 en de Digital Publishing Suite biedt uitgevers een volledige end-to-end workflow-oplossing voor digitale uitgaven. Uitgevers kunnen hiermee eenvoudig zowel vaste als aanpasbare lay-out maken en nieuwe interactiviteitsniveaus direct in InDesign bouwen. Daarnaast is het mogelijk om digitale uitgaven te distribueren en vermarkten en om redactionele stukken en advertentiecontent te optimaliseren.
"De uitgeversbranche vindt zichzelf opnieuw uit en een nieuw tijdperk van innovatie op het gebied van redactionele- en advertentiecontent breekt aan nu uitgevers zich richten op mobiele hardwareplatforms", zegt David Wadhwani, senior vice president en general manager voor Creative en Interactive Solutions bij Adobe. "Door optimaal gebruik te maken van de InDesign CS5-workflow en de diensten van de Digital Publishing Suite kunnen professionele uitgevers een nieuwe generatie innovatieve digitale magazines vormgeven en vercommercialiseren. Hiermee creëren ze een rijkere en dynamischere leeservaring die abonnees en adverteerders aantrekt."
Chief Technology Officer Kevin Lynch van Adobe presenteert de Digital Publishing Suite tijdens zijn keynote op MAX 2010 op 25 oktober om 18u30 lokale tijd. Inschrijven voor de live streaming van de keynotes kan via de MAX 2010-website: http://www.max.adobe.com/online/.
De Digital Publishing Suite omvat geavanceerde zakelijke diensten en viewer-technologie:
* De Digital Publishing Suite ondersteunt de Adobe Content Viewer for iOS en Adobe AIR(TM). Deze kan volledig in de huisstijl van de uitgever vormgegeven worden en zorgt voor een nog intensere leeservaring op tablets, zoals de iPad, Samsung Galaxy, RIM Playbook en andere op Android gebaseerde apparaten die binnenkort op de markt verwacht worden. Met behulp van innovatieve navigatiefuncties zoals de uitgezoomde 'browse mode' en de dubbele as-navigatie kunnen lezers content op een compleet nieuwe manier ervaren.
* Production Service: Uitgevers kunnen artikelen direct vanaf InDesign CS5 uploaden in een intuïtieve gehoste dienst. Hierin kan men gezamenlijk werken aan het design, de definitieve volgorde van de content bepalen, metadata bij een uitgave of artikel toevoegen en een preview bekijken van het eindresultaat zoals het zal gepubliceerd worden op desktops en tablets. De Production Service ondersteunt een scala aan bestandsformaten, waaronder PDF en HTML5.
* Distribution Service: Hiermee kunnen uitgevers veilig digitale content opslaan, hosten en distribueren naar populaire tablets en desktops om een zo groot en breed mogelijk publiek te bereiken. Bovendien kunnen uitgevers content beheren vanaf een centraal dashboard waarop alle content is verzameld waaronder metadata over de publicatie en archivering. Verder kunnen lezers binnen de Content Viewer ingelicht worden wanneer een nieuwe uitgave beschikbaar is om te downloaden of te kopen.
* E-commerce Service: Met deze dienst profiteren uitgevers van flexibele betaal- en merchandisingmodellen met de mogelijkheid om direct geld te verdienen aan hun content. Dit kan via een retailer-platform of een vooraanstaande mobiele marktplaats zoals de Apple App Store, Android Market of Google Apps Marketplace. Uitgevers creëren met deze dienst ook waardevolle merchandising-programma's zoals contentbundels in print of digitaal en stellen lezers in staat moeiteloos content aan te schaffen via de magazine-applicatie op hun apparaat. Door de directe e-commerce-ondersteuning hoeven lezers slechts eenmalig content te kopen om het zowel vanaf hun tablet als desktop te kunnen lezen.
* Analytics Service: Hiermee is het eenvoudig om waardevolle informatie over lezers te verzamelen om zo de redactionele content en de inkomsten uit advertenties te optimaliseren. Dit gebeurt met het geavanceerde Adobe SiteCatalyst®, ondersteund door Omniture. Uitgevers hebben toegang tot vooraf gebouwde dashboards binnen de gehoste uitgave-workflow om te kijken wat de belangrijkste advertentie- en abonneedata zijn. Zo bekijken ze onder meer cijfers over het aantal 'ad views', aantal downloads en aankopen en hoe interactieve content zoals video wordt bekeken. Waardevolle statistieken over de lezersprofielen kunnen een aanvulling vormen op de traditionele offline point-of-sales-data (POS) om zo een compleet beeld te krijgen van de individuele abonnees. Aanvullende gedetailleerde statistieken zijn beschikbaar via een apart abonnement op Adobe SiteCatalyst. Extra dashboards en rapportages zijn op maat in te stellen voor de specifieke behoefte van de uitgevers.
Adobe werkt al samen met de grootste uitgevers ter wereld, zoals Condé Nast en Martha Stewart Living Omnimedia, Inc. om samen met hen dynamische digitale magazines te creëren en te vermarkten.
"Ons pionierswerk samen met WIRED en The New Yorker stelt Adobe in staat om een pakket aan workflows en tools te leveren dat optimaal profiteert van de mogelijkheden van de nieuwe hardware-platforms. Zo maken we magazines die opvallen in hun digitaal formaat, adverteerders aantrekken en lezers op een nieuwe manier interesseren", zegt Joe Simon, chief technology officer van Condé Nast. "Ik kan me geen spannendere tijd voorstellen om in de uitgeversbranche te werken dan nu."
Aanvullende informatie over de Digital Publising Suite is beschikbaar op http://adobe.com/digitalpublishing en op het Digital Publising-blog op http://www.blogs.adobe.com/digitalpublising. Volg het Digital Publishing team van Adobe ook op Twitter via http://www.twitter.com/adobedigitalpub.
Prijs en Beschikbaarheid
De Digital Publishing Suite is naar verwachting in het tweede kwartaal van 2011 beschikbaar. De Suite komt er in een Professional en Enterprise Edition. De prijs voor de Professional Edition is naar verwachting US$699 per maand plus een bedrag per uitgave dat wordt bepaald door uitgeversvolume. De Professional Edition biedt uitgevers toegang tot de Digital Publishing Suite en laat ze applicaties creëren voor al hun titels en publicaties. De Enterprise Edition is een maatwerk, meerjarige platformovereenkomst die toegang geeft tot API's voor integratie van back-end publicatiediensten zoals abonneebeheer, afdrukinstellingen en e-commerce. Adobe biedt ook professionele diensten om zakelijke interacties op maat te ondersteunen.
Adobe nodigt professionele uitgevers die eerder dan de releasedatum de Digital Publishing Suite willen inzetten uit om deel te nemen aan het Adobe Digital Magazine Publishing Prerelease Program via http://www.adobe.com/beta.
Een preview release van de extra technologie voor digitaal publiceren met InDesign CS5 is beschikbaar bij Adobe Labs via http://labs.adobe.com/technologies/digitalpublishing.
Over Adobe Systems Incorporated
Adobe zorgt voor een revolutie in de manier waarop er in de wereld wordt omgegaan met ideeën en informatie, op elk moment, elke plaats en via elk medium. Ga voor meer informatie over Adobe naar www.adobe.nl of www.adobe.com
Een PDF van dit persbericht vindt u hier: http://press#adobe#com/cgi-bin/pr#cgi?show=content;rel_id=882
Voor verdere informatie kunt u kijken op: http://bit.ly/9VvoS9
Altijd als eerste de laatste persberichten van Adobe Systems Benelux via deze RSS-feed: feed://www.lewiswire.com/nl/rss.php?client=385
Kijk ook op de Adobe-Twitter: http://www.twitter.com/adobesystemsnl