Vrije Universiteit Amsterdam

Samenstellen van op klantenbehoeftes gebaseerde dienstenpakketten -de computationele e3-service methode


* Startdatum: 25-10-2010


* Tijd: 13.45


* Locatie: Aula


* Titel: Needs-driven service bundling in a multi-supplier setting. The comuputational e3 service approach


* Spreker: S. de Kinderen


* Promotor: prof.dr. J.M. Akkermans


* Onderdeel: Faculteit der Exacte Wetenschappen


* Wetenschapsgebied: Exacte wetenschappen


* Evenementtype: Promotie

Sybren de Kinderen ontwikkelde een e3-service en voerde het in software, om te laten zien dat we automatisch kunnen redeneren over het samenstellen van dienstenpakketten.

Het uitzoeken van passende dienstenpakketten, zoals internettoegang plus e-mail plus digitale televisie, is voor de gemiddelde klant vaak lastig. Het zou daarom mooi zijn als er een website als google zou bestaan waarop een klant, door een `vraag- antwoordspelletje', zijn behoeftes kenbaar kan maken (bijvoorbeeld `contact houden met familie in het buitenland') waarop de website passende pakketten met diensten voorstelt die aan die behoeftes kunnen voldoen (bijvoorbeeld `internettoegang plus internettelefonie').

De belangrijkste vraag van De Kinderen was: hoe kunnen we, op een zo automatisch mogelijke manier, pakketten van diensten samenstellen zodanig dat deze aan specifieke behoeftes van de klant voldoen? Deze vraag koppelt twee disciplines aan elkaar. Enerzijds marketing: hoe komt een klant van een abstracte behoefte uit op een specifieke verzameling van diensten? En anderzijds computerwetenschappen: hoe automatiseren we dit proces zo ver mogelijk?
Door het combineren van ideeën uit de marketing met ideeën uit de computerwetenschappen ontwikkelde De Kinderen een formele theorie over het concept 'consequence': e3-service. Enkelen belangrijke punten van e3-service zijn (1) dat consequences een abstracte behoefte geleidelijk kunnen vertalen naar een passend pakket, en (2) dat consequences vaak 'bij elkaar passen', waardoor het verkrijgen van de ene consequence (bijvoorbeeld emailing) vaak de behoefte aan een andere consequence impliceert (bijvoorbeeld spam filtering). Hierdoor wordt een pakket vaak geleidelijk opgebouwd.

© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam