Vilans
* 25 okt - Vakkennis in beeld voor de gehandicaptenzorg
25 okt - Vakkennis in beeld voor de gehandicaptenzorg
Utrecht, 25 oktober 2010 - De kwaliteit van zorg en ondersteuning in de
gehandicaptenzorg staat of valt met de kennis en kunde van medewerkers.
Het onderzoek naar evaringen in leerbedrijven toont aan dat de
vakkennis van beroepsbeoefenaars die van het MBO komen onvoldoende
aansluit op de praktijk. Reden voor Calibris, VGN en Vilans om een
kader voor de kritische vakkennis in de gehandicaptensector te
ontwikkelen.
Problematiek
Door ontwikkelingen zowel binnen het onderwijs als daarbuiten sluit de
kennis die aankomende beroepsbeoefenaren in hun opleiding krijgen
aangeboden, niet goed meer aan op de praktijk. Eén van de oorzaken is
dat onderwijs en werkveld zich lange tijd los van elkaar ontwikkeld
hebben. En dat in een periode waarin de gehandicaptenzorg een omslag
heeft gemaakt van interne gerichte zorg naar extern gerichte
ondersteuning. Het dienstenpalet in de gehandicaptenzorg is door deze
ontwikkeling aanzienlijk verbreed. Het onderwijs kan hier beter op
inspelen dan nu het geval is.
Centrale aanpak
De zorgbranche en daarmee ook de gehandicaptensector kenmerken zich
door krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het risico vergroot dat
de benodigde kennis en kunde niet altijd voor handen is. Het is dus
extra van belang om te investeren in opleiding en ontwikkeling van
(aankomend) beroepskrachten. Om te voorkomen dat elke docent en/of
opleiding en zorginstelling voor zichzelf moet uitzoeken welke kennis
nodig is, is het initiatief genomen om tot een Kader kritische
vakkennis te komen. Hierin worden de kennisgebieden benoemd die voor de
beroepsbeoefening in de gehandicaptenzorg nodig zijn. Uitgangspunt is
dat het kader aansluit bij zowel de beroepscompetentieprofielen als de
kwalificatiedossiers, waarin voor het MBO-onderwijs de diploma-eisen
zijn vastgelegd.
Voor wie
Het kader wordt ontwikkeld voor opleidingen, zorginstellingen en
medewerkers. Dit kader geeft de kennisgebieden aan die nodig zijn voor
een verantwoorde beroepsuitoefening in de gehandicaptenzorg. Zo moet
iedereen straks informatie via internet kunnen raadplegen. Verankering
vindt plaats in de kwaliteitsdossiers voor het MBO en de uitstroom
gehandicaptenzorg voor het HBO. Zorginstellingen kunnen het kader gaan
gebruiken als referentiekader voor de beoordeling van medewerkers en
het ondersteunen van loopbaanontwikkeling. En medewerkers kunnen het
kader gebruiken om uit te zoeken welke kennis ze moeten vergaren om
bijvoorbeeld een andere functie te kunnen vervullen.
Drie praktijk voorbeelden
Docenten/ROC's/opleidingen
Opleidingen kunnen afgestemd worden op het Kader kritische vakkennis.
Omdat het kader aansluit op de beroepscompetentieprofielen en de
kwalificatiedossiers zijn de kennisgebieden eenvoudig in de opleiding
te integreren. Zo is het kader een instrument om de aansluiting op de
praktijk te vergroten. Ook in gesprekken met stagebegeleiders in
instellingen kan het kader behulpzaam zijn om te kijken in welke mate
studenten beschikken over de benodigde vakkennis.
Het Kader kritische vakkennis kan bekeken worden op internet. Nieuwe
ontwikkelingen op relevante kennisgebieden kunnen zo geraadpleegd
worden. Studenten kunnen opdrachten uitvoeren waarbij zij het kader
moeten gebruiken, zodat ze na hun opleiding weten hoe ze daar de voor
hen relevante kennis kunnen vinden. Ook kunnen er tips voor websites
waar meer informatie over een onderwerp te vinden is geplaatst of
gevonden worden.
Management instellingen
Het Kader kritische vakkennis kan het management van instellingen
helpen om met medewerkers het gesprek aan te gaan over hun vakkennis en
de mate waarin ze die bijhouden en in praktijk brengen. De
kennisgebieden kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om een spiegel voor
te houden aan medewerkers. Medewerkers kunnen gestimuleerd worden het
kader te raadplegen op internet als ze ergens niet uitkomen en om
methodieken die ze zelf hebben ontwikkeld, uit te werken en op de site
te plaatsen.
Begeleiders instellingen
Voor begeleiders die behoefte hebben aan verdieping in hun werk of zich
verder willen ontwikkelen, kan het kader behulpzaam zijn. Middels het
kader op internet kunnen begeleiders nagaan welke vereiste kennis zij
al opgedaan hebben via gevolgde cursussen of in de praktijk en op welke
gebieden kennis nog ontbreekt.
Het kader bevat ook reacties en beoordelingen van de cursussen, door
mensen die deze hebben gevolgd. Dit kan handig zijn bij het maken van
een keuze voor een te volgen cursus.
Samen bepalen
De voorbeelden onderschrijven dat het kader er straks voor én van alle
partijen is die ermee moeten gaan werken. Dat vraagt om een goede
afstemming en inspraak. Ontwikkeling wordt samen met betrokkenen uit
het werkveld en het beroepsonderwijs gedaan aan de hand van
werkbijeenkomsten, seminars en een online forum. Op 25 en 29 oktober en
op 1, 8 en 10 november 2010 vinden seminars plaats. Elk seminar wordt
gewijd aan een inhoudelijk kennisthema. Betrokkenen kunnen kosteloos
aan één of meerdere seminars deelnemen. Meer informatie is te vinden op
www.kennispleingehandicaptensector.nl. Inschrijven kan via
info@kennispleingehandicaptensector.nl.
--------