Vrije Universiteit Amsterdam
Samenstellen van op klantenbehoeftes gebaseerde dienstenpakketten -de
computationele e3-service methode
* Startdatum: 25-10-2010
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: Needs-driven service bundling in a multi-supplier setting. The
comuputational e3 service approach
* Spreker: S. de Kinderen
* Promotor: prof.dr. J.M. Akkermans
* Onderdeel: Faculteit der Exacte Wetenschappen
* Wetenschapsgebied: Exacte wetenschappen
* Evenementtype: Promotie
Sybren de Kinderen ontwikkelde een e3-service en voerde het in
software, om te laten zien dat we automatisch kunnen redeneren over het
samenstellen van dienstenpakketten.
Het uitzoeken van passende dienstenpakketten, zoals internettoegang
plus e-mail plus digitale televisie, is voor de gemiddelde klant vaak
lastig. Het zou daarom mooi zijn als er een website als google zou
bestaan waarop een klant, door een `vraag- antwoordspelletje', zijn
behoeftes kenbaar kan maken (bijvoorbeeld `contact houden met familie
in het buitenland') waarop de website passende pakketten met diensten
voorstelt die aan die behoeftes kunnen voldoen (bijvoorbeeld
`internettoegang plus internettelefonie').
De belangrijkste vraag van De Kinderen was: hoe kunnen we, op een zo
automatisch mogelijke manier, pakketten van diensten samenstellen
zodanig dat deze aan specifieke behoeftes van de klant voldoen? Deze
vraag koppelt twee disciplines aan elkaar. Enerzijds marketing: hoe
komt een klant van een abstracte behoefte uit op een specifieke
verzameling van diensten? En anderzijds computerwetenschappen: hoe
automatiseren we dit proces zo ver mogelijk?
Door het combineren van ideeën uit de marketing met ideeën uit de
computerwetenschappen ontwikkelde De Kinderen een formele theorie over
het concept 'consequence': e3-service. Enkelen belangrijke punten van
e3-service zijn (1) dat consequences een abstracte behoefte geleidelijk
kunnen vertalen naar een passend pakket, en (2) dat consequences vaak
'bij elkaar passen', waardoor het verkrijgen van de ene consequence
(bijvoorbeeld emailing) vaak de behoefte aan een andere consequence
impliceert (bijvoorbeeld spam filtering). Hierdoor wordt een pakket
vaak geleidelijk opgebouwd.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam